Terörle Mücadele
· GAP projesi öncelikli stratejik yatırım olarak en kısa zamanda tamamlanacaktır.
Yolsuzluklarla Mücadele
· Vatandaşa sunulan kamu hizmetlerindeki kalitesizliğin giderilebilmesi amacıyla Devlet yönetiminde, toplam kalite yönetimi uygulanacaktır.
· Belediye şirketleri dahil kamu kaynağını kullanan hiç bir kuruluş denetim dışında bırakılmayacaktır.
Kamu Yönetimi
· Toplumun huzur ve refahı ile temel hizmetlerden vatandaşın etkili ve sürekli bir şekilde yararlanmasını temin için öncelikle kamu yönetimi esaslarına uygun stratejiler geliştirilecektir.
İşsizlikle Mücadele
· Bölgeler arası gelişmişlik farklarının azaltılması ve yerel üretim potansiyelinin harekete geçirilmesi için kamu-özel sektör işbirliği geliştirilecektir.
Esnaf ve Sanatkarlar
· Küçük sanayi sitelerinde, alt yapı, ulaşım, haberleşme, sağlık, eğitim, depolama, pazarlama gibi hususlar çağdaş bir anlayışla düzenlenecektir.
· Sınır illerimizdeki gelişmenin yetersizliği göz önüne alınarak, sınır ticareti yeni bir düzenlemeyle kontrollü olarak geliştirilerek il ekonomilerine katkısı sağlanacaktır.
Tarım
· Tarımsal ürünlerin çeşitlen- dirilmesi, verim ve kalitenin artırılması, yerinde işlenerek kıymetlendirilmesi, yerinde istihdam ve katma değer elde edilmesi ve marka olarak pazarlanmasına dayalı temel tarımsal yapılanma oluşturularak; yatırım ve teknolojiyi kırsal alanlara yöneltmek üzere, tarım-sanayi entegrasyonunun sağlandığı kırsal cazibe birimleri olan “Tarım Kentleri” kurulacaktır.
· Tarım alanlarının amaç dışı kullanımı ve parçalanması ile toprak ve su kaynaklarının kirletilmesi önlenecek
· Teknik ve ekonomik olarak sulamaya açılabilecek alanların, azamî ölçülerde sulanmasına yönelik altyapı projelerine önem ve öncelik verilecektir.
· Orman kadastrosu ile genel kadastro birleştirilerek, mülkiyet anlaşmazlıklarının giderilecek
· Ormancılığın desteklenmesi amacıyla, orman köylüsüne ve talep eden gerçek ve tüzel kişilere, belirli şartlar ve sürelerle, bedelsiz arazi tahsis edilerek özel ormancılık geliştirilecektir.
· Ormanların doğal gelişim sahaları içinde yerleşmiş ve ormancılık dışında başkaca bir iş yapamayan orman köylülerine, tarımsal üretim yapabileceği arazi tahsisleri yapılarak iskanları temin edilecektir. Bunlardan boşalan alanlar ormanlaştırılarak iskana yasak bölgeye dönüştürülecektir.
Bölgeler Arası Gelişmişlik Farklarının Azaltılması
· Bölgelerin, illerin ve ilçelerin özellikleri, farklılıkları, gelişmişlik düzeyleri, temel sorunları ve potansiyellerinin belirlenmesine yönelik bütün ülke genelinde bölge planları ve il gelişme planları hazırlanacaktır.
· Özel sektörün güçlendirilmesi, girişimcilik ve rekabet ruhunun geliştirilmesi amacıyla, valiliklerin eşgüdümünde ilgili kamu kurumları, üniversiteler, sanayi ve ticaret odaları, meslek kuruluşları ve sivil toplum örgütlerinin aktif katılımıyla “İl Yatırım ve Kalkınma Ofisleri” kurulacaktır.
· İl Yatırım ve Kalkınma Ofislerince bölge ve il gelişme planları çerçevesinde hazırlanacak “il eylem planları” ile ildeki her yerleşim biriminin sorunları tespit edilerek özel sektör ve sivil toplum kuruluşlarının işbirliği ile süratle çözülecektir.
