Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
BÖLÜM SPONSORU

İstanbullular! 3 Vakte Kadar Bir Yolunuz Var…

15.06.2009 tarihinde onaylanan ve kentin anayasası niteliğindeki üst ölçekli İstanbul Çevre Düzeni Planı ve 2010 Avrupa Kültür Başkentliği projesi önümüzdeki yıllarda İstanbul’un mekânsal olarak farklılaşacağını, ekonomisinin kökten dönüşeceğini, nüfus yapısının önemli biçimde değişeceğini ve sanayisizleşmeyle birlikte birçok İstanbullunun

Bir Gün Gazetesi
İstanbullular! 3 Vakte Kadar Bir Yolunuz Var…

15.06.2009 tarihinde onaylanan ve kentin anayasası niteliğindeki üst ölçekli İstanbul Çevre Düzeni Planı ve 2010 Avrupa Kültür Başkentliği projesi önümüzdeki yıllarda İstanbul’un mekânsal olarak farklılaşacağını, ekonomisinin kökten dönüşeceğini, nüfus yapısının önemli biçimde değişeceğini ve sanayisizleşmeyle birlikte birçok İstanbullunun mahallesini, ilçesini ve kenti terk edeceğini duyuruyor. 1/100.000 ölçekli Planın raporunda “İstanbul’un kapsamlı bir yapısal dönüşüm sürecinden geçerek küresel ölçekte güçlenmiş bir kent olması amaçlanmaktadır” denilmektedir.

Planda mevcut nüfus artışının devam etmesi halinde, 2023 yılında İstanbul ili nüfusunun 22-25 milyon olarak hesaplandığı, ancak plan hedef nüfusunun 16 milyon kişi olacağı, doğuda Düzce ve Bilecik, batıda Tekirdağ yönüne doğru sanayinin taşınması sonucu bu hedefin gerçekleştirileceği, belirlenen 16 milyon nüfusun 10 ayrı alt bölgeye sektörel beklentilere uygun olarak dağıtılacağı belirtilmektedir. 2000 yılı itibariyle, %32’si sanayi, %60’ı hizmet ve %8’i de tarım olarak görülen istihdam yapısının, %70 hizmet, %25 sanayi ve %5 tarım olarak değişmesi hedefleniyor. Projeksiyon yılı olarak Cumhuriyetin 100. yılı olan 2023’ün seçilmesi bilimsel değil sembolik bir anlam taşıyor. 2006-2009 arasında hazırlanan planın 17 ya da 14 yıllık bir kestirimde bulunması planın genel yaklaşımı için de ciddi bir gösterge olarak.

Sektörel senaryo

Yapılan bölge senaryosunda İstanbul’un hizmet ve karar üreten, Tekirdağ, Kocaeli, Sakarya, Bursa ve Bilecik’in sanayi, Kırklareli, Edirne, Balıkesir ve Çanakkale’nin tarıma dayalı sanayi kentleri olması hedeflenmiş, nüfusun da bu sektörel senaryoya göre şekilleneceği varsayılmış. ÇDP ile doğal ve yapay eşikler dikkate alınarak belirlenen 10 alt bölge ve bu bölgelerdeki çalışan nüfus ve sektörel gelişme beklentileri ile mevcut eğilimler ve büyük projeler ve yatırım kararları bir arada değerlendirildiğinde, planın hedeflerine ulaşmasının kolay olmadığı görülmektedir.

1 Nolu Alt Bölge; İstanbul’un Anadolu yakasının kuzey bölümünü, Beykoz, Şile ve Çekmeköy ilçelerinin bir bölümünü kapsamaktadır. Nüfusun kısmi artacağı, tarım ve sanayiden hizmetlere geçecek olan bölgede dikkat çeken büyük ölçekli proje ve yatırımlar arasında planda yer almayan 3.köprü güzergâhı ve çevre yolları dikkat çekiyor. Bu devasa yatırımın bölgede olması en azından nüfus hedeflerinin gerçekleşme olasılığını ortadan kaldırmaktadır. Bu bölge 2B uygulamaları açısından da en riskli bölgelerden biridir. Ayrıca Şile ve Ağva’nın gelişme alanı, Riva’nın yat limanı lejantı ile işlevlendirilmesi, Acaristanbul gibi tartışmalı projeler de bu bölgededir. 3. Köprü ile ilgili birçok sermaye grubunun arsa topladığı yönünde medyaya yansıyan haberler de düşünülerek bu bölgenin çok ciddi bir gelişme baskısı yaşayacağı söylenebilir.

