Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
 
BÖLÜM SPONSORU Egepen Egepen

Gerdanlık 30 Yaşında

Kent trafiğini rahatlatmak amacıyla Asya ile Avrupa arasında, '3. asma köprü, yapılsın mı, yapılmasın mı' tartışmaları sürerken, Boğaz'ın ilk göz ağrı

Radikal
Gerdanlık 30 Yaşında

ent trafiğini rahatlatmak amacıyla Asya ile Avrupa arasında, '3. asma köprü, yapılsın mı, yapılmasın mı' tartışmaları sürerken, Boğaz'ın ilk göz ağrısı Boğaziçi Köprüsü, 30 Ekim' de 30 yaşını dolduruyor.
Asya ile Avrupa kıtalarını birleştirerek, binlerce yıllık bir rüyayı gerçeğe dönüştüren ilk köprü olma özelliğini taşıyan Boğaziçi Köprüsü, kimi zaman sevgisine karşılık bulamayanların isyanına, kimi zaman parasızlıktan bunalanlara, kimi zaman da seslerini duyurmak için kendilerini korkuluklara zincirleyip, ayaklarına tırmanan kişilere mekân oldu.

İlk fikir Menderes'in
'Boğaziçi Köprüsü Projesi' yasa tasarısı 4. Adnan Menderes hükümetinin işbaşında olduğu 13 Eylül 1957'de Meclis'ten geçti. Proje 3 Temmuz 1968'de İngiliz Freeman Fox and Partner ve Botex firmasına 303 milyon liraya verildi.
34 ayda bitirilmesi taahhüt edilen projenin anlaşması 27 Ocak 1970'te imzalandı. Mimarlar ve İnşaat Mühendisleri odaları, karşı kampanya düzenledi. Cumhurbaşkanı Cevdet Sunay ve Başbakan Süleyman Demirel'in katılımıyla 20 Şubat 1970'te temeli atıldı.
Başak Sigorta'nın 135 milyon marka sigortaladığı köprünün kule ayakları ve ankrajlar gibi betonarme kütlelerin yapımı, Aralık 1971'de tamamlandı. 11 Ocak 1972'de Boğaziçi Köprüsü'nü taşıyacak olan esas ana kabloların çekilmesine başlanırken, 9 Şubat 1972'de 5 bin ton çelik kullanılan, denizden 165 metre yükseklikteki kulelerin dikimi tamamlandı.

Büyük kısmı çelikten
Köprüyü taşıyacak olan, beş milimetre çapında ve 11 bin çelik telden meydana gelen çelik halatların çekimi 19 Eylül 1972'de bitirildi. 26 Mart 1973'te, 33.40 metre genişliğinde, 17.80 metre uzunluğunda ve 142'şer ton ağırlığında 60 adet çelik anayol ünitelerinin ana kabloya çekimi tamamlandı.
10 Mayıs 1973'te ilk kez köprü üzerinde yürünürken, 8 Haziran 1973'te ilk trafik denemesi yapıldı. Bakanlar Kurulu, 1 Ekim 1973' te aldığı bir kararla 1074 metre uzunluğundaki köprüye 'İstanbul Boğaziçi Köprüsü' adını verdi.

10 aylık gecikme
Cumhuriyet'in 50. yıldönümü olan 29 Ekim 1973'ten bir gün sonra, 35 mühendis ve 400 işçinin çalışmasıyla 10 ay gecikmeli açılan köprü, 22 kilometrelik çevre yoluyla birlikte 2 milyar 80 milyon liraya mal oldu. Köprünün açılışını Cumhurbaşkanı Fahri Korutürk ve 36'ncı hükümetin Başbakanı Naim Talu yaptı.

İlk geçiş ücreti 10 lira
303 milyona mal olması planlanırken 523 milyon 276 bin 422 lira 18 kuruş harcanan köprü, araç geçişlerine 31 Ekim 1973'te saat 07.00 itibarıyla açıldı. İlk geçiş ücretleri, binek araçlar için 10 lira, motosikletler için iki lira, pikap ve 12 kişilik minibüsler için 15 lira, 20 kişilik otobüsler için 25 lira, büyük otobüs ve belediye otobüsleri için 30 lira, kamyonlar için 50 lira, üç akslı treyler için 150 lira, sekiz akslı treylerler için de 400 lira olarak belirlendi.

Dört yıl yayalara açıktı
Köprünün Beylerbeyi ve Ortaköy ayaklarındaki asansörlere bir lira ödeyerek binenler, köprüyü dört yıl yaya olarak geçebildi. Ancak, intiharlar ve güvenlik endişeleri nedeniyle köprü yayalara kapatıldı. Boğaziçi Köprüsü yapıldığı günden 2003 Temmuz sonuna kadar 1 milyar 363 milyon 46 bin 279 aracın kıtalararası geçişini sağlarken, toplam 1 milyar 42 milyon 200 dolar gişe geliri bıraktı.

--------------------------------------------------------------------------------

Köprünün ilkleri

*İlk ölüm olayı, köprünün açılışı sırasında 58 yaşındaki Bayram Atılgan'ın fenalaşarak hayatını kaybetmesiyle yaşandı. Köprünün ilk kazası ise araç trafiğine açıldığı ilk gün Ortaköy ayağı üzerinde 34 CF 231 plakalı otomobilin, Faruk Atilla adında bir vatandaşa çarparak ayağından yaralamasıyla gerçekleşti.

*İlk intihar girişimi, 16 Aralık 1974'te yaşandı. İlk atlayanlar ise 14 Ocak 1975 tarihinde Ali ve Esma Cennet adlı çift oldu.

*Köprü hizmete girdikten 18 yıl sonra, 1991 yılının ağustos ayında ilk kez bakıma alındı. Çalışmalar 2.5 ay sürdü.

*Köprü, ilki 1979 yılında düzenlenen dünyanın kıtalararası koşulan ilk maratonuna da ev sahipliği yapıyor. Avrasya Maratonu adı verilen ve 1979 yılında 34 maratoncu ile başlayan uluslararası maratonun ilk galibi 2.35.39'luk derecesiyle Zonguldak bölgesinden Hasan Saylan olmuştu.

*29 Aralık 1997 tarihinde Boğaziçi Köprüsü'nden 1 milyarıncı araç geçiş yaptı.

http://www.yapi.com.tr/haberler/gerdanlik-30-yasinda_6889.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

REKLAM VERİN

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!