Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
 
BÖLÜM SPONSORU Egepen Egepen

Piyasayı Şaşırtan Fiyatlar

Antik AŞ’nin önceki gün Swissotel’de yapılan ve Türk modern ve çağdaş resmine ödenmiş en yüksek rakamların görüldüğü “Modern ve Çağdaş Eserler” müzayedesi, sanat çevrelerinde büyük yankı buldu. Burhan Doğançay’ın ‘Mavi Senfoni’ adlı başyapıtının 2 milyon 2 yüz bin TL’lik bir satışla damgasını vurduğu müzayedeyle, daha önce 470 bin TL olan “yaşayan

Cumhuriyet Gazetesi
Piyasayı Şaşırtan Fiyatlar

Antik AŞ’nin önceki gün Swissotel’de yapılan ve Türk modern ve çağdaş resmine ödenmiş en yüksek rakamların görüldüğü “Modern ve Çağdaş Eserler” müzayedesi, sanat çevrelerinde büyük yankı buldu. Burhan Doğançay’ın ‘Mavi Senfoni’ adlı başyapıtının 2 milyon 2 yüz bin TL’lik bir satışla damgasını vurduğu müzayedeyle, daha önce 470 bin TL olan “yaşayan bir Türk ressamına ödenen en yüksek miktar” rekoru, 4,5 katını da aşarak kırılmış oldu. Önceki rekorun da sahibi olan Doğançay’ın ‘Mavi Senfoni’sini salona telefonla bağlanarak satın alan sanatseverin kimliği açıklanmazken; alıcının Eczacıbaşı Holding olduğu söylentisinin doğru olmadığı anlaşıldı. Müzayedenin ikinci ve üçüncü en yüksek fiyatlı yapıtlarını (Fahrelnisa Zeid‘in “Londra” adlı tablosu 1 milyon 50 bin TL’ye ve Ömer Uluç’un “Odalık” adlı tablosu 425 bin TL’ye) ise İlaç firması Abdi İbrahim’in Yönetim Kurulu Başkanı Nezih Barut aldı.

Benim açımdan sürpriz

Mustafa Taviloğlu / Mudo Yönetim Kurulu Başkanı - Koleksiyoncu

Bu alana vakit ayıran ilgi duyan biri olarak bu işin bir patlama yapacağını zaten hissediyordum, dünya piyasalarına bakınca bu fiyat hiç yabancı değil ama bu müzayede açılış rakamının iki katından da fazla bir rakama gitmesi benim açımdan sürpriz oldu. Bizim de dünya çapında sanatçılarımız olduğu muhakkak, bu bir zaman meselesiydi. Alaka ve talep, İstanbul Modern, Sabancı ve Pera gibi müzelerin Türk sanatını görünür kılıp sanatı insanlarla buluşturmasıyla hız kazandı. Bir tane de olsa müzayedede yer alan bir video art vardı. İleriki yıllarda müzayedelerde bu sayede 300 resmin yanında 100 tane de güncel sanat yapıtı yer alacak.

Birçok müze açılacak

Yahşi Baraz / Galeri Baraz

Büyük rakamlara çıkacağını biliyorduk, bu ilerleme tahmin ediliyordu, ama bu elbette sürpriz oldu. Bunun iç piyasaya da çok etkisi olacak. Geçen 30-35 seneye bakarsanız ülkemizdeki koleksiyonerlerin çoğunun klasik empresyonist resimler topladığını görürüz. Ancak artık çağdaş resmin de paraya döndüğürü görüyoruz. Bu gelişmeyle, yalnızca Doğançay değil, diğer modern ve çağdaş ressamların yapıtları da para edecek. Özellikle yeni açılan galeriler buna giden yol olacak; belli bir kamuoyu oluşacak. Bence, 4-5 sene içinde 1 milyon lira sıradan bir rakam olacak. Türk resmi aslında yaratıcıdır ama içe kapalıdır. Sanat eseri yapıldıktan sonra onu taşıyanlar en az resim kadar önemli. Göreceğiz, birçok müze açılacak, her açılan müze de fiyatları yukarı çekecek. Bu kez müzeler arası rekabet başlayacak; fiyatlar 10-20 misline çıkacak.

Kalıcı olacak mı?

Ahu Antmen / Eleştirmen

Sanatçıların yapıtlarının yıllar sonra belli bir değer bulması çok önemli. Bu gelişmeyi yurtdışında da Türk sanatına uyanan bir ilginin olmasına bağlıyorum. O ilginin uyanması, buradaki yerel ortamı da harekete geçirdi. Koleksiyonerlerin daha çok bir yatırım değeri görmesine neden oldu. Bu çok olumlu bir gelişme ancak bunun, bu yükselmenin kalıcı olup olmadığını önümüzdeki dönemlerde göreceğiz. Ayrıca özel koleksiyonerlerin dışında, Türk sanat tarihi açısından simgesel değer taşıdığına da inandığımız yapıtların müzelerin satın alması ve bu eserlerin halka ulaşması açısından çok önemli olduğunu düşünüyorum.

