Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
BÖLÜM SPONSORU

Üçüncü Boğaz köprüsüne yap-işlet-devret modeli

ANTALYA - Bayındırlık ve İskan Bakanı Abdülkadir Akcan, üçüncü boğaz köprüsü projesini bu yıl ortaya koyacaklarını bildirerek, "Yap-işlet-devret (YİD)

Dünya Online



NTALYA - Bayındırlık ve İskan Bakanı Abdülkadir Akcan, üçüncü boğaz köprüsü projesini bu yıl ortaya koyacaklarını bildirerek, "Yap-işlet-devret (YİD) modeli ile ihale edeceğimiz 3'üncü köprüyü 2005 yılında bitiririz. Göcek Tüneli'nde de bu yöntemi uyguladık" dedi. Köprü için en uygun yerin Beylerbeyi ile Arnavutköy arası olduğunu belirten Akcan, maliyetin istimlak giderleriyle birlikte 750-800 milyon dolar olacağını söyledi.
Bakan Akcan, halen viyadüklerle bağlanılan köprüler yerine tünel sistemiyle köprüye bağlantı üzerinde durulduğunu da belirterek, bu şekilde hem minimum istimlak olacağını, hem de çevreye asgari düzeyde zarar verileceğini vurguladı. Akcan, köprü ve otoyol geçiş ücretlerinin son 10-15 yıllık süre içinde nasıl belirlendiğine bakılarak ücret tarifesinin haziran ayında tekrar gözden geçirileceğini bildirdi.

Bayındırlık ve İskan Bakanı Abdülkadir Akcan, üçüncü boğaz köprüsü projesinin bu yıl ortaya koyacaklarını bildirerek, "Yap-işlet-devret (YİD) modeli ile ihale edeceğimiz 3. köprüyü 2005'te bitiririz" dedi. Akcan, maliyetin 750-800 milyon dolar olacağını söyledi.

Asfalt Müteahhitleri Derneği'nin düzenlediği "EAPA 2002 Sempozyumu" için Antalya'ya gelen Akcan, kıtalararası geçişte büyük sorun yaşayan İstanbul'un yeni bir boğaz köprüsüne ihtiyacı olduğunu belirtti. Raylı sistem sorununun çözümü için tüp geçit projesinin hayata geçirileceğine dikkat çeken Akcan, bu projenin kıtalararası geçişe büyük katkısı olacağını, ancak, kara trafiği sorununu çözemeyeceğini ifade etti.

"Çalışma yapıyoruz"

Beş yıl sonra İstanbul'un karayolu trafiğinin çok daha artacağına da işaret eden Bayındırlık ve İskan Bakanı, şunları söyledi: "Köprülerin bağlantı yolları yeterli de geliş sistemi mi yetersiz, ondan mı tıkanıklık var? Bu ise hemen Boğaziçi Köprüsü'nün 100 metre yanına bir köprü daha yapar birini gidiş diğerini geliş olarak düzenlersiniz. Bağlantı yollarını da buna entegre edersiniz. Ama hayır tıkanıklık köprüde değil çevre yollarında, o zaman 3. köprüye ihtiyaç var. İstimlakın en az olacağı, işgal edilmemiş yapılaşmanın en az olduğu, Hazine arazisine dayalı bir geçiş. Çevreye de minimum zarar... Bu konuda çok fazla alternatif yok, en uygun nokta Arnavutköy Beylerbeyi arası. Burayla ilgili çalışma yapıyoruz."

