Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
 
BÖLÜM SPONSORU Egepen Egepen

Metronun Üçyol-Üçkuyular Tünelindeki Dereler Korkuttu

İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin kendi öz kaynakları ile hayata geçirmeyi hedeflediği, yapımı Bozoğlu İnşaat tarafından üstlenilen Üçyol-Üçkuyular Metro Hattı'nın 15 gündür tamamen duran inşaatı hayalet şantiyeye döndü. Açılan tünelin betonlama çalışmalarını durduran Bozoğlu İnşaat, Hıfzıssıhha Kavşağı'ndaki merkez şantiyedekiler de dahil

Yeni Asır Gazetesi
Metronun Üçyol-Üçkuyular Tünelindeki Dereler Korkuttu

İzmir Büyükşehir Belediyesi'nin kendi öz kaynakları ile hayata geçirmeyi hedeflediği, yapımı Bozoğlu İnşaat tarafından üstlenilen Üçyol-Üçkuyular Metro Hattı'nın 15 gündür tamamen duran inşaatı hayalet şantiyeye döndü. Açılan tünelin betonlama çalışmalarını durduran Bozoğlu İnşaat, Hıfzıssıhha Kavşağı'ndaki merkez şantiyedekiler de dahil personelin neredeyse tamamına yakınının işine son verdi.

Daha öne inşaatın durduğunu kabul etmeyen ve Büyükşehir Belediyesi'ne verdikleri projelerin onaylanmasını bekledikleri için çalışmaları "rölantiye" aldıkları iddiasında bulunan firma yetkilileri, tünelden de ekipman ve iş makinelerinin büyük bölümünü "bakım" gerekçesiyle çıkardı. Personelin tamamına yakınının işten çıkarılması üzerine Bozoğlu İnşaat firmasının İnönü Caddesi üzerinde açılan şaftlarda kurduğu şantiyeler de sessizliğe büründü.
Girişinde hiçbir güvenlik önleminin bulunmadığı tünel inşaatına, başında tek bir kişinin bile beklemediği Poligon'daki şaftından giren Yeni Asır ekibi, İzmirlilerin tamamlanmasını büyük bir ümitle beklediği inşaattaki içler acısı manzarayı tüm çıplaklığıyla görüntüledi. Görüştüğümüz Büyükşehir Belediyesi yetkilileri de, makinelerin büyük kısmını tünelden çıkaran firmanın kendilerinde sanki inşaatı bırakıp gidiyor izlenimi uyandırdığını, firmaya ikaz yazıları gönderdiklerini ifade etti.

Tünele girdik

Bozoğlu İnşaat'ın Üçyol-Üçkuyular Metro Hattı'nda inşaatı durdurmasının ardından İnönü Caddesi üzerindeki şaftlar yani metro tünel girişleri başı boş kaldı. Yeni Asır Gazetesi ekibi de inşaat sahasında yaşanan güvenlik zafiyetini gözler önüne sermek ve tüneldeki son durumu İzmirlilere aktarmak amacıyla Poligon'da terk edilmiş izlenimi veren şantiyeden merdivenleri kullanarak yerin 30 metre aşağısındaki tünel inşaatına indi.

Tünele inerken şantiye girişinden itibaren hiçbir güvenlik görevlisi ya da firma yetkilisi ile karşılaşılmadı. Ancak, Yeni Asır ekibi aşağıda tüyler ürperten görüntülerle karşılaştı. Üçyol'dan Fahrettin Altay yönüne doğru tüneldeki kalıcı beton atma çalışmalarının Poligon'da durduğu ve yarım kaldığı görüldü. Yaklaşık 2 kilometreye yakın tünel içinde yürüyen Yeni Asır ekibi, içeride iş makinesi olarak sadece bir beton mikseriyle karşılaştı. Poligon'dan Üçyol yönüne gidişte kalıcı tünel betonlarının atıldığı bölümde bir sıkıntı gözlemlenmezken Poligon'dan Üçkuyular yönüne doğru ilerlendiğinde manzara daha da kötüleşti.

Dere gibi akıyor

Kalıcı tünel betonları atılmadığı için metro inşaatının tavanından ve yan duvarlarından sızan yeraltı sularının Güzelyalı Tansaş'a doğru giderek artan bir şekilde adeta bir dere gibi aktığı ve tünel içinde biriktiği görüldü. Görüştüğümüz Büyükşehir Belediyesi yetkililerinin tünelde biriken suyun pompalar kanalıyla dışarıya tahliye edildiğini belirtmelerine rağmen yaklaşık 300 metrelik güzergah boyunca bırakın çalışanı, herhangi bir su pompasına rastlanılmadı.
Ekibimiz tünelde ilerlerken su seviyesinin giderek arttığını görünce geri dönmek zorunda kaldı. Ekibimizin çektiği fotoğraflar, daha önce Güzelyalı Tansaş ile Üçkuyular arasında tünel açma çalışmaları sırasında zeminin kötü olması nedeniyle iki kez göçük meydana geldiği düşünüldüğünde, giderek göle dönen tünelin bölgede yaşayanların nasıl bir can ve mal güvenliği riski altında olduğunu ortaya koydu.

