Projenin yapım gerekçeleri (DLH’nın
bildirdiği ve projenin işlendiği plan raporundan edinilen gerekçeler) kentin
yaka geçişleri, motorlu araç sayıları ve nüfus gelişimi üzerinden ve İBB
Ulaşım Daire Başkanlığı’nca yapımı süren Ulaşım Ana Planı Taslak Çalışmaları’na
dayalı tespitlere göre ele alınarak aşağıdaki gibi özetlenebilir:
- “2007 nüfusu 12 milyon olan İstanbul’un 2015 nüfusun
17 milyon olması beklenmektedir. Söz konusu artış eğiliminin devam edeceği
öngörüsüyle 2023 nüfusunun 20 milyonu aşması tahmin edilmektedir.
- Trafiğe yılda 160.000 araç eklenmekte ve 2005’de 1,3
milyon olan araç sayısının 2023’de 4,2 milyona ulaşması öngörülmektedir.
- Boğaz Köprüleri’ne ulaşan çevre yollarında 15 km’yi aşan kuyruklar (sabah
ve akşam trafiğinin yoğun olduğu saatlerde) oluşmakta ve ulaşım sorunu
büyümektedir. Ayrıca E-5 ana arterinde yüzde 60’lara varan çok yoğun trafik
gözlenmektedir”.
Yukarıda sıralanan gerekçeler nedeniyle İstanbul’da ulaşımı rahatlatacak
çözümlerin gerekli olduğu belirtilerek aşağıda yer alan çözümlerin uygulanması
öneriliyor:
- Marmaray Demiryolu Tünel Geçişi (İnşaat sürecinde)
- Metrobüs (İşletme ve genişleme sürecinde)
- Boğaz Karayolu Tüneli (İnşaatına hazırlık sürecinde)
Proje kapsamında İstanbul Boğazı’nı karayoluyla geçen 5 ayrı güzergahın
değerlendirildiği ve 4 nolu güzergahın uygun görüldüğü belirtiliyor. Karayolu
uzmanları ve akademisyenlerin hiçbir alternatifin ciddi bir incelemeyle
seçilmediği ve kentteki ana ulaşım koridorlarını birbirine bağlamadığı yönündeki
eleştirilerine rağmen, alternatifler arasındaki ekonomik maliyet, mesafe,
kamulaştırma ve inşaat zorlukları gibi teknik konularda yapılan kıyaslamalarla
sonuca gidilen değerlendirmede,
- Ulaşım, jeolojik, topoğrafik ve geometrik uygunluk,
- Mevcut ulaşım sistemi ile bütünleşme,
- Tarihi mirasla etkileşim,
- Tünel uzunluğu,
- Köprüler arası mesafe ile uyum başlıkları altında da genel
karşılaştırmalar yapılmış.
|