· Her il ve ilçe için hedef sektörler belirlenecektir. Özellikle küçük ölçekli iller ve ilçeler için “bir il/ilçe bir sektör” prensibinden hareketle hedef alt sektörler somut olarak belirlenecek, Devlet-Millet işbirliği içinde uygulamaya konulacak projelere destek verilecektir.
· Yerel potansiyeli harekete geçirmek amacıyla az gelişmiş yöreler için risk sermayesi ve kredi garanti fonu sistemi geliştirilecektir.
· Yapılacak kamu yatırımları il ve bölge bazında önceliklerine göre derecelendirmeye tabi tutulacak ve birinci derecede öncelikli yatırımlar bitirilmeden ikinci derecede öncelikli yatırımlara geçilemeyecektir.
· Sanayi ve hizmetler alanında potansiyel arz eden orta büyüklükteki iller belirlenerek, bu merkezlerin alt yapı ihtiyaçları süratle giderilecek ve özel sektör için uygun yatırım iklimi oluşturulacaktır
· Fonksiyonel bölge merkezi olarak da adlandırabileceğimiz bu cazibe merkezlerinin öncelikle, içme suyu, kanalizasyon, konut ve ulaştırma ile ilgili sorunları süratle giderilerek, çarpık kentleşmeye meydan vermeden kırsal alandan metropollere doğru olan göç eğilimini bu merkezlere yönlendirmek amaçlanmaktadır.
· Gelişme eğilimi yüksek olan köylerimiz belirlenerek bu köylerimizin alt yapısı süratle tamamlanacak ve bu faaliyetler Devlet-Millet işbirliği çerçevesinde gerçekleştirilecektir
· Fonksiyonel olan bu köylerin çevresinde yer alan küçük köy ve mezralarda yaşayan halkımızın kendi arazilerine yönelik faaliyetlerini muhafaza ederek, fonksiyonel köylere yönelmeleri teşvik edilecektir.
· Tarımsal alanların bölünmesine izin verilmeyecek ve optimum işletme büyüklükleri tespit edilecektir
Kentleşme, Konut ve Çevre
· Partimiz, sanayileşmeye paralel doğru bir kentleşme politikasının uygulanmasının, en az sanayileşme kadar önemli ve öncelikli olduğuna inanarak bu iki olguyu, sağlıklı bir çevrede yaşama temel ilkesi doğrultusunda yapılacak doğru planlarla birbirini tamamlayan iki unsur olarak görmektedir.
· Ülke düzeyinde tapu ve kadastro çalışmaları tamamlanacak; konut, sanayi, turizm, tarım ve diğer alanların kuruluş ve gelişiminde yaşanan karmaşa, üst ölçekli planların tamamlanması suretiyle giderilecek, düzenli kentleşmenin alt yapısı oluşturulacaktır.
· Sağlıklı, yaşanabilir bir çevrede şehirleşme ve sanayileşmenin birlikte tesisi için, konut alanlarıyla birlikte yeterli altyapıya sahip, endüstri, teknoloji ve organize sanayi bölgeleri ile mali ve ticari merkezler oluşturulacaktır.
· Sanayileşme ve göç nedeniyle kentlerdeki yığılmanın ve çarpık yapılaşmanın önlenmesi için kentleşme hızı ile arsa arzı ilişkisi kurularak, arsa üretimi artırılacaktır.
· Kent dokusundaki yozlaşmanın önlenmesi için milli kültürün temel belirleyiciliği çerçevesinde kent ve kentlilik kültürü oluşturulacaktır.
· Gelecek nesiller sağlıklı bir çevre ve şehir altyapısı bırakmanın yanında kültürel ve doğal yapıya uygun yerleşimler için kent planları gerçekleştirilecektir.
· Gecekondu bölgelerinin ıslah edilmesiyle bu bölgelerin kent merkezleriyle sosyal ve ekonomik açıdan bütünleşmesi sağlanacaktır
· Konut ve her türlü bina üretiminde ısı yalıtımı, depreme dayanıklılığı esas alan teknoloji ve standart malzeme kullanımı sağlanacak, sağlıklı güvenli kaliteli ve ekonomik konut üretimine önem verilecek, zemin etüdü aşamasından iskan ruhsatı aşamasına kadar etkin denetim yapılacaktır.
