Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
 
BÖLÜM SPONSORU Egepen Egepen

Nasıl Reklam ama...

Müjde! İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin artık yeni bir reklam mecrası daha var. Belediye metrobüs, tramvay, metro gibi toplu taşıma girişlerindeki turnike kollarına da reklam almaya başlayacak yakında. Bu fikir bize biraz uçuk gelmiş olsa da zekice olduğunu da inkâr edemeyiz. Peki bu cin fikirlilikler sadece bununla mı sınırlı sanıyorsunuz...

Zaman Gazetesi
Nasıl Reklam ama...

Müjde! İstanbul Büyükşehir Belediyesi'nin artık yeni bir reklam mecrası daha var. Belediye metrobüs, tramvay, metro gibi toplu taşıma girişlerindeki turnike kollarına da reklam almaya başlayacak yakında. Bu fikir bize biraz uçuk gelmiş olsa da zekice olduğunu da inkâr edemeyiz. Peki bu cin fikirlilikler sadece bununla mı sınırlı sanıyorsunuz...

Afedersiniz, hayatınızda reklamsız bir yer kaldı mı?

İstanbul Büyükşehir Belediyesi, 'süper' bir reklam alanı buldu: Akbil turnikeleri. İETT, metro, metrobüs, Vapur ve deniz otobüsü gibi belediyeye ait ulaşım araçlarının istasyonlarında bulunan akbil turnikelerinin kollarına ve turnikelere reklam giydirecek. Böylece belediye milyonlarca lira kazanacak. Belediyenin keşfettiği son reklam kulvarı, turnikeler reklamverenlerin ilgisini çeker mi çekmez mi bilinmez; ancak sıradışı reklam alanlarının tuttuğuna dair pek çok örnek mevcut.

Önceleri sadece gazete, radyo ve televizyonda karşımıza çıkan reklamlar artık öylesine yerlerde karşımıza çıkıyor ki 'Pes artık!' demeden geçemiyoruz. Öncelikle şunu belirtelim ki biz reklama karşı değiliz. Lakin her yere ilan yerleştiren insan zekâsını ve o zekânın ürününü haber yapmadan geçmek de ayıp olacaktı. İşte size insan zekâsının son ürünü diyeceğiniz, 'Yok artık!' dedirtecek örnekler:

Boş duvarın mı var, döşen sen de bir reklam!

Bir bilim kurgu filmine göre, ilerleyen yıllarda, reklamlar göz retinamıza yazılacak. Tabii bu, işin fantastik boyutu. Biz bugüne gelelim ve bakalım bu konuda neler yapılmış.

Binaların üzerinde yer alan büyük reklamları artık hepimiz bir yerlerden tanıyoruz. Görüntü kirliliğine yol açtığı söylense de billboardlar her şehrin olmazsa olmazları arasında. Otobüsler derseniz, duraklarından ayaktaki yolcunun el tutacağına kadar her tarafı reklamla donatılmış. Artık taksilerde ve dolmuşların üstünde sticker reklamlara rastlamak sürpriz değil. Olay o kerteye gelmiş ki gökyüzünde uçan balondan, Boğaz'da reklam alarak turlayan reklam teknelerine kadar reklamların her türlüsüne maruz kalıyoruz ister istemez.

Peki reklamlarla karşılaşacağımız mecralar bu kadarla mı sınırlı? Tabii ki hayır! Uzun zamandır AVM'lerin birçoğu tuvalet ve lavabolara reklam alıyor. Tuvalet kapılarının arkasında bulunan bu tabelalarla karşılaşanların bunlara kayıtsız kalmasına imkân yok, çünkü muhatabın o esnada başka bir yere bakabilme şansı yok. Bir araştırmaya göre dünyada en çok okunan yazıların tuvalet arkası yazılar olduğunu bilen ve buraya verilecek mesajın cinsiyetine göre direkt olarak muhatabına ulaşacağını düşünen zeki reklamcılar, tuvalet kapılarının arkası ile kalmayıp uzun bir süredir pisuvarların duvarlarını da dijital ve baskı reklamlarla donatmayı başarmış. Eee hal böyle olunca; ihtiyaç mı gidermek istiyorsun kardeşim, o halde reklamı da sonuna kadar okuyacaksın!

