On Mimarlık’ın faaliyet alanını ağırlıklı olarak fuar stantları oluşturuyor diyebilir miyiz?
Genellikle fuar stantları üzerine çalışıyoruz; ama bununla birlikte mağaza stantları ve showroom’lar üzerine de çok çalışıyoruz. Firmalara uygulama alanında da destek oluyoruz. Şöyle söyleyebilirim; yüzde 50 fuar, yüzde 50 mimari ve sabit ahşap uygulamaları kapsayan projeler üzerine çalışıyoruz.
Fuar uygulamalarında nelere dikkat ediyorsunuz?
Öncelikle bir standı tasarlamak çok basit değil, aksine çok zor. Örneğin Akbank için bir tasarım oluşturduğumuz süreçte öncelikle firmayı tanımamız ve rakiplerini bilmemiz gerekiyor. Bu nedenle CEBİT’te Akbank ile çalışıyorsak sadece Akbank için tasarım üretiyoruz; diğer bankalar için tasarım üretmiyoruz. Çünkü o bir yarış ve biz orada Akbank’ı bir numara yapmak zorundayız. Bu çok önemli bir kurgu.
Tercih yapıyorsunuz…
Mecburen tercih yapıyoruz. Tercih yapmazsak tüccar oluruz. Aynı fuarda Akbank için bir tasarım oluşturuyorken Denizbank için de bir tasarım oluşturamayız. Belki farklı fuarlarda olabilir ancak aynı fuarda olmaz. Çünkü rakipleri tanımak önemli; rakiplerin hangi tasarımcılar ile çalıştığını, onlar için nasıl bir kimlik oluşturulduğunu, bizim nasıl fark yaratacağımızı, birlikte çalıştığımız firmayı nasıl daha farklı ve güçlü tanıtabileceğimizi, fuarın nasıl en iyi standı ve en iyi markası olabileceğimizi tanımlamak çok önemli. Aslında yaptığımız tasarım sadece çizimsel değil, aynı zamanda psikolojik. Tasarımlarımız daha çok insan ve marka deneyimleri üzerine kurulu. Bunları baz alarak stant tasarımı yapıyoruz. Amacımız birlikte çalıştığımız firmayı o fuarın en iyisi yapmak.
Fuarlar, firmalar için nasıl bir öneme sahip?
İnanın, firmalar fuarlarla marka oluyor. Çünkü fuarlar dışında hiçbir yerde kendilerini o kadar etkin şekilde tanıtamıyorlar. Düşünün, aynı anda milyonlara insan o fuarı ziyaret ediyor ve bu insanların hemen hepsi profesyonel. Firmalar, insanlar üzerinde oluşturdukları imajı fuarlarda yaratıyor. Firmaların direkt binalarına gelen kişi sayısı çok azdır ama fuarlar başka alanlar... Tamamen bütün vizyonunu, imajını, rengini, karakterini firmalar fuarda insanlara tanıtıyor.
Fuar stantları için ne kadar zamanınız oluyor?
Genelde firmalar bir haftalık sürede istiyorlar. Ama bir haftada hiç tanımadığımız bir firma için tasarım üretmek doğru gelmiyor; o nedenle On Mimarlık’tan bu tip işlerin minimum çıkış süresi 1 ya da 1,5 aydır. Zaten o süreye sahip olabilirsek biz de başarılı oluyoruz.
Peki ideali nedir? Sizin içinize sinen bir tasarım oluşturmanız için gereken süre nedir?
Minimum 2 aydır. Çünkü şöyle düşünün, bunun 1 ayı sadece araştırmadır, yani hiçbir tasarım araştırma yapılmadan uygulanıyor olamaz. Olduğu zaman ise sadece çizgisel olarak kalır, doğru yerini bulamaz.
Türkiye’de işler genelde son dakikaya kalıyor ama biz zaten o işleri kolay kolay kabul etmiyoruz. Daha önce de belirttiğim gibi 2005 yılından bu yana Osman Bey ile birlikte çalışıyoruz, bugün bizim çalıştığımız firmaların hemen hepsi bu sürecin başında çalışmaya başladığımız firmalar, çok azı ile yollarımızı ayırmışızdır.
|