Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
 
BÖLÜM SPONSORU Egepen Egepen

Hatalar Zinciri Bugüne Getirdi

Eski İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Burhan Özfatura, yapımı bir kez daha duran Üçyol-Üçkuyular arası 5.5 kilometrelik metro hattını değerlendirdi. Görev döneminde mevcut 11 kilometrelik hattı hizmete açan Özfatura, geçmişi ve bugün gelinen noktayı yorumladı. Özfatura, yapımına 2005’in haziran ayında başlanan yeni hattın güzergahında zemin

Milliyet EGE
Hatalar Zinciri Bugüne Getirdi

ski İzmir Büyükşehir Belediye Başkanı Burhan Özfatura, yapımı bir kez daha duran Üçyol-Üçkuyular arası   5.5 kilometrelik metro hattını değerlendirdi. Görev döneminde mevcut 11 kilometrelik hattı hizmete açan Özfatura, geçmişi ve bugün gelinen noktayı yorumladı. Özfatura, yapımına 2005’in haziran ayında başlanan yeni hattın güzergahında zemin koşullarının kötü olmasına sığınılmaması gerektiğine dikkat çekti. Eski Başkan, geçmişte çok daha zorunun başarıldığına dikkat çekti, “Fevzipaşa Caddesi’nin altından büyük bir nehir geçiyor. Konak Meydanı’nın altında deniz var. Biz buralardaki tünelleri 2.5 yılda tamamladık. Şu an seferlerin yapıldığı tüneller mühendislik harikasıdır. Zoru, doğru ekiple ve doğru hazırlıkla başardık. Üçyol’la Üçkuyular arası, Fevzipaşa Caddesi’yle ve Konak Meydanı’yla karşılaştırılamaz. Orası çok daha kolay ve hızlı geçilmeliydi” dedi. Özfatura bu açıklamasıyla ‘denizi geçtik, derede boğulduk’ sözüne işaret etti.

Hata üstüne hata yapıldı

Burhan Özfatura, projenin yılan hikayesine dönmesinin 2000 yılına uzanan hatalar zincirinden kaynaklandığını dile getirdi, teknik bilgiler verdi, çarpıcı açıklamalar yaptı: “En önemli hata, tecrübeli, başarılı ve dürüst ekibin tasfiyesiyle, İzmir’in kaderinin Hasan Mani’nin eline teslim edilmesidir. Bu kişinin İzmir’e metro, Büyük Kanal, altyapı projelerinde verdiği zararın büyüklüğünü ölçmek bile mümkün değil. İzmir’i, dönemin başkanı merhum Ahmet Piriştina değil, bu kişi yönetti, her şeyi de berbat etti. Metroyla görevlendirilen ekip de vahim hatalar yaptı. İhale şartnameleri yüz karası. 17 milyon Euro tutabilecek sinyalizasyon işi için teknik şartnamede gösterilen rakam sadece bin 500 TL. Bu hataları yapanlar cezalandırılmadı, aksine terfi ettirildi. Mevcut ekipte şevk, heyecan, işi benimseme özelliği yok. Benim dönemimde başkanvekili dahil 10-11 kişilik ekip vardı, 24 saat işe sahipti. Şimdi 100 kişiye yakın kişi var ama ortada sonuç yok. İhale verilen firmalarda, tecrübe, mali güç, kaliteli personel gibi faktörler de aranmadı. Halbuki biz, 1999 başında, yeterlilik ihalesini bile yapmış, kaliteli firmalar tespit etmiştik. Hiç dikkate alınmadı. İhale dosyaları, teknik şartnameler, projeler gibi çalışmalara önem verilmedi. Mevcut olan 11 kilometrelik hat için 5 bin 500 pafta hazırlattık. Toprağı karış karış inceledik. Böylece muhtemel tüm sorunların önüne geçtik, neyle karşılaşacağımızı önceden bildik. Üçyol-Üçkuyular arası için 300-350 pafta var, oysa en az 2 bin 500 olmalıydı. Halkapınar-Otogar,   Ege Üniversitesi Hastanesi-Bornova Merkez arası için avam projelerimiz de hazırdı. Seçilseydim hızla tamamlayacaktık. Çünkü köstebek hala İzmir’deydi. Çalışmalar çok daha kolay yapılabilecekti. Ama bizden sonra bunlar rafa kaldırıldı. Bunların yerine Aliağa-Menderes’e ağırlık verildi. Köstebeğin gönderilmesi, kent içi yerine dışına ağırlık verilmesi büyük tahilsizliktir. O zaman da yanlış olduğunu söylemiştim. Ne yazık ki dikkate alınmamıştı.”

Su, tünel için büyük risk

Özfatura, yapımı üstlenen firmanın dikkat çektiği tünellerdeki su sorunu hakkında da şunları kaydetti: “Klasik tünellerde kazıyla birlikte hazırlanan çelik İKSA’lar (kemer şeklinde önceden hazırlanmış demirler) atılır ve üzerine özel beton püskürtülür. Daha sonra tünel üzerine gelen yükü dağıtmak için blonlama yapılır. Yani tünel çeperi delinerek sokulan demirler belli bir germe gücüyle vidalanır. Bu aşamada tünel inşaatı henüz tamamlanmamıştır. Bu durumda tünel zemin yapısına göre birçok durumdan, özellikle de en çok sudan etkilenir.  Bu yapılmazsa, su, çeper betonu geçerek tünel içine akabilir. Şu anda Hıfzısıhha ile Fahrettin Altay arasındaki bölümde bu durum çok açık görülebilmektedir. Suyun, geçici destekleme durumundaki tamamlanmamış böyle tünellerde tehlike yaratma ihtimali yüksek.  Çökme tehlikesi büyük.”

TÜMÜNÜ GÖSTERSONRAKİ SAYFA HABERİN DEVAMI:   1  |   2
http://www.yapi.com.tr/haberler/hatalar-zinciri-bugune-getirdi_71676.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

REKLAM VERİN

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!