Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
 
BÖLÜM SPONSORU Egepen Egepen

Bisikletçilerin Şehrinde Yayaya Yer Yok

Tıpkı çocukları gibi 56 yaşındaki enerji santrali mühendisi Dous da bisiklete biniyor.Tek istediği bisikletçilerin düzgün davranması. Altı yıl önce kurduğu Danimarka Yayalar Vakfı'nın başkanı olan Dous, boş zamanlarında bu sorunla ilgileniyor. Arabasının torpido gözünün üstüne dijital bir fotoğraf makinesi ve bir video kayıt cihazı yerleştiren

Sabah Gazetesi, New York Times
1 Bisikletçilerin Şehrinde Yayaya Yer Yok

Tıpkı çocukları gibi 56 yaşındaki enerji santrali mühendisi Dous da bisiklete biniyor. Gerçi onun arabası da var. Tek istediği bisikletçilerin düzgün davranması. "Bisikletçileri kaldırım parazitleri olarak adlandırıyoruz" diyor. Dous sadece kusurlu bisikletçilerden şikâyetçi değil. Altı yıl önce kurduğu Danimarka Yayalar Vakfı'nın başkanı olan Dous, boş zamanlarında bu sorunla ilgileniyor. Arabasının torpido gözünün üstüne dijital bir fotoğraf makinesi ve bir video kayıt cihazı yerleştiren Dous, trafik ışıklarını görmezden gelen, tek şeritli yollarda yanlış taraftan giden ya da yayalara ait bölgeleri işgal eden bisikletçilerin fotoğrafını çekerek bisikletçilere daha sıkı denetim getirilmesini savunabilmek için delil topluyor. Bisikletçilerin yaptığı hataların ölümcül sonuçlar doğurabileceğini söylüyor. "Bazen yaşlı bir kadınla karşılaşırsınız. Bisiklet çarpmamıştır ama bisikleti görünce o kadar şaşırır ve korkar ki yere düşer ve hatta ölebilir" diyor. Le Dous, "Bisikletçilere karşı değiliz. Yasalara uymayan insanlara karşıyız" diyor. Gelgelelim kendini bisiklete adamış bir ülkede Dous'un yaptığı, akıntıya karşı kürek çekmeye benziyor. Vakfın sadece 160 üyesi var.

Kopenhag sakinlerinin yüzde 55'i her gün bisiklete biniyor. Neden bu kadar bisiklet var? Bisikleti ana ulaşım aracı yapmayı hedefleyen başarılı bir şehir programının başında bulunan Andreas Rohl, "Çünkü bisikletle dolaşmak çok kolay" diyor. Danimarka'nın 1.2 milyon nüfuslu başkenti geniş bisiklet yollarıyla kaplı. Köprülerin de dâhil olduğu işlek noktaların bir bölümü sadece bisikletlere ayrılmış. Rohl, şu anda geniş bisiklet yollarının araba ve otobüslere çok az yer bıraktığı, şehir merkezine bağlanan Norrebrogade Caddesi'nden bazı günler 36 bin bisikletçinin geçtiğini söylüyor.

17 bin üyeli Danimarka Bisikletçiler Federasyonunun sözcüsü olan 46 yaşındaki eski gazeteci Frits Bredal, bisikletçilere duyulan öfkenin farkında olduğunu söylüyor. Bredal, "Ben araba kullanıyorum ama aynı zamanda bisiklet de sürüyorum. Arabamı şehre getirirsem, sürekli sinirlenirim. Bisikletler yalnızca güzel ve sevimli araçlar değil. Onlar yerel ve ulusal düzeyde, Danimarka'nın ulaşım politikasının merkezi bir parçası olacak" diyor. Bisiklet güvenliğinin genişleyen bisiklet yolları ve bisikletçileri güvenlik konusunda bilinçlendiren programlar sayesinde arttığını söylüyor. 2010 yılında meydana gelen kazalarda 3 bisikletçi öldü ve 92 bisikletçi yaralandı. Bu rakam beş yıl önce 252'ydi. Rohl belediyenin bisikletçilerin davranışlarını düzeltmek için önlemler aldığını söylüyor. Belediyenin belirli aralıklarla görevlendirdiği saha görevlileri doğru el işaretleri vermek ya da yayalara saygı göstermek gibi örnek davranışlar sergileyen bisikletçileri durduruyor ve onları küçük bir kutu çikolatayla ödüllendiriyor.

