Eskişehir-İstanbul seferini yapan
Cumhuriyet Ekspresi Bilecik’in Bozüyük
ilçesinde tren yoluna kaçak giren bir iş makinesine çarptı. Bölünmüş yol
inşaatında çalışan iş makinesinin neden olduğu kazada beş kişi ölürken 21 kişi
yaralandı.
Ankara-İstanbul seferini yapan ve 231 yolcuyu taşıyan Cumhuriyet Ekspresi
saat 17.30 sularında Bilecik ili Karaköy-Ayvalı mevkiinden
geçiyordu. Aynı bölgedeki, tren yolunun hemen yanındaki duble yol inşaatında
çalışan paletli iş makinesi bu sırada kontrolsüz ve izinsiz bir şekilde,
hemzemin geçitdinin de olmadığı yerde raylara çıktı. Hızla gelen tren iş
makinesine çarptı, lokomotif ve birinci yolcu vagonu devrildi, diğer vagonlar
raylardan çıkmadı ancak zarar gördü. Kazada beş kişi ölürken, 21 kişi de
yaralandı. Ölen ve kimlikleri belirlenen üç yolcunun isimleri şöyle: 14
yaşındaki Murat Kürşat Yeşiltan, 21 yaşındaki Turgay Yılmazbaş ve 53 yaşındaki
Mehmet Öztürk.
Yolcular sıkıştı
Kazada, yolcuların büyük bölümü kendi imkânlarıyla treni terk ederken, ağır
yaralı bazı yolcuları da sıkıştıkları yerde uzun süre kurtarılmayı bekledi.
Bölgeye ulaşan itfaiye ve kurtarma ekipleri vagonun camlarını kırıp, demir
makaslarıyla saç levhaları keserek yaralıları çıkarabildi. Kaza sonrasında çok
sayıda kurtarma ekibi olay yerine intikal etti. Ekipler özellikle lokomotif ve
köprü arasında kalan birinci vagonda sıkışan yaralı yolcuları tahliye etmeye
çalıştı. Yaralılardan durumları ağır olanlar Eskişehir’deki hastanelere sevk
edilirken, diğerleri de Bozüyük ve Bilecik’teki hastanelere kaldırıldı. Yara
almadan kurtulan yolcular da TCDD’nin gönderdiği otobüslerle bölgeden taşındı.
Trenin bu bölgede yavaş seyretmesi daha büyük bir faciayı engelledi.
Olayın hemen ardından TCDD, kriz masası oluşturdu. Ayrıca TCDD Genel Müdürü
Süleyman Karaman kazanın hemen ardından olay yerine gitti.
Devlet Demiryolları Genel Müdürlüğü’nden, yapılan yazılı açıklamada, olay şöyle
anlatıldı:
“Eskişehir-İstanbul seferini yapan 11023 No’lu Cumhuriyet Ekspresi’nin, saat
17.30 civarında, Bilecik ili Karaköy-Ayvalı mevkiinde 231 yolcu ile seyir
halindeyken, duble kara yolu inşaatı yapan paletli bir iş makinesinin hemzemin
geçidi olmayan bir bölgede demir yolu hattına izinsiz ve kontrolsüz girmesi
sonucu çarpışmıştır.”
Bir anlık dalgınlık
Bakanlık personeline Ankara’da bir iftar yemeği veren Binali
Yıldırım ise şunları söyledi:
“Bu kazada da görüyoruz ki yine, bir ihmal, bir dalgınlık, bir kusur sonucu
bu üzücü kazayı yaşadık. Hele hele geçiş olmayan bir alana iş makinesinin
demiryolu güzergâhından geçmeye çalışması bu kazanın ana nedeni olmuştur. Buna
benzer tabii ki Türkiye’deki demiryolları ağlarımızda, hemzemin geçit veya geçit
olmayan bölgelerden de zaman zaman maalesef geçişler oluyor. Bu da kazalara
sebebiyet vermektedir. Kazaya neden olan iş makinesi, doğrudan demiryolunun
üzerine geçiyor, öte yandan da tren geliyor ve çarpışma yaşanıyor.”
Seferler iptal
Olayın ardından, TCDD yetkilileri, kaza nedeniyle İstanbul Haydarpaşa ile
Ankara arasında karşılıklı olarak sefer yapan bütün anahat trenlerinin
seferlerinin iptal edildiğini bildirdiler. Ankara-İstanbul Demiryolu’nun kazanın
meydana geldiği Karaköy mevkiinde tek hat olması sonucu demiryolunun onarımı en
erken 24 saati bulacak.
‘Kısa’ ve ölümcül yol
2008’de demiryollarında, 16 tren çarpışması, 104 tren raydan çıkması, 47
trenden düşme, 93 trenin şahsa çarpması, 118 geçit çarpışması ve sekiz diğer
kazalar olmak üzere toplam 386 kaza meydana geldi. Tren çarpışması, trenin
raydan çıkması ve trenden düşme kazalarında dokuz yolcu ile bir personel
hayatını kaybetti. Trenin çarptığı 64 kişi ile geçitte meydana gelen kazalarda
37 kişi öldü. 2008’de tüm tren kazalarında toplam ölü sayısı 111 oldu. 247
kişi yaralandı. 22 Temmuz 2009’da TMMOB Makine Mühendisleri Odası’nca açıklanan
raporda ise Türkiye’nin Avrupa ülkelerine kıyasla demiryolu hat uzunluğu
bakımından çok geride kaldığı, ancak kaza sayısında ilk sırada yer aldığına
dikkat çekilmişti.
|