Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
 
BÖLÜM SPONSORU Egepen Egepen

İzmir Limanı'na 4 Dev Talip

İzmir Limanı'na 4 Dev Talip

Yeni Asır
İzmir Limanı'na 4 Dev Talip

ıl sonuna kadar yapılması planlanan özelleştirme için ilk etapta Hong Konglu Hutchison Whampoa, İngiliz P&O, Hollandalı Rotterdam Limanı İşletmesi ile İstanbullu denizcilik firmaları da harekete geçti.

Başbakan Recep Tayyip Erdoğan'ın 'Siz alın' diyerek çağrıda bulunduğu İzmirli işadamları daha bu öneriyi değerlendiremeden Alsancak Limanı'nın taliplileri bir bir ortaya çıkmaya başladı.
Yıl sonuna kadar yapılması planlanan özelleştirme için ilk etapta 4 dev şirketin ismi ön plana çıktı. Uzun süredir limanla ilgilenen Hong Konglu Hutchison Whampoa, İngiliz P&O ve Hollandalı Rotterdam Limanı İşletmesi girişimlerini hızlandırırken Türkiye'nin taşımacılık devleri İstanbullu denizcilik firmaları da özelleştirme için harekete geçti.

İstanbullular atakta
Kurdukları konsorsiyumlarla son aylardaki özelleştirme ihalelerinde atağa geçen İstanbullu denizciler limanla ilgilendiklerini açıkladı. Samsun ve Ankara feribotuyla Ataköy Grubu'nun özelleştirme ihalelerinden başarıyla çıkan denizcilerin konsorsiyum kurmasına öncülük eden Deniz Ticaret Odası Başkanı Metin Kalkavan, "Biz denizcilikle ilgili tüm özelleştirmelerde etkin olacağız. Bu doğrultuda Alsancak Limanı'yla da ilgileniyoruz. Alsancak Limanı Türkiye dış ticareti açısından hayati öneme sahip" dedi.
Özelleştirmede ortaya konacak şartların çok önemli olduğunu belirten Kalkavan, "İhale şartnamesini aldığımızda bunları göreceğiz ve değerlendirip ona göre hareket edeceğiz" diye konuştu.

Heyet gönderiyorlar
Öte yandan Hong Konglu Hutchison Whampoa, İngiliz P&O ve Hollandalı Rotterdam Liman İşletmesi'nin önümüzdeki günlerde Alsancak Limanı ve özelleştirme kapsamına alınan diğer limanları bir kez daha incelemek üzere Türkiye'ye heyet yollayacağı belirtildi.
Daha önce İzmir'e de bir çok kez ziyarette bulunan Rotterdam Liman İşletmesi yetkilileri inceledikleri Alsancak Limanı'nın özelleştirmesiyle ilgilendiklerini açıklamıştı.
Hutchison Whampoa da konuyla ilgili Maliye Bakanı Kemal Unakıtan'la görüşmüş ve İzmir Limanı'na talip olduğunu iletmişti. Maliye Bakanı Unakıtan da bu gelişmeyi geçtiğimiz yıl yaptığı bir İzmir ziyaretinde, "Uzakdoğulu bir grupla görüştüm. Limana talip olduklarını söylediler. O kadar büyük bir grup ki; anlattıklarında 'bütçesi neredeyse Türkiye'ninki kadar' dedim. 'İzmir Limanı'nı alacağım, genişleteceğim' diyorlar" sözleriyle aktarmıştı.

"Yatırım şartı"
Limanın özelleştirilmesinin son yıllarda limanda yaşanan sıkışıklık gibi sorunların aşılması için de önemli olduğunu belirten İzmir Deniz Nakliyecileri Derneği Başkanı Erdoğan Yılmaz, "Burada devlet para kazanmaktan çok limanı alacak grubun yapacağı yatırımları göz önüne almalıdır" dedi. Limanda genişleme, tarama gibi bir çok acil yatırıma ihtiyaç duyulduğunu belirten Yılmaz, "Vinç ihtiyacı da var. Alacak firmaya bunların yapılması ve limanın kapasitesinin artırılmasıyla ilgili şartlar konması gerekir. Ayrıca limanın bir bütün yerine yükleme-boşaltma, rıhtım, liman içi taşıma gibi hizmetlerinin ayrı ayrı özelleştirilmesinin daha doğru olacağını düşünüyoruz" diye konuştu.

