br />
Her filmde başka İstanbul
Hüzünlü bir aşk hikâyesinin anlatıldığı ve arkada İstanbul'un çok farklı
hallerini izleyiciye sunan Vesikalı Yarim de bu başlıkta es geçilmemesi gereken
filmlerden. İzzet Günay ve Türkan Şoray'ın rol aldığı filmde Halil,
Kocamustafapaşa'da yaşayan bostancıdır. Filmde şehrin eğlence hayatı her zaman
olduğu gibi Beyoğlu'dur ve Halil'in macerası Şen Saz Gazinosu'nda Sabiha ile
tanışması ile başlar. Filmin arka fonundaki İstanbul manzaraları Vesikalı
Yarim'i görülmeye değer yapıtlardan biri yapıyor.
Eğer Sirkeci ve Haliç'in 1959'daki halini görmek isterseniz Lütfi Akad'ın
Yalnızlar Rıhtımı'nı bir daha dikkatle izlemeniz gerekir. Çolpan İlhan ve Sadri
Alışık'ın rol aldığı filmde Sirkeci'nin ara sokakları ve parkeli yolları, Otel
Pozan Palas ve Lozan Palas gibi oteller dönemin İstanbul'undan günümüze bir
hatıra olarak kalmış. Haliç'in siyah beyaz hali de görülmeye değer.
Gurbet diyarı olunca şehir
İstanbul gurbet demektir biraz da. Yenilmesi gereken bir zorluktur insanların
gözünde. Bir dönem her gelenin ona şah olmak gibi bir ideali de vardır. Halit
Refiğ'in Kemal Tahir'in aynı adlı romanından 1964'te sinemaya uyarladığı Gurbet
Kuşları hem bu gerçeği hem de İstanbul'un farklı mekânlarını beyazperdeye en
başarılı şekilde yansıtan filmlerden. Cüneyt Arkın'ın ilk filmi olan Gurbet
Kuşları'nda Haydarpaşa Tren İstasyonu, Anadolu'dan göçün bir sembolü gibi yer
alır. Maraşlı aile Haydarpaşa'nın ardından vapurla karşıya geçer. Filmin farklı
yerlerinde kadraja giren Şehir Tiyatrosu Sahnesi, Taksim Meydanı, Haliç'in
farklı açıdan görüntüleri, henüz yol çalışması devam eden sahilyolu ve Cihangir
dikkatli izleyicilerin gözünden kaçmayacaktır. Refiğ, hikâyesini anlatırken
İstanbul'un güzelliklerini seyirciye aktarmadan geçememiş.
Değişmez iki İstanbullu: Tren ve deniz
1960'lı yılların filmlerine bakıldığında şehirde bir inşaat hali vardır.
İstanbul'un imar düzeni de fark ettirmeden filmlere girmiş. 1963 tarihli Metin
Erksan filmi Acı Hayat, bu filmlerden bir tanesi. Evlenmek için ev arayan iki
âşığın apartman ve gecekondu mahallelerini gezdiği sahne İstanbul'un dönüşümünün
başlangıcı gibi. Acı Hayat'ta Mehmet, Kasımpaşa'da bir tersane işçisidir. Doğal
olarak Haliç farklı şekillerde filme yansımış. Acı Hayat'ta bir başka
İstanbul'un bilindik mekânı ise Sirkeci İstasyonu ve tren yoludur. Gülhane Parkı
da filmde kullanılan diğer mekânlardan.
|