br />
Sürgünden Sayfiyeye …
Adalar’ın İstanbul’a Bağlanması ve Yerleşim Alanı Adalar
20 bin Osmanlıca belgenin en renkli örnekleri bu bölümde. Adalar’ın yerel
yöneticileri, eğitim, sağlık, kayık yarışları, taşıma, ulaşım, yardımseverlik,
doğal afetler, dini yaşam, bayramlar, kutlamalar, törenler gibi gündelik yaşamın
içinde Adalılar, mekanlar ve olaylar anlatılıyor. Adalar’ın yerleşik
yaşamını, sayıları bugünden çok fazla olan okullarını, fabrikalarını renkli
mühürler, yazılar ve görsellerde izlemek mümkün. Müze’nin sergi akışı
içerisinde ziyaretçilerin detaylı bilgi almasını sağlayacak Araştırma Bölümü’nde
bilgisayarlardan arşiv belgelerine ve veri tabanlarına ulaşılabilecek.
Uzaktan Sevilen, Yazları Gidilen Sayfiye Yeri Adalar
Adalar’da göç ile birlikte değişen gündelik, sosyal ve ekonomik yaşam, mimari
değişim başta olmak üzere hayatın her alanından örnekler ile sunuluyor. Bir
önceki bölümde yerleşim yeri olması ile kazanılan gündelik yaşam renkleri farklı
tematik başlıklar ile burada da devam ediyor. Adalar ve Göç, Adalar ve
Lezzetler, Adalar ve Mimari, Adalar ve Edebiyat, Adalar ve Müzisyenler, Adalar
ve Bahçeler, Adalar ve Ressamlar, Adalar ve Esnaf, Adalar ve Ulaşım, Adalar ve
Spor gibi pek çok başlıkta üç boyutlu objeler, fotoğraflar, çeşitli efemera
malzemeleri, video klipler, ses kayıtları eşliğinde zengin bir anlatı
ziyaretçileri karşılıyor.
Adalar Mimarisi
Bilimsel bir arka plan üzerinde Adalar'daki birbirinden farklı ve estetik
mimari niteliklere sahip yapılar, bu bölümde en önemli örnekleri, mimar ve
kalfaları, mimari özellikleriyle ele alınıyor. Adalar’da fotoğrafları çekilen
400 dolayında önemli yapı ve helikopter çekimleri ile havadan Adalar görüntüleri
bu bölümde bizleri bekliyor. Adalar Mimarisi çalışma başlığı altında Ada
Bahçeleri konusunda 10 bahçe için örnek olarak hazırlanan çalışma ise Ada
Turları/ Bahçe Mimarisi başlığı ile geziler düzenleme imkanı da sunuyor.
Ayrıca Büyükada ile başlayıp Heybeliada, Burgazada, Kınalıada için özel
tasarlanan Mimari Turlar yapılması planlanıyor.
Nüfus Değişikleri ve Göç
Göç, bir kent müzesi açısından önemli araştırma alanlarından biri. Bu bölümde
haritalar üzerinde yapılan çalışmalardan da yararlanıldı. Prens Adaları,
konumları gereği yüzyıllar boyunca hep göç alan ve göç veren yerler oldu.
Özellikle geçmişteki ve bugünkü toplumsal gelişmeler, siyasi ve sosyal
kırılmalar bu göçleri hızlandırıp şiddetlendirdi. Deniz toplu taşımacılığının
başlaması, 1. Dünya Savaşı, Cumhuriyet'in ilanı, Varlık Vergisi, 6-7 Eylül 1955
olayları, 1964 kararları, 1974 Kıbrıs Harekâtı, Doğu ve Güneydoğu Anadolu'dan
göç, bu kırılmalardan bazılarıydı. Yalnızca siyasi ve sosyal kırılmalar
değil, 13 Mart 1992 Erzincan Depremi, 17 Ağustos 1999 Gölcük depremi gibi doğal
afetler bile Adalar'ın nüfus yapısında önemli değişikliklere yol açtı. Bu
bölümde Adalar'ın nüfus yapısı, geçirdiği değişiklikler ve ortaya çıkan sonuçlar
ele alınıyor.
Adalar’a ulaşım / Adalar içinde ulaşım / Kayık yarışları çalışması
Deniz ulaşımı ve su sporları
Adalar ve deniz... Bu ayrılmaz ikili arasındaki ilişki, her dönem oradaki
yaşamın en belirleyici yanıydı. Sis oldu, lodos oldu yüzler asıldı, hava döndü
yüzler güldü. Osmanlı döneminde Adalar'a yapılan kayık taşımacılığı bile kayıt
altındaydı. Deniz toplu taşımacılığının başlaması, 19. yüzyıl ortalarından
itibaren Adalar'ı İstanbul'un cazibe ve su sporları merkezi haline getirdi.
Kürek, yelken, yüzme yarışları olduğunda padişah dâhil herkes Adalar'a akardı.
Kadınlar arası kürek yarışları bile yapılıyordu. Geçmişte Adalar'a yapılan
binlerce binanın malzemelerini sırtlarında taşıyan eşek ve katırlar artık
unutuldu. Ada içi ulaşım ve ulaşımda kullanılan canlılarla ilgili öyküler
Müze’de yerlerini alıyor.
|