Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
 
BÖLÜM SPONSORU Egepen Egepen

Üçüncü Havalimanı Projesine Başlamak

İstanbul'a üçüncü havalimanı projesine yavaş yavaş başladıklarını söyleyen Ali Babacan'a sektörden uyarı geldi: Bu tip bir hazırlık Sabiha Gökçen'in özelleştirilmesinin gündemde olduğu şu dönemde ihalenin fiyatını aşağıya çeker.

Radikal Gazetesi/Çağrı BİLGİN
Üçüncü Havalimanı Projesine Başlamak

evlet Bakanı ve Başmüzakereci Ali Babacan, İstanbul'un bölgesel bir ulaştırma merkezi olma özelliği taşıdığını vurgulayarak, "İstanbul'daki üçüncü havaalanı projesine artık yavaş yavaş başlıyoruz" dedi. Babacan'ın bu açıklamalarına havacılık sektörünün önde gelen oyuncularından, "Eğer 15-20 yıl sonra üçüncü havalimanı devreye girecekse yapılabilir. Henüz Sabiha Gökçen Havalimanı'nın özelleştirilmesinin gündemde olduğu şu günlerde üçüncü havalimanından söz etmek çok zamansız" yorumu geldi.

İstanbul Kurtköy'de yer alan Savunma Sanayi Müsteşarlığı'nın sahibi olduğu Sabiha Gökçen Havalimanı'nın işletmesi belirli bir süreyle özelleştirilecek. Bir-iki ay içinde ihale şartnamesinin çıkması beklenilen özelleştirmeyle TAV, Fraport, Çelebi, ATM ve Havaş gibi çok sayıda firma ilgileniyor.

'Ticari faydası olacak mı?'

Ali Babacan, katıldığı bir konferansta İstanbul'un bölgesel bir ulaştırma merkezi ve bir hat olma özelliği kazandığını vurgulayarak, "Bugün Orta Asya, Ortadoğu olsun birçok uçuş için İstanbul bağlantı noktası olarak görülüyor. İstanbul'daki üçüncü havaalanı projesine artık yavaş yavaş başlıyoruz. İki tane havaalanımız var. Üçüncüsü İstanbul için de Türkiye için de gerekli" şeklinde konuştu.
Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım'ın İstanbul'a üçüncü havalimanı yapımının gerekli olduğu açıklamalarının ardından Devlet Bakanı Ali Babacan da benzer bir söylemle konuyu tekrar gündeme taşıdı. İsminin açıklanmasını istemeyen, aynı zamanda havalimanı dizaynırı olan bir sektör temsilcisi, havalimanı yatırımlarının fizibil olması gerektiğini söyledi.


'Yabancı yatırımcı ürker'

Yetkili şöyle devam etti: "Havalimanı yapımı eskiden stratejik bir yatırımdı, silahtı. Uçak alımı gibi askeri maksatlarla planlanıyordu. Günümüzde ise havacılık bir ticaret. Bunun da uluslararası kuralları belli. Para kazanamayacağınız bir yatırım yapamazsınız. Üçüncü havalimanından söz etmek için doğru bir zaman değil. Hem de İstanbul Sabiha Gökçen Havalimanı ihalesi öncesinde böyle bir anons doğru değil. Sabiha Gökçen kapasitesinin çok altında çalışıyor.
Sabiha Gökçen yılda 1.2 milyon yolcuyla çalışıyor. Kapasitesinin yüzde 30'unu kullanabiliyor. Henüz Atatürk Havalimanı da yüzde 100 kapasiteyle çalışmıyor. Üçüncü havalimanından söz ederek Sabiha Gökçen'in özelleştirme ihalesi arifesinde bu satışın fiyatını da düşürmüş oluyorsunuz. Özellikle yabancı yatırımcı üçüncü havalimanının yapılacağı bir bir kentin özelleştirilecek ikinci havalimanı ihalesine girerken tereddüt eder. Yüksek fiyat vermek istemez. Devlet de bu işten zarar eder. Bu nedenle üçüncü havalimanı projesi zamansız bir açıklama olmuş."