Dünya müzeleri almazsa olmaz

Raffi Portakal / Portakal Sanat ve Kültür Evi

Çağdaş Türk resmi için çok önemli bir gündü. Öncelikle alanları da, satanı da kutlarım. Çağdaş Türk resminde ve klasik Türk resmi piyasasında ne zamandır ciddi bir kımıltı var. Şaheserler her gün büyük değer kazanıyor. Koleksiyonerler ve alıcılar giderek eser ile şaheser arasındaki farkı ayırt ediyorlar. Bu gerçekten çok sevindirici Ama çağdaş Türk resminin enternasyonal olması için muhakkak ve muhakkak dünyadaki ünlü çağdaş müzeler ve koleksiyonerlerin eserleri satın almaları gerekmekte. Yoksa tamamen bir iç pazardan söz ediyoruz demektir.

Talep yüksek, ilgi büyük

Turgay Artam / Antik A.Ş.

Son yıllarda daha çok alıcı sanata yatırım yapmanın ne kadar prestijli, keyifli ve kârlı bir yatırım şekli olduğunu fark etti. Sanat piyasasına her giren koleksiyoncu bir canlılık getirdi. Talep arttı, eserler hak ettikleri ilgiyi görmeye başladılar. Zaten az sayıda olan sanatçılarımıza ilgi katlanarak artacak ve birçok sanatçımız rekor fiyatlara satılmaya başlayacak. “Mavi Senfoni” Burhan Doğançay’ın en önemli eseri. Dünyanın önde gelen 64 müzesinde eserleri olan, yurtdışında önemli sanat uzmanları ve müze müdürleri tarafından 6 kitabı yazılmış bir sanatçının başyapıtını almak birçok koleksiyoncunun isteğidir. Talep yüksek olunca değerin aynı orantıda yükselmesi çok normal. Antik AŞ olarak Türk sanatında birçok rekor satışa imza attık. “Kaplumbağa Terbiyecisi”ni 2004 Aralık ayında 5 milyon liraya sattığımız zaman büyük rekor olmuştu. Şu anda 20 milyon lira ile müzayedemizde satışa sunabiliriz. 4-5 sene sonra geriye dönüp baktığımızda Doğançay’ın “Mavi Senfoni”si için de benzer bir durum söz konusu olacaktır. Dünyada sanat eserleri uzun vadede her zaman değerlenmişlerdir. Pazar günü müzayedemizde oluşan fiyatlar Türk çağdaş sanatı için çok sevindirici gelişmelere sebep olacaktır.

Biraz spekülasyon, biraz merak

Ömer Uluç / Sanatçı

Benden Türk sanatı büyük bir atılımda, yeni bir kavşakta gibi abartlı sözler beklemeyin. Türkiye’de son dönemlerde yoğun bir şekilde sergiler açılsa da, Türk çağdaş sanatına ilgi artsa da, bu ‘rekor’ fiyat bence biraz spekülasyon, biraz merak, biraz ‘yeni bir ilgi’ye tekabül ediyor. Bizde kumara, bahise düşkünlük mâlum, böyle şeylere bayılıyoruz. Bu fiyat yurtdışı piyasasına göre elbette düşük, hak ettiğinin altında, ama bunun altında manalı bir gelişim, hareketlilik görmüyorum.

Rötar var

Bedri Baykam / Sanatçı

Bu fiyatların Türkiye için yüksek görünmesi yıllardır var olan bir rötarla ilgili. Siz bir ülkenin en önemli eserlerini, Amerikalı ya da Alman sanatçılarının eserlerinin KDV’sinin pazarlık payı kadar fiyatlarına alabiliyorsanız, bu normal değil. Dünya sanat piyasası, yaşayan sanatçıların eserleri için 2 milyon ya da 5 milyon Avro’dan söz ettiği noktada, bizim 400 bin Avro’yu, 1 milyon Avro’yu çok astronomik bulmamızın arkasında da bu var. Esasında taşların yerine oturması ve Türk sanatının hak ettiği noktalara gelmeye başlaması için bu bir adım. Anadolu, “Mercedes”, “havuzlu villa”, “elmas yüzük” krizini atlattığı zaman, bu piyasa Türkiye’ye yayıldığı zaman, Türk sanatının dünya ile entegrasyonu da, Türk sanatçılarının dünya müzelerindeki ve müzayedelerindeki yeri de artacak.

http://www.yapi.com.tr/haberler/piyasayi-sasirtan-fiyatlar_74407.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

REKLAM VERİN

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!