Lütfen Tarayıcı Sürümünüzü Yükseltiniz.
BÖLÜM SPONSORU

Yine Çadırkondu, Yine Köprü / Mayıs 1998




Geçen sayıda "Ülkenin Birinde Mimarlık ve Şehircilik Sözlüğü" başlıklı yazımda, garip bir ülkede geçerli olan şehircilik ve mimarlık terimlerinden örnekler aktarmaya calışmıştım. Oradaki sözcüklerden biri de "gecekondu" idi ve tanımı şöyleydi: "Gündüz yapılan, ancak yetkililerin, gözlerini yumdukları için gece yapıldığını sandıkları yağma tipi konut."

..........

Üçüncü boğaz köprüsü

Yine aynı sözlükçede bir "koprü" tanımı vardı. Şöyle: "Kentin bütün yolları tıkalı olduğu halde, iki yakayı birleştirmek üzere yapılan ve trafiği kargaşadan kurtaracağı sanılan ve savunulan gosterişli politik yatırım yapısı."

Anımsayacaksınız, bir süre önce Boğaz'a üçüncü köpru konusu yine gündeme gelmiş, hatta Süleyman Demirel Köprüsü olarak adı dahi konmuşken, beliren tepkiler karşısında bu fikrin yerine tüp-geçit projesi benimsenmişti. Köpru fikrine İstanbul Büyükşehir Belediyesi de Ulaştırma Bakanı Necdet Menzir de karşı çıkmışlardı. Nazım Planda da Boğaz'da yeni bir köprü öngörülmüyordu. Şimdi, sözler unutulmuş anlaşılan, ya da yetkililer esen yele gore karar değiştirmişler ki, "Üçüncü Kopru" yine hortladı.

Gazete haberine gore(2) İstanbul Boğazı üzerinde yapımı planlanan köprünün ihalesi için start verilmiş. Yap-İşlet-Devret modeliyle yapılması tasarlanan köprünün 700 milyon dolara (200 trilyon lira) malolacağı hesaplanıyormuş. Yeri henüz kesinleşmemiş, Karayolları Genel Müdürlüğü uzmanları yeni köprünün Birinci Köprü'nün 400-500 m güneyinde yer almasını düşünüyorlarmış. Başka bir alternatif ise, Boğaziçi ve Fatih köprüleri arasına yerleştirilmesiymiş. Proje kapsamında 25 km uzunluğunda çevre yolu bağlantıları ile bazı tünel inşaatları da yer alacakmış ve bütün bunlar yaklaşık dört yılda tamamlanacakmış.

Yine gazete haberine göre İstanbul trafiğini büyük ölçüde rahatlatması beklenen yeni köprünün (maşallah bütün köprüler öyledir) ortasına raylı sistem kurulacak, hızlı tramvaylarla halka ulaşım hizmeti de verilecekmiş (Bakın, bu kez halk unutulmamış).
Otolar için de üçü gidiş, üçü geliş olmak üzere iki yanda alt. Şerit bulunacakmış.

Yetkililer Üçüncü Köprü'nün "Tüpgeçit" projesinin alternatifi olmadığını, gereksinmeye göre (kimin gereksinmesi olduğu bildirilmiyor) ortaya cıkan bir durum olduğunu kaydetmişler. Bu konuyu daha uzunboylu tartışmak istemiyorum. Söyleyeceklerimi defalarca yazdım(3).

Bu kez de "haydi hayırlısı" demekle yetinelim.

(2) Hürriyet Gazetesi, 17.4.1998, s. 12.
(3) Yağma Var, YEM Yayın, 1998, s. 125, 133, 137.

Yapı Dergisi, Sayı 198

www.yapi.com.tr notu: Makalenin 'üçüncü köprü'yle ilgili bölümü alınmıştır; tamamını okumak için tıklayınız


http://www.yapi.com.tr/haberler/yine-cadirkondu-yine-kopru-mayis-1998_96049.html

Read Comment Section
İlk Yorumu Siz Yapın
Gönder

Yorumum onaylandığında e-posta ile bildir.

E-posta adresimle bültenlere abone olmak istiyorum

Haber gönderin Hemen haber gönderin

Sosyal Medyada Yapi.com.tr:

Abone Ol Yapı sektöründeki tüm gelişmelerden en önce siz haberdar olmak isterseniz e-bültenimize abone olun.
Bülten arşivine erişmek için tıklayın

REKLAM VERİN

Ajanda
TAMAMI » Bugünkü Etkinlikler BUGÜN:
Herhangi bir etkinlik mevcut değil!