"800 milyon dolara biter"

Bakan Akcan, halen viyadüklerle bağlanılan köprüler yerine tünel sistemiyle köprüye bağlantı üzerinde durulduğunu da belirterek, bu şekilde hem minimum istimlak olacağını, hem de çevreye asgari düzeyde zarar verileceğini vurguladı. Bu ekonomik kriz içinde karayolları borçlarını bile ödeyemezken, bu köprünün nasıl yapılabileceğini gündeme getirileceğini de kaydeden Bakan Akcan, şöyle devam etti:

"Burada yap-işlet-devret modelini uygulayacağım. Göcek Tüneli'nde bunu yaptık. 3. Köprü çevre yolları, istimlak ve diğer giderleriyle 750-800 milyon dolara biter. 800 milyon doları tahsil edeceği süre ve üzerine buraya yatırdığı parayı o süre kadar işlettiğini varsaydığımızda, kazanılacak para da hesaplanır, tahmin yapılır ve bize (buraya yapar şu süre işletir sonra devrederim) denilene gelinir. Bu yıl 3. köprü projesini ortaya koyacağız. İhalesiydi, diğer işlemleriydi, sonra yapım başlar ve 2005 de de biter. 3. köprü Fatih Köprüsü'nden de kısa sürede tamamlanır. Ulaştırma Bakanı tüp geçidi yapıyor, ben de 3. köprüyü yapacağım, biz İstanbul'u kucaklamaya kararlıyız."

"Köprü bedava olmayacak"

Bayındırlık ve İskan Bakanı Abdülkadir Akcan, köprü ve otoyol geçiş ücretlerinin son 10-15 yıllık süre içinde nasıl belirlendiğine bakılarak ücret tarifesinin haziran ayında tekrar gözden geçirileceğini bildirdi. Geçiş ücretlerinin 4-5 yıldır haziran ayında yeniden belirlendiğini vurgulayan Akcan, "Bir defa köprü ve otoyol geçişleri ücretli olacak, kimse bunu tartışmasın, `bedava olmalıdır' hayır. Böyle olmayacak" diye konuştu.

"52 trilyonu ödeyemiyorum"

Bayındırlık ve İskan Bakanı Abdülkadir Akcan, karayollarının 2001'de yol bakım, onarım ve yapımında kullandığı asfalt malzemelerini aldığı Tüpraş'a alım bedelinin 52 trilyon lirasını hâlâ ödeyemediğini de bildirdi. Bu karşın 2002 yılının tümü için bütçeye 33 trilyon lira ödeme konulduğunu da kaydeden Akcan, bu parayla geçen yılın borcunun bile kapatılamadığını ve Tüpraş'ın ödeme yapılmadığı için asfalt vermediğini söyledi.


"Ücretler gözden geçirilecek"

Bakan Akcan, haziran ayında otoyol ve köprü geçiş ücretlerinin yeniden gözden geçirileceğini de işaret ederek, sözlerini şöyle sürdürdü: "Haziranda illa zam yapmak diye birşey yok. Şu anda karayolu olarak çok kötü durumdayız. Birinci Boğaz Köprüsü ve çevre yolları hariç 2. köprü dahil otoyol sistemine 1986'dan bu yana 14 milyar dolar harcanmış. Toplanan gelir ise 2.2 milyar dolar. Devletin verdiği paranın yüzde 16'sı otoyol ve köprü geçiş ücretleriyle gelmiş. Açık kapatılıyor, çarçur ediliyor falan filan hepsi yanlış. Genel sadece yüzde 16'sı."

TÜKODER'e yanıt

Bakan Akcan, Tükeciyi Koruma Derneği'nin (TÜKODER), köprü ve otoyola tekrar zam yapılırsa daha önceden ödenen zamlı ücretlerin geri alınması için dava açacağı açıklamasını da yanıtladı.

Herkesin gidip köprü veya otoyoldan geçsin diye gösterebileceği bir çıktı bastırabileceğini belirten Akcan, "Olmaz öyle şey. Neyi nasıl ispatlayacaklar. Biz hukuku tanıyoruz ve ona göre davranıyoruz. Ama bu, devletle restleşmedir. Devletle restleşme olmaz, kimseyi devletle restleştirmem, buna izin vermem. Herkes haddini bilecek" dedi.

http://www.yapi.com.tr/haberler/ucuncu-bogaz-koprusune-yap-islet-devret-modeli_788.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!