Türk Yapı Sektörü Raporu 2014 - page 77

HİZMETLER › Gayrimenkul
|
77
KÜRESEL OTEL PAZARI; OTEL GELIRLERINDE
İSTIKRARLI ARTIŞ YATIRIMLARI İVMELENDIRDI
Küresel otel gayrimenkul yatırımları (satın alma) 2007 yılında 123
Milyar USD ile en geniş hacmine ulaşmıştır. 2008 krizi ile birlikte yatı-
rımlar 2009 yılında 11 Milyar USD'ye kadar indikten sonra 2010-2012
döneminde de göreceli sınırlı büyüklüklerde gerçekleşmiştir.
2013 ve 2014 yıllarında ise otel gayrimenkul yatırımlarında (satın
almalar) yeniden bir ivmelenme görülmektedir. 2013 yılında 52 Mil-
yar USD olan otel gayrimenkul yatırımlarının 2014 yılında 55 Milyar
USD'ye yükseldiği öngörülmektedir.
Otel gayrimenkul yatırımlarının tekrar ivmelenmesine yol açan
üç önemli unsur bulunmaktadır. Bunlardan ilki, otel gelirlerinin is-
tikrarlı şekilde artışını sürdürmesidir. Buna bağlı olarak otel yatırım-
larının getirileri yeniden artış eğilimine girmektedir. Üçüncü olarak
kreditörlerin sektöre yönelik güveni tekrar artmaya başlamış olup ya-
tırımların finansmanına daha çok katılmaktadır. Satın almalar için fi-
nansman-kredi olanaklarının genişlemesi otel gayrimenkul yatırım-
larının talebini arttırmış, buna bağlı olarak 2014 yılında varlık (otel)
fiyatlarının yükselmesi eğilimi satıcıları da piyasaya yeniden geri
çekmektedir. Otel gayrimenkul pazarı giderek normalleşmektedir.
2013 ve özellikle 2014 yılları ise ABD, AB ve diğer gelişmiş ül-
kelerin çoğunda hanehalkı tüketim harcamaları ile özellikle pera-
kende harcamaların yeniden arttığı yıllar olmuştur. 2014, küresel
kriz sonrası perakende harcamaların en yüksek gerçekleştiği yıl ol-
muştur. Gelişen ülkelerdeki yavaşlama ise tersine etki yaratmıştır.
Bu gelişmeler çerçevesinde perakende gayrimenkul yatırım-
larının da 2013 ve 2014 yılında tekrar hareketlenmeye başladığı
görülmektedir. ABD, Kanada ve İngiltere perakende yatırımların-
da sürükleyici ülkeler olarak öne çıkmaktadır. Avrupa Birliği’nde
de yatırımlarda büyüme pozitife dönmüştür. Gelişen ülkeler için-
den en büyük katkıyı Hindistan sağlamıştır. Buna karşın Çin, Bre-
zilya ve Rusya’da ekonomik yavaşlamaya bağlı olarak perakende
gayrimenkul yatırımlarında da yavaşlama görülmektedir. Bu eği-
limlerin sonucu olarak 2014 yılında perakende gayrimenkul yatı-
rımlarının (satın alma) % 16 büyüdüğü ve 151 Milyar USD'ye ulaş-
tığı öngörülmektedir. Yatırımların yaklaşık % 40’ı Kuzey Amerika
bölgesinde gerçekleşmiştir.
2013 ve 2014 yıllarında yaşanan toparlanma ile birlikte 2014-
2016 döneminde alışveriş merkezi yatırımlarında büyümenin ye-
niden hızlanacağı öngörülmektedir. 2013 yıl sonunda küresel
ölçekte 46.846 AVM ile 924,5 Milyon m
2
kiralanabilir alan bu-
lunmaktadır. 2014-2016 döneminde 1.871 yeni AVM ile 79,4 Mil-
yon m
2
daha kiralanabilir yeni alan ilave olacaktır. Asya bölgesinde
2014-2016 döneminde 53,3 Milyon m
2
yeni kiralanabilir alan açı-
lacaktır. Yeni yatırımların sürükleyicileri Çin ve Hindistan ile ABD,
Rusya ve Brezilya olacaktır.
2014 yılında 1.134 yeni AVM açılmış olup 38,3 Milyon m
2
yeni
kiralanabilir alan ilave olmuştur. Asya’da 22 Milyon m
2
yeni alan
açılmıştır.
Avrupa’da yeni alışveriş merkezleri yatırımları içinde ise Rus-
ya ve Türkiye 2014-2015 yıllarında da sürükleyici olmayı sürdür-
mektedir.
KÜRESEL AVM STOKU 2013 VE YENİ ARZLAR 2014-2016
2013 STOK
2014-2016 YENİ ARZ
KİRALANABİLİR
ALAN
(MİLYON M
2
)
AVM SAYISI
KİRALANABİLİR
ALAN
(MİLYON (M
2
)
AVM SAYISI
Amerika
ABD
Kanada
L. Amerika
686,8
618,3
34,2
34,3
38.077
35.590
1.320
1.167
16,5
11,2
1,5
3,8
915
758
42
115
Avrupa
153,8 7.178
9,7
306
Asya
Çin
Diğer
83,9
53,2
30,7
1.591
621
970
53,2
49,2
4,0
610
504
106
Toplam
924,5 46.846
79,4 1.831
Kaynak: Global Shopping Center Development Report, Cushman Wakefield, 2014
AVRUPA’DA YENİ AVM ARZLARI (2014-2015) (BİN M
2
)
5.000
4.500
4.000
3.500
3.000
2.500
2.000
1.500
1.000
500
0
RUSYA
TÜRKİYE
FRANSA
ALMANYA
POLONYA
İTALYA
İSVEÇ
İNGİLTERE
HOLLANDA
FİNLANDİYA
ROMANYA
HIRVATİSTAN
SLOVAKYA
Kaynak: European Shopping Centre Development Report, 2014 Cushman Wakefield
4.566
2.239
904
560
535
522
214
174
172
170
163
112
223
KÜRESEL OTEL GAYRİMENKUL YATIRIMLARI (MİLYAR USD)
140
120
100
80
60
40
20
0
2011
2007
2012
2008
2013
2009
2014*
2010
Kaynak: Global Market Perspectives, 2014 Q4, JLL
123
28
27
35
52
11
34
55
1...,67,68,69,70,71,72,73,74,75,76 78,79,80,81,82,83,84,85,86,87,...196
Powered by FlippingBook