Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
 
SONRAKİ HABER: İnşaatta Güven Azaldı
BÖLÜM SPONSORU Egepen Egepen

Mekânın Yaşamsal Arkeolojisini Yapmak

Mine Sanat Galerisi’nde şubat ortalarına kadar sürecek sergisinde, geçmişten günümüze sürdüregeldiği bütün bu çalışmalarından bir öbek bulmak olası. Türk çağdaş resminin önemli temsilcilerinden biri olan Zahit Büyükişleyen mekân ve mekâna bağlı sosyolojik çözümlemeler üretiyor. Kentleşme - gecekondulaşma ikilemi onun resimlerinde ifadesini

Bir Gün Gazetesi
Mekânın Yaşamsal Arkeolojisini Yapmak

Resmin çok yönlü  anlamı var. Bu anlam mağara dönemi sanatı için de geçerli. Tam ne için ve nereye kadar yapıldığını bilmediğimiz resimler; sadece mağara dönemiyle sınırlı değil elbet. Bakın, dünya sanat tarihi içinde hangi resim tam olarak sınırları kesin çizilmiş durumda. Kah kiliseye kah zengin  bir burjuvaya ‘sipariş’ amaçlı bile yapılan resimlere, ressam çoğunlukla gizil bir anlam, sembolik bir eleştiri tuş’u atıp, yine de ve her şeye rağmen ‘özgür’ olduğunu, belirtmemiş mi.. 

Özgürlük aynı  zamanda yaratının sınırsızlığını, giderek de belirsizliğini gösterir. Çünkü özgürlük, özellikle sanatsal özgürlük algılama ve ifade etme biçiminde somutlanır. Giderek bu somutluk ‘özgün’ de olmalı ki, ifade edeni sanatçı, edilen şeyi de sanat eseri kılsın. 

Türk çağdaş  resminin önemli temsilcilerinden biri olan Zahit Büyükişleyen, resmini insan, mekân ve doğa gerçekliği üzerine kurarken; bu özgünlük, özgürlük ve sınırsız-belirsizlik tanımlarını da alabildiğine genişletiyor. En başından başlayarak bir boyutuyla sosyolojik, kent sosyolojisiyle ilgili görsel-resimsel çözümlemeler üretiyor; giderek de insana ait değerleri görsel-düşünsel boyutta resmin yüzeyinde kavramsal bir tanıma oturtuyor. Tüm bunları yaparken de entelektüel bir açılım ve bilgiye açık bir yapılanmayla da kendini tahkim ediyor. Kısacası ressam olarak resmin çizgi-boya bileşkesi olmadığını; ressamın sosyal, siyasal ve entelektüel bir varlık olduğunun da ayırdında hareket ediyor. 

Entelektüel merak ve resim

Zahit Büyükişleyen resmi entelektüel merakla yola çıkılan bir resim. Kendisi benim tanıdığım en donanımlı ressamlardan biri. Böyle çok fazla ressam yok bizde. İlgilerini geniş tutan, okuyan, yazan, ciddi kültürel ve sanatsal araştırmalara giren ressamların sayısının azlığı, belki de kavramların da tam oturmamasına, giderek görsel sanatların ucuz bir piyasaya yenilmesine de sebep oluyor. Onun için entelektüel ressamların sayısının çoğalması kavramsal netliğe, bunun yanında da interdisipliner bir boyutta da diğer sanatların da faydasına  olacaktır. Allah’tan bu boyutta birkaç ressamımız var da, sanat ortamı iyice çoraklaşmadan kurtuluyor. 

İşte kültüre ve sanata duygusal gerekçelerin ötesinde, düşünsel bir ilgiyle de bakan ve bu alanda ciddi bir birikimi olan ressamlardan biri olarak  Zahit Büyükişleyen, resminde de bu birikimlerini somutlaştırıyor. Bir boyutuyla mekân ve mekâna bağlı sosyolojik çözümlemeler üretiyor ve elbet bunları resmin özgün alanı ve sanatçının üslupsal gerçekliği paralelinde yapıyor. Kentleşme-gecekondulaşma ikilemi onun resimlerinde ifadesini bulduğu oranda; sosyolojik yapı da belirginlik kazanıyor. Bunları biçim-renk analizleriyle; renk-çizgi ton değerleri, giderek kompozisyon kurgusuyla özgün bir açılıma kavuşturuyor. 

TÜMÜNÜ GÖSTERSONRAKİ SAYFA HABERİN DEVAMI:   1  |   2
http://www.yapi.com.tr/haberler/mekanin-yasamsal-arkeolojisini-yapmak_75893.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

REKLAM VERİN

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!