br />
Yenikapı hattı
Marmaray Projesi kapsamında bir transfer merkezi olarak planlanan Yenikapı
bölgesinde aç-kapa istasyon yapısı için kazı çalışmaları 2004'te başlamış, ancak
ortaya çıkan tarihi buluntular üzerine arkeolojik kazılar
yapılmıştı. Kazıların
tamamlanmasının ardından makineli kazı ile en doğuda tünel delgi çalışmalarının
başlayacağı 117.50 kotlarına ulaşılarak, TBM2 ve TBM3 olarak adlandırılan tünel
delme makinelerinin montajı yapıldı.
Tünel Delme Makinesi olan (TBM) Japon şirketi Hitachi Zosen tarafından
üretilen TBM, Türkiye'de ilk defa bu projede kullanılıyor.
Avrupa yakasında Yenikapı-Sirkeci İstasyonu-Batırma tüpü istikametini
oluşturan TBM2 hattı 3048.7 metre ve TBM3 hattı 3076.1 metre olup toplamda ise
6124.8 metreden oluşan iki ayrı delme tünelden oluşuyor. Tünel çalışmaları
kapsamında 296.500 metreküp kazı yapılacak. Güvenlik için iki paralel ana tünel
boyunca her 200 metrede bir yaya geçiş tüneli inşa edilecek, böylece acil bir
durumda yolcular bir tünelden diğerine güvenle geçilebilecek. Kaplanan tünelin
çapı ise 7.04 metreden oluşuyor.
Bugün kazısına başlanan TBM, projede kullanılan benzer 5 adet TBM'den biri
olan TBM3. TBM3 Sirkeci istasyonuna ulaşıp doğu ucuna taşındıktan sonra 934
metre daha kazı yapacak ve batırma tüpe bağlanacak.
Yenikapı-Sirkeci güzergahında, TBM2 tünel delme makinesinin montajı ise ileri
tarihlerde yapılacak.
|