SALT Ulus Açıldı
''Kesişen Yollar: Türkiye...
Modernleşme Sürecinin Tanığı...
AKM Sergisi Bir Ay Daha Ankara'da
Ali Saim Ülgen’in Arşivi Ve Koruma Politikalarımız
Türkiye’nin ilk restoratör mimarlarından Ali Saim Ülgen’in arşivi temelinde, ülkedeki mimarlık tarihi, koruma politikaları ve restorasyon pratiklerinin değerlendirilip bu alanlardaki mevcut sorunların tartışıldığı “Ali Saim Ülgen Ve Sonrası: Türkiye’de Koruma, Restorasyon ve Mimarlık Tarihi” başlıklı konferans 8 Şubat'ta SALT Galata'da düzenledi.
/p> “Türkiye’de Mimarlık Tarihi Yazımı ve Ali Saim Ülgen”
“Ali Saim Ülgen Çizimleri ile Mimar Sinan Yapıları”
“Türkiye Mimari Koruma Alanını Ali Saim Ülgen’in Anıtların Korunması ve Onarılması (1943) Kitabı Üzerinden Okumak” 2007’den bu yana Yıldız Teknik Üniversitesi Mimarlık Fakültesi Restorasyon Anabilim Dalı Başkanı olarak görev yapan Prof. Dr. Can Binan, Ali Saim Ülgen’in 1943 tarihli Anıtların Korunması ve Onarılması adlı kitabının Cumhuriyet Türkiye’sinde mimari koruma konusunda üretilmiş ilk yazılı kaynaklarından olduğundan bahsettiği konuşmasında günümüz koruma anlayışına da değindi. “Türkiye Mimari Koruma Alanını Ali Saim Ülgen’in Anıtların Korunması ve Onarılması (1943) Kitabı Üzerinden Okumak” başlıklı konuşmasında Ülgen’in milliyetçi bir bakış açısına sahip olduğunu vurgulayan Binan, kitapta Milli bütünlük ve Anıtsal yapı stoğu ilişkisinin kurulduğunu belirtti. Kitabın koruma anlatımı ve söylemi kurmaya çalışmasıyla çok önemli bir noktada durduğunu vurgulayan Binan, Ülgen’in koruma konusundaki gidişattaki kötü durumu ustalık müessesesinin çökmesine bağladığını söyledi. Son olarak kitapta koruma eğitimini meselesinin öneminden, kontrol ve denetim elemanı bulmanın zorluğundan bahsedildiğini söyleyerek kitabın yazıldığı dönemin çok ilerisinde olduğunu ifade etti.
“Vakıflar Genel Müdürlüğü’nün 1960’lı Yıllardaki Koruma Politikaları ve İzlenen Süreçler” Vakıflar Genel Müdürlüğü ve Kültür Bakanlığı’nda görev yapmış olan Doç. Dr. Emre Madran ise “Vakıflar Genel Müdürlüğü’nün 1960’lı Yıllardaki Koruma Politikaları ve İzlenen Süreçler” başlıklı bir konuşmayla konferansı noktaladı. Madran, Ali Saim Ülgen’in 1963’teki vefatından sonra, onun yaklaşımları da dikkate alınarak sürdürülen proje ve uygulama hizmetlerinden söz etti. Özellikle Genel Müdürlük bünyesinde yer alan Rölöve Bürosu’nun koruma projelerinin üretim süreçlerindeki yeri, mimarların proje ve uygulama aşamalarındaki görev ve yetkileri, uygulamada fiilen görev yapan deneyimli tekniker ve teknisyenlerin güncel gelişmelerle ilişkileri, kültürel mirasın korunması konusunda Genel Müdürlük içindeki hiyerarşi ile proje mimarı ve yükleniciler arasındaki ilişkileri aktardı.
|