İstanbul’a gelen turistin Türkiye’nin
diğer bölgelerine kıyasla ortalama 350 USD daha fazla para
harcadığı gerçeğiyle yola çıkan turizmciler, İstanbul’u turizmin gözdesi bir
metropol haline getirmek için ellerinden geleni yapıyorlar. İstanbul’daki
otellerin toplam yatak kapasitesi 105 bin 999 iken 23 bin 078 yatak kapasiteli
konaklama tesisinin inşası ise halen devam ediyor.
Uzmanlar, İstanbul’da son dönemlerde Pendik,
Maltepe, Merdivenköy ile üçüncü havalimanının
yapılması planlanan Silivri bölgelerinde yeni otel
yatırımlarının sayılarının hızla arttığını, ancak yeni yatırımlardansa mevcut
otellerin yenilenmesinin daha mantıklı bir yaklaşım olacağını belirtiyorlar.
Bunun en önemli nedeni olarak da 2009’da İstanbul’daki otellerin ancak yüzde
60’ının dolabilmesi gösteriliyor. Turistik Otelciler, İşletmeciler, Yatırımcılar
Birliği (TUROB) Başkanı Timur Bayındır, İstanbul’daki yatak
kapasitesinin yeterli olduğunu, İstanbul’a daha fazla otel yatırımı yapılmaması
gerektiğini söyledi.
Kültür ve Turizm Bakanlığı verilerine göre 2008 yılında ülkemizde kişi başı
turist harcaması ortalama 650 USD civarındayken, İstanbul’da yaklaşık 1.000 USD
olarak gerçekleşti. İstanbul’un ağırlıklı olarak kültür, kongre ve alışveriş
turizmine ev sahipliği yapmasından ötürü ortalama 3.2 gün gibi kısa bir süre
kalmalarına karşın kişi başı turizm gelirinin yüksek olması dikkat çekici bir
özellik olarak değerlendiriliyor. Kongre turizminden elde edilen gelir, diğer
turizm türlerinden elde edilen gelirlerden 3 kat daha fazla olarak
gerçekleşiyor.
Türkiye Seyahat Acentaları Birliği (TÜRSAB) Başkanı Başaran
Ulusoy, İstanbul’u üst düzey, Akdeniz sahillerini ise orta halli
turistlerin tercih ettiğini söyledi. Ulusoy, “Türkiye’ye gelen yabancı
turistlerin eğitim seviyesinde yükselme, orta sınıf mesleklerin payında azalma,
yüksek gelir kesiminin payında artış eğilimi gözlenmektedir” dedi.
Özel Belgeli, Özel Nitelikli Turistik Butik Otelciler ve İşletmeciler Birliği
Derneği (ÖZBİ) Başkanı Hasan Gülkaynak, Türkiye’de gerçek butik
otel sayısının 9 olup bunların 4’ünün İstanbul’da bulunduğuna dikkat çekerken
Antalya Sunrise Otelleri’nin sahibi Saadettin Ulubay, Avrupalı müşterinin yüzde
40’ının butik otelleri tercih ettiğini belirtti.
TÜRSAB Başkanı Başaran Ulusoy, yabancı turislerin Türkiye’de
en fazla ziyaret ettikleri illerin sırasıyla Antalya, İstanbul ile Muğla
olduğuna dikkat çekerek, bu illerin turizm açısından popülaritelerini
kaybetmelerinin söz konusu olmadığını belirtti. İstanbul’a gelen turistle
Akdeniz kıyılarını ziyaret eden turist profili arasında ciddi farklılıkların
olduğuna işaret eden Ulusoy şunları söyledi:
“Tatil veya turizm ürünleri fiyatlarının, yöre veya tesislere göre çok farklı
bir tablo gösterdiğini belirtmekte yarar görüyorum. Örneğin İstanbul’da üst
gelir gruplarına hitaben yüksek standartlı otellerdeki konaklama veya tur/tatil
fiyatları ile Akdeniz veya Ege kıyılarında, kitle turizmi pazarından turist
çeken yöre ve tesislerdeki fiyat düzeyleri arasında çok büyük bir fark var. Bu
açıdan bakarsanız, Türkiye’nin her yeri fiyat itibarıyla ucuz tatil cenneti
olarak nitelendirilemez. Bununla beraber Türkiye, önemli pazarlarımızda kanımca,
halen ucuz olmaktan ziyade, fiyat-kalite ilişkisi açısından avantajlı ve çok
cazip bir tatil ülkesi olarak algılanmaktadır.”
|