· Kentsel planlama ve kent yönetim bilgi sistemi oluşturulacaktır
· Ülkemizin gayrimenkul envanteri çıkartılarak mevcut yapılar nitelik ve nicelik boyutu itibariyle tanımlanacak ve bu doğrultuda kentleşme ve konut politikalarına yön verilecektir. Devlete ait araziler arsa haline dönüştürülerek arsa spekülasyonu önlenecek ve bu suretle konut maliyetleri düşürülecektir.
· İmar yetkisine sahip kamu kurum ve kuruluşları ile belediyelerin şehir rantları oluşturmasına ve kamu kaynaklarını yandaşlarına peşkeş çekmelerine izin verilmeyecektir. Konut ihtiyacının karşılanmasının yanı sıra mevcut konut stokuna ilişkin yasal sorunların çözülmesi ve niteliklerinin yükseltilmesi ile sosyal devlet olma ilkesinin bir gereği olarak dar gelirli vatandaşların konut ihtiyacının karşılanması konut politikamızın temel hedefidir.
· Dar ve orta gelirli vatandaşların konut edinebilmesi için altyapılı arsa üretimi yaygınlaştırılacak ve hasılat paylaşımı yoluyla arsaların konuta dönüştürülmesi sağlanacaktır. Bu şekilde üretilen konutların uzun vadeli uygun taksitlerle dar ve orta gelirli vatandaşlara satışı yapılacaktır.
· Bu amaçla uzun vadeli konut kredisi mekanizmalarını içeren finansman modelleri geliştirilecektir. Devlet, muhtaç ve kimsesizler için sosyal konutlar üretecek, bu amaçla özel teşebbüsün ve sivil toplum kuruluşlarının aktif desteğini temin edecek projeler uygulanacaktır.
· Deprem ve diğer doğal afetlerin zararlarını en aza indirebilmek için, afete maruz kalmadan önce gerekli hukuki düzenlemeler, eğitim ve teşkilatlanmaya ilişkin çalışmalar sonuçlandırılacaktır.
· Her türlü yapılaşma coğrafi ve jeolojik etütleri tamamlanmış güvenli alanlarda kurulacak, mevcut yerleşimler ise, jeolojik etütler, çevre düzeni planları ve nitelik açısından değerlendirilerek sağlıklı, güvenli ve düzenli kentleşme ve konuta yönelik dönüşüm projeleri uygulanacaktır.
· Arazi kullanımı ve imar planlarında risk önceliğine göre alanlar belirlenerek riskli bölgelerde yapılaşmayı önleyecek düzenlemeler yapılacaktır.
· Vatandaşın mağduriyetine sebep olan imar planlama ve değişikliklerindeki keyfi uygulamalar giderilecek, yapı denetimi ve sigorta sistemi yaygınlaştırılacaktır.
· İmar planlama, tapu, kadastro, şehircilik, çevre, doğal afet ve iskanı içine alacak bir idari yapılanma ile bu alandaki kurumsal çok başlılık giderilecektir.
· Devletin ticari amaçla konut üretimine son verilecek ve sadece alt gelir gruplarına yönelik konut yapımı esas olacaktır.
· Konut kooperatifçiliği desteklenecek, denetim sistemi etkinleştirilerek vatandaşların mağduriyeti önlenecektir
· Ülkemizde kalkınma çabalarına paralel olarak, çevre dengesinin, kaynakların korunmasına ve geliştirilmesine yönelik hedef ve ilkeler doğrultusunda geleceğe yönelik istikrarlı ve dengeli bir çevre politikası yürütülecektir. Bu çerçevede, ekolojik ve ekonomik kararlar birbiri ile uyum ve bütünlük içinde ele alınacaktır
· Temiz bir çevrede yaşama hakkı her insanın temel haklarından birisidir.
