Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
SONRAKİ HABER: Göründüğü Gibi
BÖLÜM SPONSORU

KM. 441 - İlkler

Adını, STFA Grubu'nu kuran yüksek mühendisler Sezai Türkeş ve Feyzi Akkaya ortaklığının ilk projesi olan bir betonarme köprünün kod adından alan KM. 441 - İlkler sergisi, Türkiye'nin 1930'lu yıllara uzanan mühendislik ve müteahhitlik tarihine yer veriyor.

yapi.com.tr

Sergiler

  • KM. 441 - İlkler
  • KM. 441 - İlkler
  • KM. 441 - İlkler
  • KM. 441 - İlkler
  • KM. 441 - İlkler
  • KM. 441 - İlkler
  • KM. 441 - İlkler
  • KM. 441 - İlkler
  • KM. 441 - İlkler
  • KM. 441 - İlkler
BAŞLANGIÇ TARİHİ: 19 Aralık 2012
BİTİŞ TARİHİ: 20 Ocak 2013
YER: İstanbul Modern Sanat Müzesi
ŞEHİR: İstanbul
DÜZENLEYEN:

İstanbul Modern ve STFA

TELEFON: 0212 334 73 00
+ Ajandama Ekle

strong>Ereğli Demir Çelik Fabrikası Limanı 1961
Bartın Limanı ve Denizaltı Sığınakları 1960

Sezai Türkeş ve Feyzi Akkaya’nın Türkiye’nin kalkınma tarihindeki öncü rolleri karada, yer altında, su altında ve deniz üstünde farklı projelerle çeşitlenir. İkili, Fransız patentli 15 tonluk tetrapodları3 Türkiye’de ilk defa iki limanın inşaatında kullanır. Liman inşaatlarında mendireklere yerleştirilen ağır beton bloklar yerine kullanılan tetrapodlar, deniz işleri mühendisliğinde yeni bir aşama olur.

Bartın Limanı’nın inşası için Türkiye’deki ilk tetrapod üretimi gerçekleşir. Her biri dört bacaktan oluşan, üç metre boyunda ve 15 ton ağırlığındaki tetrapodların dökümü için saçtan kalıplar yapılır. Kalıbın bir bacağı yukarıda kalacak şekilde, ağzındaki 50 cm. çapındaki açıklıktan beton dökülür. Bu havada kalan bacağa ‘baca’ adı verilir. Türkeş ve Akkaya böylece Türkiye’deki mühendislik tarihine tetrapod üretimini de eklemiş olur. Bartın Limanı, ticari bir limanla NATO’ya ait olan askeri bir limandan oluşmaktadır. Açılır kapanır bir köprü olan Bartın Deresi Köprüsü’yle başlayan liman, ambarlarla ve askeri kısımlar için tasarlanan denizaltı tünelleriyle devam eder. Mendirekler grubu ise her liman inşasında olduğu gibi burada da üniteleri koruma altına almak üzere tasarlanır. Bu projeyle Türkiye’nin ilk denizaltı sığınakları da inşa edilir.

Ereğli Limanı projesi, Bartın Limanı’yla aynı anda ilerler. Buranın inşası da Bartın Limanı gibi tetrapod kullanımını esas alan, doklar, rıhtımlar ve mendirek projeleri gibi çok üniteli bir iştir. Bu, Karadeniz kıyısındaki Ereğli’nin genişleme ve gelişme sürecindeki kilometre taşlarından birini oluşturan, demir çelik fabrikası gibi ağır sanayiinin getireceği değişimlere kapı aralayan bir proje olur. Söz konusu iki liman projesi de Türkiye’deki ilk tetrapod kullanımıyla tarihe geçmiştir.

Birçok ilde artan nüfusun yarattığı değişim, şehirleşme ve bayındırlık alanındaki modernleşme, Sezai Türkeş ve Feyzi Akkaya’nın da bu tarihten sonra imza atacakları projelerin habercisi olur. Ülke genelindeki sosyal, kültürel, ekonomik, ergonomik, mühendislik, ziraat ve bayındırlık altyapılarında kısa sürede kazanılan kuvvetli ivmeler, iki mühendisin proje repertuvarının genişlemesinde önemli bir rol oynar.

3 Tetrapod: Betondan imal edilen, dalga enerjisini sönümlemek ve limanlara zarar vermesini engellemek amacıyla mendireklerde kullanılan bir tür kıyı ve liman mühendisliği yapı elemanıdır. Çelikten imal edilen yıldız şeklindeki özel kalıbının içerisine beton dökülerek üretilir.

TÜMÜNÜ GÖSTERSONRAKİ SAYFA HABERİN DEVAMI:   1  |   2  |   3  |   4
http://www.yapi.com.tr/etkinlikler/km-441---ilkler_103455.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!