Devlet tarafından bir havalimanı yapmanın zorluğuna değinen yetkili, ayrıca şunları söyledi: "Bu iş hiç kolay değil. Eğer havalimanını devlet yaparsa 10 yıldan önce hayata geçmez. Özel sektör üç-dört yılda tamamlayabilir. Eğer hükümet 'Ben üçüncü havalimanı projesine yavaş yavaş başlıyorum ve 15-20 yıl sonra devreye sokacağım' diyorsa bu karar doğrudur. Fakat beş yıl içinde yapılacaksa doğru bir karar değil. Çünkü gerçekten kısa vadede ihtiyaç yok. İstanbul'un batısındaki trafik için Çorlu Havalimanı'nın da sivil havacılık kullanımına açılmış durumda olduğunu unutmayalım."


Üçüncüsü için hedef 2015

Atatürk Havalimanı'ndan sorumlu Vali Yardımcısı Vedat Müftüoğlu, daha önce yaptığı açıklamada İstanbul'a üçüncü havalimanı için ön çalışma yapıldığını belirtmişti. Müftüoğlu, şöyle demişti:

"Üçüncü havalimanı için tespit edilen beş-altı yer Başbakanımıza sunuldu. Rantın önlenmesi için bu yerler gizli tutuluyor. Yoğun hava trafiğinin yaşandığı Atatürk Havalimanı'nda daha fazla büyüme imkânı yok. İstanbul'a üçüncü havalimanı kaçınılmaz. Bunun da entegre bir ulaşım projesiyle desteklenmesi, karayolu, denizyolu ve raylı sistem taşımacılığının göz önüne alınması lazım. AB kapsamında yürürlüğe girecek olan gürültü ve çevre konularının getireceği kısıtlar nedeniyle Avrupa'daki bazı havaalanlarının belli saatler arasında gece uçuşlarına kapalı olması, Atatürk Havalimanı'nın da kısıtlamalara maruz kalabileceğini gösteriyor. Bu durum, belirli saatlerde daha da yoğunlaşacak uçuş taleplerinin karşılanabilmesi için yeni bir havalimanı gerekiyor."


Devlet niçin istiyor?

Ulaştırma Bakanı Binali Yıldırım da, İstanbul'un bilim-kültür merkezi olarak dünyaya tanıtılması sonucu, yapılacak uluslararası toplantı, spor ve diğer aktiviteler nedeniyle Atatürk Havalimanı'nın kullanımının artacağını, bu nedenle kapasite sorunu yaşanabileceğini söylemişti. Kargo konusuna da değinen Yıldırım, şöyle demişti: "Türkiye'nin, batısında Frankfurt, Lüksemburg ve Charles De Gaulle, doğusunda Dubai, Uzakdoğu'da Singapur, Pekin ve Tokyo'nun halen kargo üssü olarak kullanılıyor. Türkiye tam bu sistemin ortasında."


Kargo pastası

Yıldırım, "Bölgeye hitap eden hava kargo taşımacılığı bu üslerden yönlendirilmekte olup, bunların ortasındaki ülkemizde, ek veya yeni tesis yapılmasıyla hava kargo pazarından daha büyük pay alınması mümkün olabilecek. Liman altyapısındaki yenileme ihtiyacına karşılık, çevredeki yapılaşma ve arazi yetersizliğinden dolayı fiziki genişletmenin mümkün olmaması gibi unsurlar da mevcut liman için negatif unsurlardır. Bu değerlendirmelere göre, Atatürk ve Sabiha Gökçen'in kapasitesinin de yeterli olamayacağı ve İstanbul'a üçüncü havalimanı yapılması gerekliliği ortaya çıkmaktadır" demişti. Yıldırım, 10 yıllık süreçte 40 milyon turistin İstanbul'a gelmesinin beklendiğinine, bu nedenle de üçüncü havalimanının gerekli olduğuna değinmişti.

http://www.yapi.com.tr/haberler/ucuncu-havalimani-projesine-baslamak_53279.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

REKLAM VERİN

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın
Haftanın ürünü MAS IP Interkom Sistemleri

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!