· Çevre sorunlarını; kalkınma, çevre-koruma ikilemi yerine, akılcı bir koruma, kullanma ve geliştirmeyi öngören sürdürülebilir kalkınma modeli ile aşarak, gelecek nesillere temiz, yaşanabilir doğal ve kültürel değerleri korunmuş bir çevrenin intikali sağlanacaktır.
· Ekonomik ve sosyal politikalar ile çevre politikası arasında uyum sağlanacak, kalkınma gerçekleştirilirken insan sağlığı, ekolojik denge, kültürel, tarihî ve estetik değerler korunacaktır.
· Milli çevre politikasının oluşturulmasında her projenin ekonomi, sağlık ve çevre açısından ortaya çıkaracağı fayda maliyet ve risk faktörlerinin değerlendirilmesinin yanı sıra milli ve bölgesel öncelikler de dikkate alınacak, tesislerin yer seçimi aşamasında çevre duyarlılığına gereken önem verilecektir
· Yatırımlarda çevre dostu teknoloji kullanımı teşvik edilecektir.
· Turizm, sanayi, tarım ve şehirleşmenin sağlıklı bir yapıya kavuşturulması için, çevre düzeni planlarının ülke sathında tamamlanması sağlanacaktır.
· Çevre sorunları kirlenmenin ortaya çıkmasından sonra çözümü aranan sorunlar olarak değil, genel kalkınma planının bir unsuru olarak önceden belirlenen kıstaslar çerçevesinde ele alınacaktır.
· Mevcut su sağlama tesislerindeki kayıp ve kaçaklar önlenerek ülkenin kaynaklarının etkin kullanımı sağlanacaktır.
· Yer altı ve yer üstü su kaynaklarının kirlikten korunması atık suların arıtıldıktan sonra tarım ve sanayide kullanımı teşvik edilecektir.
· Atık su arıtımına ve katı atıkların ekonomik bir değer olarak geri dönüşümünü sağlayacak yatırımlara önem ve öncelik verilecek ve bu amaçla sanayi kuruluşlarıyla belediyeler özendirilecektir.
· Su, hava, toprak ve denizi birlikte dikkate alan entegre çevre politikaları geliştirilecektir.
· Çevre denetiminde etkinliği sağlamak üzere çevre zabıtası ve ihtisas mahkemeleri kurulacaktır,
· Çevre bilgi sistemi oluşturulacaktır.
· Meteorolojik ölçüm istasyonları çevre kirliliğine ilişkin ölçümleri de yapabilecek şekilde geliştirilerek, oluşturulacak veri tabanı, yeni tesislerin projelendirme aşamasında kullanıma sunulacaktır.
· Verimli tarım toprakları korunacak, amaç dışı kullanım ve erozyon önlenecektir.
· Tabiî zenginliklerimize toplum olarak sahip çıkma anlayışının kuvvetlenmesi ve çevre duyarlılığının geliştirilmesi için eğitime ve kamu oyunun bilgilendirilmesine önem verilecektir.
· Ülkemizin sahip olduğu biyolojik çeşitliliğin ve genetik kaynakların araştırılması, korunması ve ekonomik değer kazandırılması sağlanacaktır.
· Kıyı, deniz, akarsu, göl, yapay göl ve diğer sulak alanların çevresi ile eko sistemlerin tamamının bütünlük içinde ele alan kıyı alanı planlaması ve yönetimi uygulanacaktır
Bilim ve Teknoloji
· Kamu hizmetlerinin elektronik ortamda sunulması sağlanacaktır. Bu suretle hızlı ve kaliteli hizmet verilecek.
· Bütün kamu kurum ve kuruluşlarının elektronik ortamda hizmet vermesi sağlanacak, okullar, kütüphaneler, belediyeler ve muhtarlıklar bilgisayar altyapısı ve hızlı internet erişimi imkanına kavuşturulacaktır.
· Üniversite-sanayi işbirliğini kalıcı ve güçlü bir şekilde tesis edebilmenin, bilimsel ve teknolojik alanda atılım yapabilmenin en önemli araçlarından birisi olan Tekno-kentler, üniversitelerin yanı sıra organize sanayi bölgelerinin bünyelerinde de açılacaktır.
