BR> Galataport’un yapılacağı bölgenin önemli bir yer
olduğuna dikkat çeken Şener, “Fatih Sultan Mehmet’in gemilerini Haliç’e
indirdiği bölgelere yakın” dedi. Bölgede çok sayıda tarihi bina ve
yapılaşmanın olduğunu dile getiren Şener, “böylesine radikal bir imar
değişikliği ile tarihi dokunun baştan sona tahrip edilmesine yol açacak bir
düzenlemenin hukuk sistemimizde mümkün olabileceğini
düşünmüyorum.”
‘Galataport için yeni hukuk
yaratıldı’
Hükümetin Galataport Projesi’ni, “İstanbul’un Küresel
Sermayeye satılması için çok ısrarcılar” şeklinde yorumlayan Mimarlar
Odası İstanbul Büyükkent Şubesi’nden Mücella Yapıcı, bunun için yeni
hukukun yaratıldığını söyledi.
Galataport Projesi’nin Kıyı
Kanunu’na aykırı olduğu için kanuna Kruvaziyer Liman
maddesi koyduklarını söyleyen Yapıcı, “Bu maddeye göre; eğer siz bir yere bir
kruvaziyer gemi yanaştırıyorsanız ard alanda istediğiniz imar hakkını
verebiliyorsunuz. Sorunu bu şekilde aşmaya çalıştılar ancak yapamadılar” dedi.
Bunun üzerine 5793 sayılı özelleştirme maddesinin
çıkarıldığını belirten Yapıcı, “Buna göre özelleştirme kapsamına alınan yerlerde
Eski Eserler Kanunu, Kıyı Kanunu gibi hiçbir kanunun geçerli
olmayacağı hükmü getirildi. Mimarlar Odası olarak çok
tepki gösterdik, kıyameti kopardık. Ancak bu da yetmedi. Uzmanların
‘burada kruvaziyer liman olmaz’ demesine rağmen
İstanbul’un 100 bin ölçekli planında Galataport ve
Haydarpaşa kruvaziyer liman olarak işaretlendi. O da yetmedi 1/5000’lik Beyoğlu
planları yapıldı ve Galata bölgesini plan dışı bıraktılar” diye
konuştu.
‘İnsani değerler pazara
çıkarılıyor’
Küresel sermaye iradelerinin hukuku belirlemeye
başladığına dikkat çeken Yapıcı, şunları kaydetti: “Bu korkunç bir durum. İşe
özel kanunlar yapılıyor. Ama hukuk devleti değil. Sanırım Türkiye’deki hukuk
yetmezse uluslararası hukuka başvurmak gerekecek. Her türlü doğal, kültürel
insani değerler pazara çıkıyor. İstanbul dünya mirası bir kenttir bu kadar kolay
harcanamaz.”
Ofer Brothers şirketinin dünyadaki kruvaziyer turizminde ikinci büyük
şirket olduğuna işaret eden Yapıcı, “Ayrıca kruvaziyer turizmi aslında
özel kumarhanelerdir” dedi. Yetkililerin bir gemilik dahi olsa Galataport’a
kruvaziyer limanı yapmak için elinden geleni yaptığını dile getiren Yapıcı, şu
açıklamalarda bulundu: “Boğazın güvenliği açısından, deniz güvenliği kıyı
güvenliği açısından ve de kruvaziyer limanlarının kendi işleyiş mantığı
açısından Salı Pazarı asla uygun değil. Bölge boğazın
başlangıç noktasıdır ve İstanbul’un siluetini çok ciddi etkileyen bir
noktasıdır. Orada çok bütünlüklü bir plan çalışması yapılması gerekiyor.”
|