Her yer reklam mekânı

Reklamcı mahareti ve zekâsı tabii ki bu kadarla sınırlı kalmıyor. Bir diğer teoriye göre insanların yemek yerken okudukları şeyler bilinçte daha kolay yer ediyor ve daha çok akılda kalıyormuş. Bundan yola çıkılmış olsa gerek, okul kantinlerinde ve self servisle çalışan bazı fast food mekânlarında tepsilerin üstüne konulan kâğıtlarda da sinema reklamlarına rastlamak mümkün. Yani reklamlar yemek yerken de sizi rahat bırakmıyor.

Şimdi gelelim bir diğer reklam alanına. Hoş alan sayılmaz ama isteyene merdiven dibinde bile reklama yer bulunur sonuçta. Evet artık merdivenleri çıkarken devamlı gözümüzün önünde bulunan basamaklar da reklamların vazgeçilmez mekânlarından.

Günseli Özen Ocakoğlu'na göre teknoloji ile birlikte reklamlar da kişiselleşiyor. Bundan böyle bir reklam tabelasının yanından geçerken onunla ilgisiz olma şansınız yok. Türkiye'ye yeni gelen bir teknoloji ile tabelanın yanından geçerken telefonunuza bir mesaj gelecek ve istemeseniz de yoldan geçerken görmediğiniz o reklamın muhatabı olacaksınız.

Olay bununla da sınırlı değil tabii ki. Artık mağazada bile rahat değilsiniz. Reyondaki bir cihaz, cep telefon numaranızı tanıyarak size özel bir mesajla yanından geçmekte olduğunuz ürünlerle ilgili detaylı bilgiler verecek. 'Eee her şeyin bir sınırı var yeter artık canım!' mı diyorsunuz? Keşke bu gidişin bu kadarla sınırlı kalacağını biri bize de söylese...

Reklam herkes görmeli

Reklam dediğin öyle herkesin görebildiği yerde olmalı. Ne kadar çok insana hitap ederse o kadar iyi. Bunu düşünen reklamcı arkadaşlarımız yıllardır Taksim, İstiklal gibi şehrin en kalabalık cadde ve meydanlarının yüksek binalarını oldukça büyük ebatlarda reklamların kullanıldığı bir platform haline getirmiş. Bu, dünyanın hiçbir yerinde değişmez. Bina ne kadar büyük ve cesametli ise onlar için o kadar iyi. Fakat ülkemizde bu reklamları düzenleyen bir kurum olmadığı için de bu tür rağbet gören cadde ve sokaklarda kafanızı kaldırdığınız anda uyumsuz, zevksiz, alakasız bir sürü ilanla muhatap olur, göz zevkinizi heder edersiniz.

Günseli Özen Ocakoğlu, bu konuda asıl görevin belediyelere ve kurum sahiplerine düştüğünü söylüyor. Ona göre bu tür ilanlara önce belediye müdahale etmeli. Dünyada kent mobilyası sayılan duvar ilanları ve billboardlar bir kurumun elinden geçerek yerleştirilmeli ve aralarında da bir uyum olmalı. Ocakoğlu'na göre bu durumda ortaya bir güzellik çıkması bir yana her gün bir garabetle karşılaşmaktan uzak kalamayacağız. Ocakoğlu bu kadar böylesi bir görsel kirliliğin alıcıya mesajını doğru veremediği fikrinde. Ocakoğlu, şirket sahiplerinin bu konuda dikkatli ve duyarlı olması gerektiğini de vurgulamadan geçemiyor. Aksi halde gelişen teknoloji ile birlikte hayatımız bize yardımcı olacak ilanlar yerine karmakarışık ve rahatsızlık veren bilgi çöplüğü ile donanmış olacak.

http://www.yapi.com.tr/haberler/nasil-reklam-ama-_71136.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

REKLAM VERİN

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!