Sorunlar çözülür
Alsancak Limanı'nın talip bulma konusunda sıkıntı yaşamayacağını belirten Deniz Ticaret Odası İzmir Şube Başkanı Geza Dologh da özelleştirmenin limandaki sıkıntıların çözümünde önemli rol oynayacağını kaydetti. "Burada en önemli konu limanın verileceği kuruluşun kim olduğudur" diyen Dologh, şunları söyledi:
"İşte burada tereddütlerimiz var. Liman özelleştirildiği zaman, uygun olmayan bir kuruluşa verilirse büyük zorluk çekilir. Özelleştirme İdaresi'nin aldığı kararların değişmesi de söz konusu olamaz. Ancak limanın yönetilmesi ve işletilmesi özerkleştirmeyle yerel kamu kuruluşları, meslek odaları ve sivil toplum örgütlerinin de yer alacağı bir kuruma verilirse, sıkıntıların önü kesilmiş olur. Bugün dünyadaki bir çok önemli liman da böyle yönetiliyor."

Sendika dava açtı
Öte yandan Liman İş Sendikası, Özelleştirme Yüksek Kurulu'nun (ÖYK), içlerinde Alsancak Limanı'nın da bulunduğu TCDD'ye ait 6 limanın özelleştirilmesine yönelik olarak aldığı kararın yürürlüğünün durdurulması ve iptal edilmesi için dava açtı.
ÖYK kararının yasalara aykırı olduğu belirtilen dava dilekçesinde Anayasa'nın 43'üncü maddesi gereği limanların kamuya ait olması gerektiği belirtildi. Dilekçede, limanların özelleştirilmesinin Özelleştirme Kanunu'nun "satışlarda kamu yararı" ilkesine de aykırı olduğu belirtildi.
Devlete önemli miktarda gelir sağlayan limanların elden çıkarılmasına anlam veremediklerini belirten Liman-İş Sendikası İzmir Şube Başkanı Muammer Kurt, "Sendika olarak üretimden gelen gücümüzle bunun önüne geçmek için çalışacağız. Gerekirse grev de yapacağız" dedi.

NE DEDİLER?
'İşbirliğine hazırız'

Daha önce Alsancak Limanı'na talip olduklarını bir çok kez dile getiren Arkas Holding Yönetim Kurulu Başkanı Lucien Arkas, özelleştirme kararını memnuniyetle karşıladıklarını açıkladı. Limanın en büyük kullanıcılarından biri olduklarını belirten Arkas, "Özelleştirme hem Ege hem de ülke ekonomisi açısından çok önemli bir gelişme. Biz de yakından ilgiliyiz. Ancak, bu tek başına Arkas'ın konusu değil. İhracatçısıyla, sanayiciyle tüm Egeli müteşebbislerin konusudur. Arkas olarak bu alandaki girişimlere destek vermeye ve işbirliğine hazırız" dedi.

SEKTÖRÜN LİDERLERİ
166 yıllık geçmişi var

Hong Kong'un devi Hutchison Whampoa, dünyanın en büyük 100 uluslararası şirketi arasında yer alıyor. Hutchison Whampoa'nın birçok ülkede telekomünikasyondan liman işletmeciliğine kadar geniş bir yelpazede yatırımları bulunuyor.
Temelleri 166 yıl önce atılan P&O firması ise İngiltere'nin en köklü firmalarından. İlk okyanus aşırı taşımacılığa 1844'te başlayan şirket, liman işletmeciliğinde, gemi ve yolcu taşımacılığında dünyanın en büyük şirketlerinden biri. P&O'nun dünyanın birçok bölgesinde dev liman yatırımları bulunuyor.

Düğüm bu yıl çözümlenecek
Yıllardır özelleştirme tartışmaları yapılan Alsancak Limanı'nda düğüm bu yıl çözülecek. Alsancak Limanı geçtiğimiz günlerde Özelleştirme Yüksek Kurulu kararıyla DDY'na ait diğer Bandırma, Samsun, Derince, Mersin ve İskenderun limanlarıyla birlikte özelleştirme programına alındı.
ÖYK, limanların 12 ay içinde özelleştirilmesine karar verdi. Buna göre Alsancak ve diğer limanlar özelleştirme işlemleri tamamlanıncaya kadar TCDD'nin yönetiminde kalacak. Özelleştirildikten sonra da limanı devralacak yatırımcının bakım onarım ve diğer yükümlülüklerine ilişkin denetim ve kontroller de TCDD tarafından yerine getirilecek.

http://www.yapi.com.tr/haberler/izmir-limanina-4-dev-talip_22808.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

REKLAM VERİN

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın
Haftanın ürünü Newlux PC Modüler Paneller

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!