Gazeteniz Dünya'nın "Ekonominin Yıldızları"
seçiminde, 2009 yılının en başarılı kişi ve kurumları belli oldu. Dünya'nın 30.
yılı dolayısıyla bu yılki kategorilerde, sayı ve içerik itibarıyla bazı
değişikliklere gidildi. Büyük jürinin 11 kategoride titiz bir çalışmayla
belirlediği yıldızların seçiminde, yatırım, yönetim, başarı, inovasyon,
etkinlik, ilk olma niteliği ve büyüklük gibi kriterler göz önünde bulunduruldu.
Ekonominin yıldızları, başarıları ve kendilerini farklı kılan niteliklerini
önümüzdeki günlerde yapılacak söyleşilerde Dünya okurlarıyla paylaşacaklar.
Yılın İş İnsanı
Canan ÇELEBİOĞLU TOKGÖZ / Çelebi Holding Başkan Vekili
Ağırlıklı olarak havacılık sektöründe faaliyet gösteren Çelebi Holding, son
dönemde özellikle yurtdışındaki büyümesiyle dikkat çekiyor. Canan Çelebioğlu
Tokgöz yönetimindeki Çelebi Hava Servisi A.Ş., Budapeşte ve Bombay'dan sonra
Hindistan'ın en büyük hava alanı olan Delhi Indira Gandhi Uluslararası
Havalimanı kargo ihalesini de aldı ve yurtdışındaki üçüncü büyük adımını attı.
Şirket, Belçika'nın Charleroi-Brüksel Sud Uluslararası Havalimanı‘ nda yer
hizmetleri verme hakkını da kazandı.
Yılın Yatırımcısı
Fuat TOSYALI / Tosyalı Holding Yön. Kurulu Başkanı
Fuat Tosyalı, 1 milyar dolarlık yatırımla, özel sektörün sıfırdan yaptığı
yassı çelik tesisine imza atan ilk isim oldu. Yıllık 2 milyon ton kapasiteli
Tosçelik Osmaniye Yassı ve Yapısal Çelik Üretim Tesisleri, 2009 yılı Kasım
ayında sıcak rulo sacda deneme üretimine başladı. İlkokul öğrencisiyken soba
borusu imalatı yapan babasının kurduğu Tosyalı Ticaret'te iş hayatına atılan
Fuat Tosyalı, demir-çelik sektöründe gerçekleştirdiği yenilikçi yatırımlarla öne
çıkan isimlerden biri oldu.
Yılın Girişimcisi
Coşkun BAYRAKTAR Bayraktar / Grup Via/Port Yönetim Kurulu
Başkanı
Bayraktar Grup'ta alışveriş merkezi projelerinin başında yer alan Coşkun
Bayraktar, ABD ve Avrupa'daki örnekleri gibi gerçek outlet mağazacılık
konseptini Türkiye'de ilk kez Via/Port ile İstanbul Kurtköy'e taşıdı. Via/Port
projesinin başarısı, bu alandaki diğer yatırımlara da örnek oluşturdu.
Bayraktar'ın üstlendiği Ankara'daki projeler arasında şehrin modern iş kuleleri
VIA Tower, Bayraktar Twins, Bayraktar Center ve alışveriş merkezi Via/Life
Outlet bulunuyor.
Yılın Projesi
Çolakoğlu Metalurji
Çolakoğlu Metalurji, Gebze'de 1 milyar doları aşan yatırımıyla yassı çelik
üretimine hazırlanıyor. Şirket, yıllık 3 milyon ton üretim kapasitesine sahip
tesisin üretime geçmesiyle, Erdemir'den sonra Türkiye'nin ikinci büyük yassı
çelik üreticisi olacak. Haziran ayında başlayacak sıcak rulo sac üretimi,
Türkiye demir-çelik sektöründe var olan yassı-uzun ürün dengesizliğinin ortadan
kaldırılmasına katkı sağlayacak ve iç piyasa yassı ürün talebinin tamamı yerli
üretimle karşılanabilecek.
Yılın Özel Sektör Profesyoneli
Turgay DURAK / Koç Holding Otomotiv Grubu Başkanı, CEO
Vekili
Global krize rağmen Koç Holding'in otomotiv şirketlerini zirveye taşıdı.
Turgay Durak'ın başkanı olduğu Koç Grubu otomotiv şirketlerinin toplam üretimi,
2009'da bir önceki yıla göre yüzde 7.9, ihraç edilen araç sayısı da yüzde 16.7
artış kaydetti. 2009'da Türkiye'de toplam otomotiv üretiminin yüzde 50'sini,
ihracatının yüzde 47'sini Koç Holding şirketleri gerçekleştirdi. Türkiye'den
otomotivin ana pazarı olan Amerika'ya ilk araç ihracatını da Ford Otosan
gerçekleştirdi.