2 Nolu Alt Bölge; Sancaktepe, Çekmeköy, Beykoz, Sultanbeyli, Pendik ve Tuzla ilçelerini kapsıyor. Bu bölgede yer alan ilçeler, İstanbul’un 80 sonrası aldığı göç ile ve büyük ölçüde yasadışı konut bölgeleri olarak gelişmiş ve sonradan yasallaşmış yerleşmelerdir. Tarımdan hizmetlere radikal bir geçiş öngörülen bölgede dikkat çeken büyük ölçekli proje ve yatırımlar arasında Formula 1, özel üniversiteler ve kapalı siteler yer alıyor. Ayrıca su havzalarının yakınına bölgesel donatı (D) ve Turizm Merkezi lejantı getirilen bu bölge de yine 2B uygulamaları açısından en riskli bölgelerden biridir. Bu bölgenin bir yandan gelişmesini sürdüreceği diğer yandan da sosyal ve mekânsal olarak dönüşmeye devam edeceği, ancak sektörel ve nüfus hedeflerinin bir arada gerçekleşmeyeceği, tarımdan hizmetlere doğru böylesi bir dönüşüm olacaksa nüfus ve yapılaşma baskısının önlenemeyeceği söylenebilir.

3 Nolu Alt Bölge Maltepe, Kartal, Pendik, Tuzla ilçeleri ile Adalar ilçesini kapsamaktadır. Nüfusun iki kat arttığı, ancak sektörel bir dönüşümün yaşanmadığı bölgede dikkat çeken büyük ölçekli proje ve yatırımlar arasında Kartal’ın Bilgi ve Teknoloji temelli alt Merkez olarak belirlenmesi ve Kruvaziyer Liman önerilmesi, Pendik ve Tuzla tersanelerinin dönüşümü, Maltepe Vadisinin Kiptaş, TOKİ ve özel sektör lüks konut yatırımları ve özel üniversite yatırımlarıyla geliştirilmesi, sanayi alanlarının desantralizasyonu, Kartal’da ünlü starmimar Zaha Hadid’e sipariş edilen dönüşüm projesi, Başıbüyük, Gülsuyu, Gülensu gibi hukuki durumu netleşmemiş mahallelerin dönüştürülmesi sayılabilir. Marmara denizine yeni yapay sosyal etkinlik adaları öngörülmesi de son derece tartışmaya açık bir karar olarak görünüyor. Bu bölgenin mekânsal olarak oldukça farklılaşacağı ve mülkiyet el değiştirmelerinin en yoğun yaşanacağı yerlerden biri olacağı ileri sürülebilir.

4 Nolu Alt Bölge Üsküdar ve Kadıköy ilçeleri ile bunların uzantısı olarak gelişen Ümraniye ve Alaşehir ilçelerini kapsamaktadır. Nüfusun kısmi arttığı, sanayiden hizmetlere geçen bölgede dikkat çeken büyük ölçekli proje ve yatırımlar arasında Finans Merkezi’ne dikkat çekmek gerekmektedir. Toplu konut alanı olarak gelişen Ataşehir’de önemli ofis ve ticaret talebi yaratacak bu büyük ölçekli yatırım dışında Haydarpaşaport da son derece tartışmalı bir başka gündemdir. Ümraniye’deki alt merkez kararı orman alanlarını ve su havzalarını riske etmektedir. Kadıköy’deki Salıpazarı’nın kaldırılması, Corner Hotel gibi konular da önemli tartışma yaratmıştır. Bu bölge özellikle yapı ve nüfus yoğunluğu açısından en büyük artışı yaşayacak bölge olarak değerlendirilebilir.

5 Nolu Alt Bölge İstanbul’un Avrupa yakasının kuzeyi olarak belirlenmiştir; Sarıyer, Şişli ve Eyüp ilçeleri kısmen bu bölgeye girmektedir. Nüfusun kısmi olarak arttığı, sanayiden hizmetlere geçen bölgede dikkat çeken büyük ölçekli proje ve yatırımlar arasında öncelikle planda yer almayan 3.köprü güzergâhı ve çevre yolları bulunmaktadır. Bu devasa yatırımın bölgede olması en azından nüfus hedeflerinin gerçekleşme olasılığını ortadan kaldırmaktadır. Bu bölge 2B uygulamaları açısından da en riskli bölgelerden biridir. Ayrıca Mevcut MİA işlevlerinin yoğunlaştığı bölge sektörel hedefler tutturulsa bile yapı ve nüfus yoğunluğu açısından spekülasyona açık olarak yorumlanabilir. 3. Köprü ile ilgili birçok sermaye grubunun arsa topladığı yönünde medyaya yansıyan haberler de düşünülerek bu bölgenin çok ciddi bir gelişme baskısı yaşayacağı söylenebilir.

TÜMÜNÜ GÖSTERSONRAKİ SAYFA HABERİN DEVAMI:   1  |   2  |   3
http://www.yapi.com.tr/haberler/istanbullular-3-vakte-kadar-bir-yolunuz-var_75126.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!