Avrasya Tüneli Projesi, Avrupa Yakası’nda Kazlıçeşme
köprülü kavşağından, Anadolu Yakası’nda Göztepe-Uzunçayır
köprülü kavşağından başlayarak Kazlıçeşme ile Göztepe’yi yol
genişletme, yaklaşım tünelleri ve ana tünel geçişleriyle bağlayacak olan ve
sadece lastik tekerlekli araçların geçişine imkan tanıyan bir karayolu boğaz
geçişi. Yıllık 25 milyon araç geçişi garantisiyle ihale edilen projenin buna
bağlı olarak günlük 68,5 binlik araç geçişini sağlaması gerekiyor. Maliyeti 1,1
milyar dolar olan ve toplamda 14,6 km’lik uzunluğa sahip proje kapsamında;
- Avrupa yakasında mevcut sahil yolunun (Kennedy
Caddesi) deniz tarafına, Anadolu yakasında da mevcut E-5 yoluna ikişer şerit
eklenerek her iki yol hattı da 8 şeride çıkarılacak,
- Yaklaşım tünelleri her iki yakada da konvansiyonel
tünelcilik metotları kullanılarak yapılacak,
- Biri gidiş, diğeri geliş olmak üzere iki katlı tek
bir ana tünel hattından oluşan boğaz geçişinin her iki yakada da birer
havalandırma bacası yer alacak,
- İlk etapta günlük toplam 80 bin araç geçişinin
öngörüldüğü projede tünelin her iki yöndeki giriş noktalarında kontrollü (gişe
turnikelerinden yapılan) ve ücretli geçiş uygulaması yapılacak,
- Tüm güzergah boyunca hız sınırı, U-dönüşünün
yapıldığı alt geçitlerdeki hız sınırının 40 km/saat’e düşürülmesi haricinde,
80 km/saat olacak ve güzergah üzerinde herhangi bir trafik lambası veya
hemzemin yaya geçidi olmayacak,
- Tünel yalnızca küçük otobüs, minibüs ve otomobillerin
kullanımına izin verilecek şekilde tasarlandığından İETT ve Özel Halk
Otobüsleri, kamyon ve benzeri boyutlara sahip diğer motorlu araçlar ile
motosiklet ve bisikletler bu tüneli kullanamayacak,
- Kennedy Caddesi’ndeki yol çalışmaları için sahil
şeridinde yer alan kamusal park alanı yüzde 20 oranında azalacak, Kumkapı
Balık Hali ve diğer bazı yapılar belirli oranda zarar görecek,
- Devlet, sözleşme gereği yıllık 25 milyon (günlük
ortalama 68.500) araç geçişini garanti edecek,
- Yaklaşık 55 ay süreceği öngörülen Avrasya Tüneli Projesi, ATAŞ tarafından
25 yıl, 11 ay ve 9 gün süresince işletildikten sonra, DLH’ya
devredilecek.
Tünelden her iki yönde de alınacak olan geçiş ücreti binek otomobiller için 4
$+ KDV (yüzde 18), tünel çapına elverişli servis, minibüs vb. araçlar içinse 6
$+ KDV (yüzde18) olarak belirlenmiş. Tünel geçiş ücretleri, ABD Tüketici Fiyat
Endeksi ile doğru orantılı olarak artması planlanıyor.
Teknik Uygulama Bakımından Proje Kapsamında ise; Haydarpaşa
ile Kumkapı arasındaki ana tünel, denizin altındaki ana kaya içinden 12,5 m
çapındaki tek bir tünel hattı boyunca yüzde 5 eğimle geçirilecek. Bununla
birlikte tünelin her iki katı da 2x2 şeritli ve serbest gabarisi 3 metrelik
yollarla geçilecek, tüp tünelin iç çapı 11,4 m, dış çapıysa 12,4 m olacak.
Proje kapsamında Yenikapı’da 1 kavşak düzenlemesi Anadolu yakasında Eyüp
Aksoy ve Uzunçayır’da 2 kavşak düzenlemesi yapılacak. Bununla birlikte projenin
Avrupa yakasında kalan kısmında 5 U dönüşü yapılacak. Biri Anadolu
Yakası’nda (Selimiye Kışlası’nın doğu kulesi karşısında) ve diğeri Avrupa
Yakası’nda (Sultanahmet-Çatladıkapı önünde) olmak üzere iki adet havalandırma
bacası yer alacak. Havalandırma bacalarının yerden yüksekliği 5 m. olacak
(Projede öngörülen bacaların her biri 25 metresi yerin altında kalmak üzere
toplamda 30 m. yüksekliğe sahip).

Boğaz geçişinin sağlanacağı ana tünel, tek hat boyunca iki katlı ve bağımsız
bir yaya kaçış (emniyet) tüneli olmadan, küçük hacimli bölmeler ile kaçış imkanı
sağlanacak şekilde geçilecek.
Otoyol statüsünde işletilecek olan hattın her iki yakadaki tünel giriş
noktalarında yer alacak gişe yapılarının yükseklikleri 5,5 metreyi
aşmayacak.
|