Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
BÖLÜM SPONSORU

Mimarlar Odası İller Bankası Raporu: Banka Tasfiye Edilmeye Çalışılıyor

Rapor, Dünya Bankası ile Birleşmiş Milletler'in kamu yetkilerinin yerel ve bölgesel yönetimlere terk edilmesi diye formüle ettikleri Yerellik İlkesi'nin Avrupa Konseyi tarafından AB (Avrupa Birliği) üyesi ülkeleri içinde benimsendiği hatırlatıyor ve bu ilkenin AB üyesi olmayan ülkelerde de uygulanmasının önerildiğini, Türkiye’den de bu doğrultuda

yapi.com.tr
Mimarlar Odası İller Bankası Raporu: Banka Tasfiye Edilmeye Çalışılıyor

TMMOB Mimarlar Odası Kentleşme, Mimarlık ve Planlama Komitesi, İller Bankası hakkında bir rapor hazırlayarak dünyada da ilk ve tek örnek olarak nitelendirdiği Bankanın, Dünya Bankası ve Avrupa Konseyi direktifleriyle tasfiye edilmeye çalışıldığını savundu. Rapor, Dünya Bankası ile Birleşmiş Milletler'in kamu yetkilerinin yerel ve bölgesel yönetimlere terk edilmesi diye formüle ettikleri Yerellik İlkesi'nin Avrupa Konseyi tarafından AB (Avrupa Birliği) üyesi ülkeleri içinde benimsendiği hatırlatıyor ve bu ilkenin AB üyesi olmayan ülkelerde de uygulanmasının önerildiğini, Türkiye’den de bu doğrultuda kararlar almasının istendiğini belirtiliyor:

"Ülkemizin kalkınmasında büyük katkıları bulunan İller Bankası’nın tasfiyesine, ülkemizin gerçeklerini değerlendirmeden, İller Bankası’nın gerçek misyonunu ve üstlendiği görevleri algılamadan, konuya uluslararası çevrelerin öne sürdüğü yerelleşme ilkesi başlığı çerçevesinde bakarak yaklaşılmaması gerektiğini özellikle vurgulamak istiyoruz".

Rapor'un tamamı şöyle:

"Aslında İller Bankası'nın tasfiyesi ile ilgili süreç, 1980'li yılların ikinci yarısında başlatılmıştır. Bu süreç 3030 sayılı Büyükşehir Belediyelerinin Yönetimi Hakkında Kanun Hükmünde Kararname’nin 27.6.1984 günü; 3194 sayılı İmar Kanunu’nun da 10.11.1985 günü yürürlüğe girmesiyle hız kazanmıştır.

İmar Kanunu, belediye ve mücavir alan sınırları içinde ve dışında kalan yerlerde tüm alt ve üst yapı yatırımlarına yön verecek ve bunlar için altlık oluşturacak imar planlarını yapma yetkisi ile buralarda inşa edilecek bütün yapılaşmaların denetleme yetkisini belediyelere; belediye ve mücavir alan dışında kalan yerlerde de valiliklere vererek “yerelleşme politikasını” başlatmıştır. 

Yerel yönetimler gerek finansman bakımından, gerekse yapım olarak, su, kanalizasyon gibi büyük alt yapı yatırımlarının altından kalkamayacağından, uzun vadede uluslararası kurum ve kuruluşlara, onların kredilerine muhtaç olacakları anlamına gelmektedir. Olması istenen de budur; Dünya Bankası, Türkiye'ye bir "Yerel Yönetimler Reformu Kredisi" açma hazırlıkları içindedir. Avrupa Birliği fonları bu alana dönük olarak kimi projeler için harekete geçirilmiş durumdadır.

Bütün bu senaryolarda, baş aktör olarak “kötü kurumu” oynayan ve yine bu senaryo gereği kapatılması planlanan İller Bankası’nın, kurumsal yapısına ve bu güne kadar yapmış olduğu işlere kısaca bir göz atmamız gerekiyor.

Kuruluşun Tarihçesi:

Cumhuriyetimizin kurucusu Mustafa Kemal Atatürk’ün talimatlarıyla, 1580 sayılı Belediyeler Kanunu’nun 131. maddesi gereği belediyelere kentsel, sosyal ve teknik altyapı uygulamalarında parasal ve teknik kaynak sağlamak amacıyla, 11/06/1933’de 2301 sayılı Kanunla “Belediyeler Bankası” kurulmuştur. Yaklaşık iki yıl sonra, 1580 sayılı Belediye Kanunu’na bir ek yapılarak, kentsel planlama ve altyapı yatırımlarının gerçekleştirilmesini sağlamak üzere merkezi bir örgüt olarak “Belediyeler İmar Heyeti” oluşturulmuştur.

Daha sonra, 01.06.1945 gün ve 4759 sayılı kanunla, Belediyeler Bankası’nın, Mahalli İdareler İmar Bankası’na dönüştürülmesi için, Belediyeler Bankası ile Belediyeler İmar Heyeti’ni bir çatı altında toplayan, İl Özel İdareleri, Belediye ve Köy idarelerinin ve bu idarelerin kuracakları birliklerle adı geçen idarelere bağlı, tüzel kişiliği haiz olan veya olmayan ve katma bütçeli idare ve kurumların imar işleriyle ilgili konularla uğraşmak ve bütün işlemlerinde özel hukuk hükümleriyle bu kanuna bağlı olmak üzere “İller Bankası” adıyla tüzel kişiliği haiz bir banka kurulmuştur.

İller Bankası’nın vesayet denetimi, kurulduğu 1945 yılından 1958 yılına kadar İçişleri Bakanlığı’na, 1958 yılından itibaren de İmar ve İskân Bakanlığı'na bağlı yürütülmüştür.

Gerçek sahipleri yerel yönetimler olan İller Bankası, mevduat kabul etmediği ve kuruluş amacı nedeniyle, yerel yönetimlerin yatırımlarına finansman sağladığı için, bir “Yatırım ve Kalkınma Bankası” olup, bu yönüyle dünyada da ilk ve tek örnektir.

Kuruluş Amacı:

Yasada bankanın kuruluş amacı; “idare ve kurumların yapacakları mahalli kamu   hizmetleriyle ilgili tesisler, yapılar ve diğer işler vücuda getirmelerini kolaylaştırmak; şehir, kasaba ve köylerin kuruluş ve imarı yolundaki plan ve programların gerçekleştirilmesini desteklemek” ve “bunlara, kendi tüzüğünde yazılı esas ve şartlara göre kredi sağlamak” olarak tanımlanmıştır.

Kaldı ki, günümüz koşulları gereği bu hizmetlerin, harita, imar planı, park, çocuk bahçesi, meydan gibi peyzaj planı, jeolojik etüt, belediye binası, hal binası, soğuk hava deposu, terminal binası gibi her türlü üst yapı hizmetleri, içme suyu, kanalizasyon, arıtma, katı atık, deniz deşarjı vb. altyapı hizmetleri ile de kapsamı genişletilmiştir.

TÜMÜNÜ GÖSTERSONRAKİ SAYFA HABERİN DEVAMI:   1  |   2  |   3
http://www.yapi.com.tr/haberler/mimarlar-odasi-iller-bankasi-raporu-banka-tasfiye-edilmeye-calisiliyor_77415.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!