Türkiye İş Bankası Binalarının Tarihini Anlatan Kitap Tanıtıldı
Türkiye İş Bankası binalarının tarihini anlatan 'Memleketin İktisadi Binası-Türkiye İş Bankası Tarihine Mimari Bir Bakış' kitabının tanıtımı gerçekleşti.

Mimar Seda Özen Bilgili’nin kaleme aldığı Memleketin İktisadi Binası-Türkiye İş Bankası Tarihine Mimari Bir Bakış kitabı, kurulduğu 1924 yılından bu yana bankanın sahip olduğu binalarla edindiği mimari birikimi analiz ediyor. Giulio Mongeri, Hüseyin Hüsnü Tümer, Arif Hikmet Koyunoğlu, Arif Hikmet Holtay, Nezih Eldem gibi isimlerin ürünleri olan İş Bankası binalarının tarihini, kurumsal ve mimari özellikleriyle anlatan bu kitap, 70’e yakın örnek sunuyor. Yerel ve ulusal arşivlerden çok sayıda plan, çizim, harita, fotoğraf ve belge aracılığıyla İş Bankası’nın Türkiye tarihindeki rolüne, mimariyi merkezde tutarak bakıyor. İş Sanat Tarih Çalışmaları ekibinin koordinasyonunda hazırlanan, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları tarafından yayımlanan Memleketin İktisadi Binası-Türkiye İş Bankası Tarihine Mimari Bir Bakış kitabına, yayınevinin mağazalarından ve internet sitesinden ve seçkin kitapçılardan ulaşılabilir. ‘Kitapta bankanın mimariyi nasıl kullandığını anlatmaya çalıştık’ ‘Değişen mimari üsluplar olduğunu gördük’ Bilgili, “Türkiye'nin en nitelikli brütalist binası olarak kabul edilen bütün mimarlarca çok keyifle bahseden Ankara Kavaklıdere’deki 4’üncü genel müdürlük binamız bankanın kendi mimarları tarafından tasarlanmıştır. Kendi içinde yapılan bir yarışmayla tasarlanmıştır. Bu mimarlığa çok önemli bir katkı. Çünkü herhangi bir kurumun kendi içinden çıkan insanlarla bu kadar önemli eserleri ortaya çıkarması az bulunur bir şey. Bir mimar olarak da takdir etmek istiyorum. Günümüze geldiğimizde postmodern üslupta bankanın 5’inci genel müdürlük binası var. Bunların üzerinden Türkiye'nin ve bir yandan da dünyanın mimarlık dönüşümünü görebiliyoruz.” ifadelerini kullandı. “Belgelere göre Eminönü'ndeki binamızın restorasyonunun Mongeri tarafından yapıldığını buldum.” diyen Bilgili, “Osmanlı döneminde ilk postahane-i amire binası. Müze olarak hizmet veren bu kadar önemli ve nitelikli bir yapıda öğrenciler geliyor, geziyor. Her sergi değiştiğinde binayı bir izleyici olarak geziyorum. Şimdi de 100’üncü yıl sergimizi keyifle gezdim. Ne kadar nitelikli yapılar insanlara açılırsa o kadar önemli olur. Sergi ve mimariyi birlikte hissederiz. Çünkü bunların restorasyonlarına da çok özen gösteriliyor.” diye konuştu. ‘Bankanın binaları Türkiye’nin hem ekonomik hem de mimari modernleşme tarihinin taşıyıcılarıdır’ |
