Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
 
BÖLÜM SPONSORU Egepen Egepen

Karun'un Laneti Bu Kez Spot Işığıyla Geldi

Türkiye'den yurtdışına kaçırılan ve uzun bir mücadeleden sonra geri getirilerek Uşak Arkeoloji Müzesi'nde sergilenen Karun Hazineleri uygun ortamda korunmuyor. Sık sık hırsızlık olaylarıyla karşı karşıya gelen Karun Hazineleri, korozyona uğradığı için gittikçe kararmalara maruz kalıyor.

Zaman Gazetesi
Karun'un Laneti Bu Kez Spot Işığıyla Geldi

fsaneye göre ünlü Lidya Kralı Kroisos (Karun) zenginliği nedeniyle Rabb'ine karşı küstahlaşınca hazineleriyle birlikte toprağa gömülmüştü. Hazineyi arayanların da aynı lanetten etkilendiği iddia edilmişti. Uşak Müzesi'nde bulunan hazinenin bazı parçaları da spot ışıklar altında tutulduğu için gittikçe kararıyor.

Türkiye'den yurtdışına kaçırılan ve uzun bir mücadeleden sonra geri getirilerek Uşak Arkeoloji Müzesi'nde sergilenen Karun Hazineleri uygun ortamda korunmuyor. Sık sık hırsızlık olaylarıyla karşı karşıya gelen Karun Hazineleri, korozyona uğradığı için gittikçe kararmalara maruz kalıyor. İki yıl önce Zaman'ın gündeme getirmesiyle uzmanların tamir ettiği eserler yine aynı yöntemle sergilenmeye devam ediliyor. Fotoselli aydınlatma yöntemiyle sergilenmesi gereken eserler, spot ışıkları altında tutuluyor.

Konuyla ilgili olarak AK Parti Uşak Milletvekili Nuri Uslu, Uşak'a yeni müze yapılmasının şart olduğunu söylüyor. Karun Hazineleri'nin uygun ortamda sergilenmediği yönünde bilgiler aldığını ifade eden Uslu, yetkililerin yeni müzeye ihtiyaç olduğunu kendisine ilettiğini kaydetti. Bunun için girişimlerde bulunan Uslu, Gar Müzesi projesi için çalışmaların devam ettiğini söyledi.

Trakya Üniversitesi Klasik Arkeoloji Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Sümer Atasoy ise "Eserlerin belli bir ısıda durması lazım. Eğer siz sabahtan akşama kadar ışık yakıp, müze kapandığında ışıkları kapatırsanız eserler soğuyor. Bir sıcak bir soğuk olunca eserler etkilenir. Vitrinlerde devamlı değişmeyen ısı kullanılır. Yani bir sıcak bir soğuk olursa o kararmalar olur. Bu tedbirleri almak lazım." dedi. Uşak'taki eserleri görmediği için bir şey bilmediğini belirten Atasoy, Avrupa müzelerindeki eserlerin fotoselli aydınlatma ile korunduğunu söyledi. Türkiye'de Topkapı, Dolmabahçe, İstanbul Arkeoloji, Ankara Anadolu Medeniyetleri, Efes ve özel müzelerde (Sabancı, Rahmi Koç gibi) bu yöntemin kullanıldığını belirten Prof. Dr. Atasoy, Türkiye'de bütün müzelerde bu sistemin olmadığını söyledi.

İki yıl önce kararmayı ortaya çıkaran Zaman'ın haberinden sonra Kültür ve Turizm Bakanlığı tarafından görevlendirilen uzmanlardan Mihrican Kılıç ve Ayşenur Seyrek, Uşak Arkeoloji Müzesi'nde sergilenen Karun Hazinesi'ni bakımdan geçirmişti. Uzmanlar 11 adet eserin bakımını yapmıştı. Üç tanesinde bozulma gözlenmiş, bunlardan biri İstanbul'a götürülerek laboratuvar ortamında tamir edilmişti.

Uşak Arkeoloji Müzesi'nde sergilenen eserlerin durumu, yaşanan tecrübelere rağmen düzelmedi. Müzede yer sıkıntısından dolayı onlarca eser üst üste istiflenmiş durumda. 2007 yılı verilerine göre müzede Karun Hazineleri, çeşitli dönemlere ait sikke, arkeolojik eser, mühür ve etnografik eser sayısı 39 bin civarında. Yer problemi yüzünden bunların sadece 10'da biri sergileniyor. Müzenin içi, dışı ve depoları tarihî eserlerle dolu. Tarihî taş ve anıtlar, müze bahçesinde açık havada, doğa şartlarına terk edilmiş bir şekilde bekliyor. Teşhir alanı sadece tamamı sergilenmeyen Karun Hazineleri'nin sergilenmesi için bile yeterli değil.

http://www.yapi.com.tr/haberler/karunun-laneti-bu-kez-spot-isigiyla-geldi_56946.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

REKLAM VERİN

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!