İstanbul'da Moloz Ormanı
"Belgrad Ormanı En Vurucu...
Belgrad Ormanı'ndaki İşaretlerin...
Belgrad’a ‘Nostaljik Hat’ Tehdidi
Üçüncü Havalimanı Planları Davalık Oldu
"Uyan İstanbul, Fatih Ormanı...
‘Ormanlar Kar Hırsı ile Talan Ediliyor!’
"Orman Genel Müdürlüğü Arsa...
Eroğlu: Okuyunca Ben de Hayret Ettim
Ormanlık Alanlar Enerji Santrallarına...
Orman Alanına Baraj Manzaralı Taş Ocağı
"21. Yüzyılın En Büyük Sorunu...
Türkiye Su Kıtlığı Sınırında
'Kanal İstanbul, İnsan Eliyle...
Geyik, Kekik, Uranüs, Paradoks...
Kanal İstanbul'da İstimlak...
"Kanal İstanbul Projesi'nin...
"Kanal İstanbul" Neden Çılgın Bir Proje?
Kanal İstanbul Projesi Başlıyor!
"Kanal İstanbul Projesi Hemen...
Kanal İstanbul'da Çılgın Rant!
Bakanlık Açıkladı: Kanal İstanbul'un...
Kanal İstanbul Kafaları Karıştırıyor
İşte Kanal İstanbul İçin Belirlenen...
Kanal İstanbul'un Güzergahı Belli Oldu!
"İki Proje İki Belgrad Ormanı'nı Yok Edecek"
Tema Vakfı'nın raporu, 3. köprü, 3. havaalanı ve Kanal İstanbul projelerinin, kuzey ormanları, su havzaları, tarım ve mera alanları, yer altı suları ile biyolojik çeşitlilik üzerindeki tehdidini ortaya koyuyor.
Bianet'ten Nilay Vardar'ın haberine göre, TEMA Vakfı, 3. Köprü, 3. Havalimanı ve Kanal İstanbul’un kente olası sonuçlarını bilimsel bir raporla açıkladı.
Toplantıda uzmanlar, üç projenin İstanbul'un yaşam destek sistemleri olan kuzey ormanları, su havzaları, tarım ve mera alanları, yer altı suları ile biyolojik çeşitlilik üzerinde oluşturacağı geri dönüşü mümkün olmayan tehditlerini paylaştı. 16 bilim insanının yedi aylık çalışma sonucunda oluşturduğu raporun toplantısına Prof. Dr. Nuran Zeren Gülersoy (İTÜ Mimarlık Fakültesi, Şehir ve Bölge Planlaması Bölümü), Prof. Dr. Doğanay Tolunay (İÜ Orman Fakültesi Orman Mühendisliği Bölümü), Prof. Dr. Emin Özsoy (ODTÜ Deniz Bilimleri Enstitüsü) ve Prof. Dr Haluk Gerçek (İTÜ İnşaat Fakültesi İnşaat Mühendisliği Bölümü) ve TEMA Vakfı Başkanı Deniz Ataç katıldı. Prof. Dr. Nuran Zeren Gülersoy, İstanbul'da kilometrekare başına 2725 kişi düştüğünü hatırlatarak kentteki hızlı kentsel değişime ve nüfus yoğunluğuna dikkat çekerek üç projenin de bu yoğunluğu daha da arttıracağını ifade etti. Gülersoy, 3. köprü güzergahının birçok kez leylek geçiş yolları, şehir mezarlığı, kaynak suları, taşkın yatakları gibi nedenlerle değiştirilmesinin projelerin tepeden inme ve bilimsel araştırmalar yapılmadan acelece uygulandığının kanıtı olduğunu belirtti. "Ormanların yüzde 3,65'i yok olacak" Prof. Dr. Doğanay Tolunay, İstanbul Kuzey ormanlarının Avrupa’da acil korunması gereken 100 ormandan biri olduğunu hatırlatarak önemini şöyle anlattı: "Bu ormanlar kuzey rüzgarlarını alarak kente temiz hava sağlar. Su havzalarını koruyarak temiz içme suyu yaratır. Belgrad ormanlarından çıkan bir geyik Istırancalara kadar kesintisiz olarak ormandan geçebilir. Atmosferik karbon düzeyini azaltarak küresel iklim değişikliğini azaltır. İnsanların dinlenmesini sağlar. Ancak tüm bu faydalara rağmen 3. Köprü ve 3. havaalanı için toplamda kesilecek 8715 hektarlık orman, iki Belgrad ormanına eş değer. Tüm İstanbul'un yüzde 3,65'lik orman alanı yok olacak." 3. havalimanın yakınındaki Terkos Gölü ve Belgrad Ormanı üzerinden yılda 800 bin kuşun geçtiği kuş yolları olduğuna dikkat çeken Tolunay, yine sadece Terkos Gölü'nde tehlike altında 13'ü endemik 73 tür olduğunu belirtti. "Trafik sorununu çözmez" Prof. Dr Haluk Gerçek, 23 yılda nüfusun 3 kat, ancak motorlu taşıt sayısının 11 kat arttığını hatırlatarak otomobil kullanımının azaltılmasının şart olduğunu söyledi. "Ulaşım politikası için kent planlaması, toplu ulaşım sisteminin güçlendirilmesi ve özel otomobil kullanımının kısıtlandırılması gerekir. İstanbul'da bugüne kadar hep kent otomobile göre uydurulmaya çalışıldı. Yani her otomobil ihtiyaç duyduğunda yol, köprü, tünel açıldı. Ancak hiçbir zaman altyapı bu trafik problemini çözemedi. Köprü yapımı obez hastasının rahatlamak için kemerini gevşetmesine benzer. İşte 3. köprü de bu sorunu çözmeyecek, yine trafik olacak. Yine 3. havaalanının 150 milyon kapasiteye çıkması bu ekonomik büyüme içinde mümkün değil. O zaman mevcut havaalanlarının kapasitesi arttırılarak bu soruna çözüm bulunabilir. " "Kanal Boğaz'a dört Sakarya ekleyecek" Prof. Dr. Emin Özsoy, Boğaz'ın Karadeniz ve Akdeniz arasındaki su döngüsünü kontrol ettiğini, Kanal İstanbul'un açılmasıyla Boğaz'a dört adet Sakarya nehri eklenmiş gibi olacağını belirterek bunun denizlerdeki iklimsel dengeleri alt üst edeceğini söyledi. |