"Sanki bırakıp gidiyorlar"

Bozoğlu İnşaat firmasının inşaatını sürdürdüğü bir diğer proje olan Ege Üniversitesi Hastanesi-Bornova Merkez Metro Hattı için zamanında bitirilmediği gerekçesiyle sözleşme fesih sürecini başlatan Büyükşehir Belediyesi'nde Üçyol-Üçkuyular Hattı inşaatında ortaya çıkan bu sorun moralleri bozdu. Firmanın iş makinelerini tünelden çıkarıp götürmesi İzmir Büyükşehir Belediyesi tarafından da tutanak tutulup tespit edildi. Büyükşehir Belediyesi yetkilileri kendilerinin bilgisi ve izni olmadan şantiyeden bir çivinin dahi çıkarılamayacağını ifade ederek, "Yapım İşleri Genel Şartnamesi'ne göre inşaat sahasından idarenin izni olmadan iş makinelerinin  kesinlikle uzaklaştırılmaması gerekiyor. Ancak, firma iş makinelerini tünelden çıkarıp şantiyeden uzaklaştırıyor. Sanki inşaatı bırakıp gidiyorlar izlenimi uyandırıyorlar" dedi. Tünelde biriken suyun da pompalar aracılığı ile tahliye edildiğini ifade eden yetkililer, "Metro inşaatında her türlü sorumluluk Bozoğlu İnşaat firmasında. İş durdurduğu için firmaya ikaz yazıları gönderildi" dedi.

İşten çıkarılanlar eylem yaptı

Bu arada, 15 Temmuz itibariyle şirketle ilişikleri kesilen ve içlerinde inşaat mühendisleri ile tüneldeki deformasyonu ölçen jeoloji mühendislerinin de bulunduğu 40'a yakın teknik personel geçtiğimiz günlerde Hıfzıssıhha Kavşağı'ndaki merkez şantiyede eylem yaptı. Firmadan alacaklarını tahsil edemediklerini iddia eden eylemciler, Bozoğlu İnşaat'ın geçtiğimiz hafta sonu yeraltında çalışan ve kalıcı beton atmada kullanılan tüm ekipmanları tünelden çıkarıp başka bir yere naklettiğini söyledi. Eylemciler, su tahliye pompalarının yetersiz kalması nedeniyle tünelde yer yer su yüksekliğinin 60 santimetreyi bulduğunu da öne sürdü. Suyun tünelin mukavemetini düşürdüğünü kemer ve kalıcı betonların zamanında atılmaması durumunda tünelde göçük tehlikesinin ortaya çıkabileceğini iddia eden personel, firmadan alacaklarını tahsil edemedikleri iddiasında da bulundu.

2 sözleşmesi iptal edilmişti

Büyükşehir Belediyesi geçtiğimiz aylarda Aliağa-Menderes Hızlı Tren Projesi'nde de Bozoğlu İnşaat'ın yapımını üstlendiği 2 projeyle ilgili sözleşmeleri yasal süresi içinde tamamlanmadıkları gerekçesiyle fesh etmişti. Sözleşme fesihlerinin ilki Hızlı Tren Projesi kapsamında Bayındır İnşaat'ın yarım bıraktığı 6 adet istasyonla 1 yaya üst geçidi inşaatında yaşanmıştı. Bozoğlu İnşaat yasal süresi içinde bu istasyon imalatlarını tamamlayamayınca Büyükşehir, Mayıs ayı içinde tek taraflı olarak sözleşmeyi feshetti. Yaşanan bu şok gelişmenin ardından ikinci fesih işlemi ise yine Hızlı Tren Projesi kapsamındaki Çiğli'de yapılan tren depolama ve bakım ünitesi inşaatında yaşanmıştı. Bozoğlu İnşaat, diğer işte olduğu gibi yasal süresi içinde işi tamamlayamayınca Büyükşehir Belediyesi bu firmayla yaptığı sözleşmeyi de feshetmişti.

Bornova hattında

Bozoğlu İnşaat'ın Büyükşehir Belediyesi'nden aldığı 4 işten üçüncüsü olan 3.4 kilometre uzunluğundaki Ege Üniversitesi Hastanesi-Bornova Merkez Metro Hattı inşaatında da geçtiğimiz haftalarda fesih süreci başlatılmıştı. Yasal süresi 12 Ocak'ta dolan iş için Büyükşehir Belediyesi yüklenici firmaya 11 Temmuz 2009 tarihine kadar ek süre tanımış firma bu süreçtede işi tamamlayamayınca firmanın yaklaşık 3 milyon TL'lik avans teminat mektubu nakte çevirilip belediyeye gelir kaydedilmişti.

Büyükşehir Belediyesi yüklenici firmanın 7 aylık ek süre talebine karşın geçtiğimiz haftalarda yazı yazarak 20 gün cezalı ek süre vermiş, bu süreçte de eksik kalan işleri tamamlamasını istemişti. Yine aynı yazıda işlerin verilen sürede bitirilememesi durumunda sözleşmenin feshedileceği kaydedilmişti. Yaşanan bu sorunların ardından Üçyol-Üçkuyular hattında da yaşananlar belediyede moralleri bozdu.

http://www.yapi.com.tr/haberler/metronun-ucyol-uckuyular-tunelindeki-dereler-korkuttu_70908.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

REKLAM VERİN

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!