aklaşık 1.5 milyar dolarlık büyüklüğe ulaşan Türk boya pazarının lider
kuruluşlarından Polisan yurtdışında fabrika satın almak için
düğmeye bastı. Polisan CEO’su Erol Mizrahi, “Yurtdışına
açılmaya hazırlanıyoruz. 7-8 ülkede fabrika kurabilmek için temas halindeyiz”
dedi.
İhracat kârlı değil
Boya söktüründe
ihracatın çok da kârlı olmadığını bu yüzden 250 milyon dolarlık cironun yaklaşık
yüzde 5’ini ihracattan elde ettiklerini söyleyen Mizrahi, “Bu nedenle yurtdışına
açılmaya karar verdik. Yakın coğrafyada fabrika kurma arayışına girdik” bilgisi
verdi. Hangi ülkelere sorusunu ısrarla yanıtlamayan Erol Mizrahi, “Gümrük
duvarlarıyla korunan ülkelerle bağlantı yapıyoruz” demekle yetindi. Halka
açılmayı şimdilik düşünmediklerini söyleyen Erol Mizrahi, buna karşın çok sayıda
yabancı yatırımcının Polisan’la ilgilendiğini şirkete değer katabilecek know
how’ını getirecek bu tip evliliklere sıcak bakabileceklerini açıkladı. Erol
Mizrahi, “Ancak şu anda yabancılarla herhangi bir ciddi görüşmemiz yok” demekle
yetindi.
Satışlar
patladı
Polisan’ın düzenlediği iftar yemeğinde bir grup
gazetecinin sorularını yanıtlayan Erol Mizrahi, kriz yılı 2009’da boya pazarının
yüzde 5 küçüldüğünü bu yıl ise büyüme kaydettiğini vurguladı. Polisan olarak
geçen yıla göre ciro bazında büyemelerinin yüzde 38’e ulaştığını kaydeden
Mizrahi, bunun nedenlerini şöyle sıraladı;
* Geçtiğimiz yıl Ajda
Pekkan’ın yer aldığı reklamlarla tanıttığımız Home Cosmetic ve bu yıl ‘Yıllarca
Genç Kalır’ solağanıyla piyasaya sürdüğümüz yeni ürünümüzün bu yıl ki satış
artışında çok ciddi etkisi oldu.
* Isı yalıtımının öneminin kavranması
yüzünden eski inşaatlara mantolama yaptırma yaygınlaşmaya başladı. Artık orta
gelir grubu bile binalarını ısıya karşı koruyabilmek için mantolama yaptırıyor.
Bu satışlarımıza direk yansıdı. Zaten Türkiye’de yıllık 700 bin ton olan boya
satışının 450 bini iç ve dış cephe boyalarından oluşuyor.”
Üretimini durduran var
Bu arada sektörün en
ciddi sorunlarından birinin boyanın vazgeçilmez hammaddelerinde (örneğin
titanyum dioksit) yaşanan sıkıntı olduğunu hatta bazı fabrikaların bu yüzden
üretim yapamadığını söyleyen Erol Mizrahi, “Bizim hammadde sorunumuz olmadı. Ama
bazı fabrikalar özellikle markasız üretim yapanlar çok etkilendi hatta üretimi
durdurmak zorunda kaldılar” bilgisi verdi. Erol Mizrahi, bir soru üzerine 1.5
milyar dolarlık boya pazarında markasız boyaların pazar payının yüzde 30-35’ler
civarında olduğunu söyledi.
Ar-Ge’de 60 kişi
çalıyor
Boya sektöründe yoğun rekabet nedeniyle sürekli yeni
ürün çıkartıldığına vurgu yapan Mizrahi, halen 4500 çeşit ürünün üretimini
yaptıklarını belirtti. Arge departmanının büyük önem taşıdığını da sözlerine
ekleyen Erol Mizrahi, şu bilgiyi verdi:
“Arge birimimizde bugün 50-60
kişi çalışıyor. Sadece geçen yıl Arge bölümümüzü yenilemek için 2 milyon avro
harcadık. Her yıl bütçemizin yüzde 2’sini Ar-Ge’ye ayırıyoruz. ‘Yıllarca genç
kalır’ ürünümüz iki yıllık çalışmamızın ürünü.”
Boyayı tozlu
raflardan kurtardık
2009 yılında ses getiren Ajda Pekkan’lı
reklam filmi ile tanıtılan Home Cosmetic ile boyayı tozlu raflardan kurtarmayı
hedeflediklerini söyleyen Polisan Yönetim Kurulu Başkanı Ertuğrul Bitlisli,
bunun için yılda yaklaşık 50 milyon TL harcadıklarını belirterek şu bilgiyi
verdi: “Home Cosmetic ile boyanın dekorasyonun bir parçası olmasını sağlamayı
hedefliyoruz. Bunun içinde 30-40 civarı shop açtık ayrıca mevcut mağazalarda
iyileştirme yatırımları yaptık. Yani boyayı artık nalburların tozlu raflarından
kurtarmaya çalışıyoruz.
Mağazalara 50 milyon TL harcandı
Kadınları da boya satılan mağazalarımıza yöneltmeye
çalışıyoruz. Artık bizim yenilenen mağazalarımıza girip burada ilaç mı satılıyor
diye soranlar var. Pazarlamanın da dahil edildiği tüm bu iyileştirme çalışmaları
için yılda 50 milyon TL harcama yapıyoruz. Bunun etkisini de bu yıl gördük ve
satışlarımız hedefimizin çok üzerinde yüzde 38 civarında artış
kaydetti.”
|