BR>Endonezya Cumhuriyeti Fahri Konsolosu Emin Hitay: “10
sene öncesinin Türkiyesi’nde yaşanan gelişmeler, bugün Endonezya’da
başlıyor”
Türkiye yapı sektörü paydaşları neden yeni
yatırımlarının lokasyonu olarak Endonezya’yı seçmeliler?
Endonezya,
2011 yılı sonu itibariyle ülkeler arası GSYH sıralamasında iki kademe yukarı
çıktı; bizi de 2 sıra aşağıya indirdi. Yani Endonezya, dünyanın 16. en büyük
ekonomisi oldu. 250 milyon nüfusu olan bir ülkeden bahsediyoruz. Kişi başına
gelir şu anda 3000$ - 3500$ arasında. Bu, şu anlama geliyor: 10 sene öncesinin
Türkiyesi’ni hayal edin ve son 10 yılda burada yaşadığımız gelişmeleri gözünüzün
önünden geçirin. Aynı gelişmeler, Endonezya’da yaşanacak. İnanılmaz bir
yapılaşma, müthiş bir alt yapı yatırımı… Bunların hepsi Endonezya’da
gerçekleşecek. Zaten çok zengin bir ülke; dolayısıyla altyapı yatırımlarına
inanılmaz miktarda para harcanacak –yaklaşık 200 milyar Dolarlık para
harcanacağı konuşuluyor. Öte yandan orta sınıf geliyor. Orta sınıf, yapı
sektörüne büyük ölçekli bir hareketlilik getirecek. Yani inşaat yatırımları için
çok çekici hale gelecek.
Tek sıkıntı, uzaklık… Ama bunu da pek dert
etmemek lazım çünkü uçakla artık her yer ulaşılabilir hale geldi. Öte yandan
potansiyel yatırımcıların “Oraya gideriz ama işçi bulabilir miyiz?” gibi
endişelerinin olmaması lazım. Şu anda zaten Libya’da, Arabistan’da Türkiyeli ve
Endonezyalı işçiler bir arada çalışıyorlar. Dolayısıyla bir yabancılık da
yok.
Sanırım Endonezya’da, Türkiye’dekine benzer bir genç nüfus oranı
var. Toplam nüfusun %50’si 39 yaş altında olarak deklare ediliyor.
Şu
anda ortalama yaş, sanırım 28,5. Çok genç nüfusu olan, pırıl pırıl geleceği olan
bir ülkeden söz ediyoruz. Türkiye’de inşaat içinde olan firmaların bence
Endonezya’ya gözünü dikmesi lazım…
Endonezya, Yapı Fuarı – Turkeybuild
İstanbul’da ilk kez temsil ediliyor. Bu katılımın, hedeflenen ülkeler arası
ekonomik alışverişte nasıl bir önem teşkil ediyor? İleriki yıllarda bu
temsiliyetin ne şekilde geliştirilmesi planlanıyor?
Yapı Fuarı –
Turkeybuild İstanbul’a gelmenin bir amacı Endonezya’yı tanıtmak. Ama esas amaç,
büyük Türk müteahhit Endonezya’da gerçekleştirilecek büyük alt yapı yatırımı
ihalelerine girmelerini sağlamak… Kısacası Yapı Fuarı’nın, iki ülke arası
ekonomik ilişkilerin kurulması anlamında iyi bir eşik olduğu düşünüldü. Zaten
Türkiye’nin, dünya klasmanında çok değerli yapı firmaları var. Orta Doğu’da,
Rusya’da, Türki Cumhuriyetlerde iş yapan yatırımcıların ilgisini çekip
Endonezya’ya gelmelerini sağlamak peşindeyiz. Bu ilgiyi de yavaş yavaş toplamaya
başladık. Sadece biraz zamana ihtiyaç var. Bu noktada, Türkiyeli firmaların da
Endonezya’ya giderek benzer etkinliklerde bulunmaları
gerekiyor.
|