Ekonomik Politikalar
· Köprü, otoyol ve barajlar gibi kamuya ait altyapı tesisleri özelleştirilmeyecek, bu tesisler için gelir ortaklığı senetleri ihraç edilerek hem kaynak yaratılacak hem de alt ve orta gelir grupları için alternatif yatırım araçları sunulacaktır.
· Kamu kaynaklarının etkin ve verimli bir şekilde kullanılması ilkesi çerçevesinde başta adalet, güvenlik, eğitim, sağlık ve teknoloji altyapısı olmak üzere ülkenin ihtiyacı bulunan ekonomik ve sosyal altyapı hizmetlerinde yoğunlaşılması sağlanacak ve toplumun ihtiyaç duyduğu acil ve öncelikli hizmetlerin bir an önce sunulması temel ilke olacaktır.
· Toplumun büyük kesimini ilgilendiren önemli projelerde (ekonomik ve sosyal kalkınma projeleri) halkın proje oluşumuna ve karar süreçlerine katılımını sağlayacak katılım mekanizmaları oluşturulacak ve geliştirilecektir.
· Ülkemizin uluslararası kara taşımacılığındaki konumu da dikkate alınarak kara yolu taşımacılığındaki alt yapı eksiklikleri giderilecektir.
· Demir yollarının yük ve yolcu taşımacılığı içindeki payı artırılacaktır. Bu çerçevede, mevcut demiryollarının standardının süratle yükseltilmesi, hız ve kalite getirilmesi sağlanırken, sanayi odaklarını limanlara ve ana hatlara bağlamayı öngören yeni demiryolu yatırımları yapılacaktır. Ankara- Adana ve Ankara-İzmir hızlı tren projeleri ile “Kars-Tiflis Demiryolu Projesi” uygulamaya konulacaktır.
· Doğu-batı ulaşım koridorlarındaki alt yapı geliştirilmesine paralel olarak, güney-kuzey ulaşım alt yapısının geliştirilmesi çerçevesinde, Samsun- Adana ve Trabzon-GAP Bölgesine liman, demiryolu ve karayolu entegrasyonunu sağlayacak yatırımlar yapılacaktır. Güney Marmara-Ege aksı ile Avrupa kara ulaşım koridorlarının bütünleşmesini sağlayacak Çanakkale boğaz geçişi projesi gerçekleştirilecektir.
· Ulaştırma sistemindeki Liman alt yapıları, terminal imkânları ve ana ulaşım arter bağlantılarındaki yetersizlikler giderilecektir. Limanların coğrafi tekel konumu dikkate alınarak, etkin bir düzenleme ve denetim sistemi oluşturulacaktır.
· Ülkemizde; deniz turizmi, tarih ve müze turizmi, mağara turizmi, kış turizmi, dağ turizmi, akarsu turizmi, av turizmi, sağlık turizmi, üçüncü yaş turizmi, inanç turizmi, spor turizmi, kongre turizmi gibi çok çeşitli turizm potansiyelini iyi değerlendirmek için tanıtım ve pazarlama konularına etkinlik kazandırılarak, dünya turizm gelirleri pastasından daha fazla pay alınması sağlanacaktır.
· “Serbest SağlıkBölgeleri” oluşturularak, yatırım ve istihdam imkanı sağlanacak, turizm gelirlerimiz artırılacaktır.
Sosyal ve Kültürel Politikalar
· Geleneksel Türk sanatları ve folkloru korunacak, geliştirilecek ve tanıtılacaktır. Ata yadigârı eserlerin bakımı, tamir ve muhafazası, Türk mimarîsinin, musikisinin, tiyatrosunun, sinemasının, edebiyatının korunması ve geliştirilmesi bir devlet politikası hâline getirilecektir.
· Yurt içinde ve yurt dışında bulunan Türk kültürüne ait mimarî eserlerin tasnifi, onarımı, korunması yönünde gerekli çalışmalar yapılacaktır.
· Türk vakıf eserlerini ortaya çıkarmak, korumak ve yaşatmak için “Vakıf Kurumu” yeniden yapılandırılacak, vakıflar devletçe desteklenip var oluş amacına uygun hale getirilecektir.
|