br />
‘Dikkat çektiği için olumlu’
Yahşi Baraz (Galeri Baraz)
1- Uluslararası müzayede şirketleri 1990’lı yıllardan itibaren Türk sanat
ortamıyla ilgilenmeye başladı. Özellikle çağdaş sanat yapan sanatçıların
seçildiği bir durum söz konusu ve eserleri pahalı sanatçılarla çalışmak
istiyorlar.
2- Burada büyük bir yanılgı var. Türkiye’de çağdaş resim en önemli ivmesini
80 ile 90 arası yapmıştır. Ömer Uluç gibi, Erol Akyavaş gibi, Burhan Doğançay
gibi ve daha birçok sanatçı en verimli ve en hırslı dönemlerini 1980-90 arasında
geçirmişlerdir. Bana öyle geliyor ki Ali Can Ertuğ bu demeci araştırma yapmadan
vermiştir.
3- 2000 yılından itibaren dünyada sanat merkezleri çok kutuplu olmuştur.
Bunun başını da Çin çekiyor. Hindistan, Güney Kore, Japonya gibi ülkeler de
bunlar arasında sayılabilir. Bu çok kutupluluk da uluslararası müzayede
firmalarının ilgisini çekti. Özellikle Çin’de 45-50 yaşlarındaki sanatçılar
yapıtlarını 10 milyon dolara kadar satma olanağı buldular. Türkiye, İran ve
Ortadoğu ülkelerinden de geride kaldı. Yakın zamanda büyük bir artış
yakalayacağını da düşünüyorum.
4- Evet, kesinlikle eklemlendirebiliriz ama sadece açık arttırma merkezleri
ile dünya sanat ortamına girmek yeterli değildir. Galericilerin de uluslararası
fuarlara katılması, yeni uluslararası projeler geliştirmeleri gerekir.
5- Türkiye’deki çabalar tabii küçümsenemez, fakat Sotheby’s, Phillips de Pury
ve Christie’s gibi uluslararası müzayede evleri Türkiye’de şubeler açarlarsa
buradaki müzayede şirketlerinin ekonomik durumu sarsılabilir. Daha sistemli ve
daha büyük bütçelerle çalışan yabancı müzayede evlerinin handikapı kendi
ekipleri ile gelip Türkiye’yi tanımadan çalışmaları. Böyle davranırlarsa büyük
başarısızlığa uğrarlar.
6- Çok dikkat çektiği için olumlu. Tekrar edilmesi de Türk sanat ortamında
fiyatların yükselmesini sağlayacaktır.
|