Yılın Kamu Yöneticisi
Mustafa KAPLAN / KOSGEB Başkanı
KOSGEB, kriz yılı 2009'da KOBİ‘lere can simidi oldu. 2008'de KOSGEB
Başkanlığı‘na atanan Mustafa Kaplan, krizin etkilerinin hissedilmesiyle
birlikte, KOBİ‘lerin zayıf mali yapıları ve finansmana erişim sorunlarını da
dikkate alarak proaktif çözümler üretilmesine öncülük etti. KOSGEB, bu amaca
yönelik sürdürülen üretim, ihracat, makine-teçhizat vb çeşitli destek
kampanyalarıyla 120 bini aşkın KOBİ‘ye 4,6 milyar TL tutarında kredi kullanma
olanağı sağladı.
Yılın İnovasyonu
Gürallar ArtCraft
Sofra camında hızlı, esnek ve yenilikçi olma hedefiyle yola çıkan Gürallar
Grubu bünyesindeki ArtCraft, 2009 yılında inovatif ürünlere yoğunlaştı. Üçüncü
kuşak temsilcileri Esin Güral Argat ve Erol Güral'ın yönetimindeki şirket, Ar-Ge
çalışmalarını tamamladığı "antibakteriyel bardak" üretimine bu yıl başlıyor.
Kapasitesinin yüzde 50'sini katma değeri yüksek ürünlerin üretimine ayıran
ArtCraft, 2023 ‘te dünyada alanındaki iki büyük üreticiden biri olmayı
hedefliyor.
Yılın Sosyal Sorumluluk Projesi
Migros
Kurumsal sosyal sorumluluk çalışmalarını, sürdürülebilir kalkınma için çevre
korumaya yönelik önemli projelerle birleştirdi. Tarım Bakanlığı‘nın "İyi Tarım,
İyi Gelecek" sloganıyla yola çıktığı İyi Tarım Uygulamaları (İTU) projesine
taraf olarak ilk imzayı koyan Migros, sağlıklı ürünlerin tüketiciye
ulaştırılması için ülke çapında seferberlik başlattı. Bu çerçevede binlerce
üreticiyle anlaşma imzalayan Migros, sertifikalı üretimin özendirilmesine de
katkı sağladı.
Yılın Sivil Toplum Örgütü
Türkiye İsrafı Önleme Vakfı
İsrafın önlenmesi, mikrokredi ve gıda bankacılığı alanlarında faaliyet
yürüten TİSVA 1998 yılında kuruldu.
Vakıf, Türkiye'de şu ana kadar 37 binden fazla mikro girişimciye 50 milyon
TL'nin üzerinde kredi verilmesine aracılık etti. Toplam 31 bin kişinin
yararlandığı bu kredinin 46.5 milyon TL'si TİSVA eliyle kullandırıldı. Vakıf,
2023 yılında 13 milyon yoksulun tamamını mikro krediyle buluşturmayı hedefliyor.
TİSVA, halen 43 olan hizmet noktasını 81 ile yaymayı da planlıyor.
Yılın İş Örgütü
Makine Tanıtım Grubu OAİB
Orta Anadolu Makine ve Aksamları İhracatçıları Birliği’nce kurulan Makine
Tanıtım Grubu (MTG), zor geçen bir yılda sektörün birlik içinde hareket etmesi
ve yerli makine kullanımının teşvik edilmesinde önemli bir başarıya imza
attı.
Sektörün tanıtımının yanı sıra, ihracatının artırılması, markalaşma ve ortak
Ar-Ge çalışmalarının organize edilmesi amacıyla kurulan MTG, bu çerçevede "Türk
makineleri Tıkır tıkır çalışıyor" temalı başarılı bir kampanya da yürüttü.
Yılın Kampanyası
Sütaş
"35 Yıldır Sütaşkı" sloganıyla 2010'a hızlı giren Sütaş, özellikle 2009'da
düzenlediği kampanyalarla öne çıktı. Yoğurt kategorisinde tüketiciye ulaşmak
için, geniş bir mecrada kapsamlı ve entegre çalışma gerçekleştiren Sütaş Yoğurt,
"Yoğurtsevere Tarif Gerekmez" iletişim kampanyasıyla imajını daha da
güçlendirdi.
"İçtikçe iyi hissedeceksin" konseptiyle "ayran içecek kategorisi"ndeki
iddiasını 2009'da sürdüren Sütaş, "Mutlu inekler, en sevilen peynirler"
temasıyla da başarılı bir kampanya daha imza attı.
|