Ankara Anakent Belediyesi’nce
görevlendirilen bir temizlik firmasının, “bakım ve onarım” adı
altında, Ulus’taki tarihi Atatürk Anıtı’nı
yaldızlı sarıya boyamasına sanatçılar da tepki gösterdi.
Ressamlar Prof. Dr. Zafer Gençaydın, Adil
Ocak, Yaşar Çallı ve heykeltıraş Metin
Yurdanur, bronz heykellerin bu şekilde boyanmasının anıta ciddi
zararlar vereceğini, orijinalini de bozacağını vurguladılar. Heykelin eski
haline getirilmesi için çalışmalara başlanırken üzerindeki boya da siliniyor. Bu
arada anıtın etrafına da bariyer çekilerek geçişlere kapatıldı. Sanatçıların
görüşleri şöyle:
Prof. Zafer Gençaydın (Ressam): Bu durum her şeyden önce bir
estetik kirliliktir. Çok güzel bir söz vardır: Derler ki, “İyi bir zevk, iyi
ahlakın temelidir”. Estetik kirlilik kadar büyük bir günah olamaz. Bu
ahlaksızlığın, çirkinliğin dışa vurumudur. Ayrıca heykel boyamak uzmanların
işidir. Ulus’taki anıt 82 yıllık bir geçmişe sahip. Heykeli yapan ünlü
heykeltıraş, bronz malzeme kullanmış. Bronz malzeme de oksitlenip çürümemesi
için karartılmış. Şimdi sanki heykeli yapan kişi neyin ne olduğunu bilmiyormuş
gibi, bu aklıevveller, estetik terbiye almamış, sanat fukarası içinde
debelenenler, düşünmeden böyle bir işe kalkışmış. İnsanı çıldırtacaklar. Ülke ne
yazık ki cahillerin ve zevksizlerin elinde kaldı. Ayrıca bu duruma gelişimizde
toplumun da suçu var. Çünkü toplum tepkisiz. Bir güzel söz daha vardır:
“Bilgisiz toplumlar cahil ama tepkisiz toplumlar barbardır.” Sanatın içine
tüküren bir zihniyetin ürünü.
Adil Ocak (Ressam): Bronz heykellerin kendine özgü bir
yapısı vardır. Bronz heykelleri siz istediğiniz gibi boyayamazsınız. Çünkü bu
türlü işlemler heykele çok zarar verir. Heykelde gerçekleştirilecek her türlü
bakım onarım işinde estetik değerler ön planda tutulmalıdır. Ancak kentimizi
yöneten insanlar sanattan bihaber olduğu için heykelleri de biblo, oyuncak gibi
görüyorlar. O biblo ve oyuncaklara nasıl davranıyorlarsa, heykellere de öyle
davranıyorlar. Heykeller yapı itibarıyla girintili çıkıntılıdır. Heykeller ne
kadar temizlenmeye çalışılırsa çalışılsın bu girinti ve çıkıntılara işleyen boya
nasıl çıkarılacak?
Yaşar Çallı (Ressam): Amaç Atatürkçülükle, Atatürk’le alay
etmek. Öncelikle bronz bir heykelin boyanmasına gerek yoktur. Heykel boyamak
magandalıktır. Çağdışı bir iştir bu yapılan.
Metin Yurdanur (Heykeltıraş): Önceki gün heykellerin
boyandığını öğrendiğimde hemen Ulus’a gittim. Sprey bir boyayla heykelleri
boyadıklarını gördüm. Sprey boya heykelin mermer kabartmalarına zarar
verecektir. Heykelin orijinali zarar görecektir. Hepimiz bu heykellere gözümüz
gibi bakmalıyız. Benim de bronz heykellerim var ve bana soruyorlar, “Bu
heykellere nasıl müdahale edelim, karardılar” diye. Sakın müdahale etmeyin
diyorum. Çünkü heykellerin de bir kimliği, kişiliği vardır. 70-80 yaşındaki bir
insanın yüzü nasıl değişirse, saçları beyazlarsa, heykeller de öyledir. Şimdi
yaşlı birinin yüzüne botoks yaptırması nasıl komik durursa, bu türlü işlemler de
heykellerde komik durur. Bir de bu tür işler uzmanlar tarafından yapılır. Siz
hasta olduğunuzda doktor yerine nalbanta mı gidiyorsunuz? Bu tam nalbant işi
olmuş.
Anıt Yunus Nadi'nin önderliğinde yapıldı
Kültür ve Turizm Bakanlığı’nın internet sitesinde yer alan bilgiye göre, Ulus
Meydanı’nda bulunan Atatürk Anıtı, gazetemizin kurucusu Yunus Nadi’nin
önderliğinde, Türk ulusunun maddi katkılarıyla yaptırılmıştı. Anıtın
yaptırılması için yurt çapında bir kampanya başlatılmış ve kampanya dahilinde
açılan yarışmayı yürütmek üzere, bir yurttaş komitesi kurulmuştu. Komite
tarafından Fransızca ve Osmanlıca bir şartname hazırlanmış ve hazırlanan
şartnamede, Kurtuluş Savaşı’nın kime karşı, nasıl ve hangi amaçlarla yapıldığı
geniş şekilde açıklandıktan sonra, zaferin önderi olan Mustafa Kemal’in kişiliği
ve özellikleri ayrıntılı olarak tanımlanmıştı.
Yarışmaya gönderilen projeler içinde, Avusturyalı heykeltıraş Heinrich
Krippel’in projesi beğenilerek anıtın yapımına başlanmış ve 24 Kasım 1927
Perşembe günü de törenle açılmıştı. Üçgen bir kaide üzerinde duran heykel grubu,
Cumhuriyetin kurulduğu Büyük Millet Meclisi ve İstasyon yönüne bakıyor. Kaide
üzerinde bütünlük gösteren heykellerden önde iki Mehmetçik bulunuyor. Bunlardan
sağdaki, arkadaşlarını savaşa çağıran, soldaki düşmanı gözetleyen Mehmetçik
heykelleri olarak betimleniyor. Arkada ise mermi taşıyan Türk kadını heykeli yer
alıyor. Heykel grubunun tam ortasında da Mareşal üniformalı Gazi Mustafa
Kemal’in, Sakarya isimli atı üzerindeki heykeli yer alıyor.
|