Türkiye'yi Suriye üzerinden Irak'a bağlayan
tarihi demiryolu 20 yılı aşkın aradan sonra ilk kez yeniden
açıldı ve Musul'dan Gaziantep'e hareket eden tren Türkiye sınırından giriş
yaptı.
Almanlar, bundan yüz yıl kadar önce Türkiye'yi Basra Körfezi'ne bağlamak için
Bağdat Demiryolu'nun inşaatını başlatmıştı. Demiryolunun üç
ayrı ülkedeki bölümlerinin tamamlanabilmesi otuz yıl aldı.
Hattın geçtiği ülkelerden Irak'ta son otuz yıldır yaşanan savaşların, bu
ülkedeki demiryollarına maliyeti çok ağır oldu. 1980'li yıllardan bu yana
Irak'tan komşusu Suriye ve Türkiye'ye düzenli tren seferleri yapılamıyordu.
Ancak dün Musul'dan hareket eden ilk trenle bu durum değişti.
13 yolcusu bulunan tren Suriye üzerinden geçerek yüzlerce kilometrelik bir
yolu yavaş yavaş katetti ve Türkiye'ye Nusaybin'den giriş yaptı.
Nusaybin'de tren törenle karşılandı, törene Nusaybin Kaymakamı, Irak
Demiryolları İşletme Müdürü, işadamları ve vatandaşlar katıldı.
Musul'dan gelen ilk trende Iraklı Sabire Er, kızları Lara ve Hediye vardı.
Iraklı olduğunu ancak Mardin'de yaşadığını bildiren Er, ''Tren yolculuğu kara
yoluyla yolculuğa göre çok daha rahat. Ben Mardin'de evliyim. Geçen hafta
okullar açıldı. Çocuklarım okula gidecekti. Ancak tren seferinin başlayacağını
duydum ve bu seferi bekledik. Trende yatak olması nedeniyle çocuklarım daha
rahat etti. Ben artık Irak'ta yaşayan ailemin yanına daha rahat gidip
geleceğim'' diye konuştu. Tren, Gaziantep'e yaklaşık 18 saat sonra ulaşacak.
Tren yolculuğu uzun sürse de seferin Türkiye-Irak ve Suriye arasındaki
gelişen ilişkiler açısından büyük bir sembolik önemi var.
Türkiye'nin Irak'ın kuzeyindeki bölgesel Kürt hükümetiyle ticaret hacmi 10
milyar doları buldu ve bölgede satılan malların yüzde sekseni Türkiye'den
geliyor.
Türkiye, demiryollarını hızlı tren projeleriyle yenilerken, Irak da kendi
demiryollarına büyük yatırımlar yapmaya hazırlanıyor.
Türkiye'nin yeni hedefi ise Irak üzerinden de geçip
Pakistan'a kadar ulaşacak bir hızlı demiryolu hattını hayata
geçirmek.
|