Cesareti kırılmamış olsa da Dous yaya hakları için verdiği mücadeleyle ilgili gerçekçi düşünüyor. "Yayaların içinde bulundukları duruma ciddi bir şey olarak bakılmıyor. İlgilenmiyorlar" diyor.

Lohn Tagliabue

http://www.yapi.com.tr/haberler/bisikletcilerin-sehrinde-yayaya-yer-yok_89431.html

Read Comment Section
1 Yorum Yorum Yaz
  • Şu anda özetle yapacağım yorumumun şu açılardan dolayı çok önemli olduğu kanısındayım: 1) Bisikletler, genellikle tek veya iki kişi olarak binmekte olduğumuz otomobillere göre çok daha ekonomiktir. Aynı zamanda yatırım masrafının çok düşük oluşundan dolayı da ekonomiktir. 2) Milletçe spor kültürümüz pek gelişmediğinden dolayı spor yapmadığımızdan ve/veya yapamadığımızdan, sportif vücutlara sahip olamamakta ve boyuna kilo almaktayız. Bu yüzden de pek sağlıklı olamamaktayız. 3) Gereksiz yere fazla yakıt tüketerek hem kendi ekonomimize hem de ülke ekonomisine zarar vermekteyiz. 4) Fazladan, gereksiz yere trafiği tıkamakta, trafikte çok önemli zamanlarımızı kayıp etmekteyiz. Ayrıca trafiğin rahatlatılması (hızlandırılması) için alt yatırımlarına büyük miktarlarda paralar harcamaktayız. Çok fazla ve/veya büyük yol, o oranda bakım-onarım ve işletme masraflarına neden olmaktadır. 5) Trafik sıkışıklığı, halkın psikolojini ve ruh sağlığını olumsuz yönde etkileyebilmektedir. 6) Bisiklete göre, otomobillerle sebebiyet verdiğimiz trafik kazalarında, (maddi ve manevi) kayıplarımız daha fazla olmaktadır. Otomobiller için park sorunu, bisiklete göre daha fazla ve çözümü daha zor ve masraflıdır. Ancak, bisikletler otomobillerin yerini her zaman tutamazlar. Genelde doğru olanı, ihtiyaca uygun ve ekonomik olanını kullanmaktır. Çeşitli ilgili yönetimler ve politikalar nedeniyle, halkımız bisiklet kullanımına özendirilmediği, teşvik edilmediği, eğitilmediği ve bu amaca ilişkin alt yapı yatırımları gerçekleştirilmediği için, topoğrafik durumu bisiklet kullanımına uygun olan bir çok yerleşim yerlerinde bisiklet kullanım oranı, gelişmiş ülkelere göre çok düşüktür. Bu konuda gerekli çalışmaların yapılması ve uygulanması (halkın bisiklet kullanımına özendirilmesi ve teşvik edilmesi) birden bire büyük finansal kaynak ayrılmasını gerektirmemekte, zamana yayılarak ileriye dönük olarak halkımıza ve yörelerimize yaygınlaştırılması mümkün gözükmektedir. Bu konudaki politik kararlar, eğitimler ve yeterli doğru planlanan uygulamalar, başarının ilk şartlarıdır. YANITLA
1 yorumdan 1 tanesi gösteriliyor. 
Yorumunuzu ekleyin
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

REKLAM VERİN

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!