Galata & Port Istanbul-Salıpazarı Liman ve Turizm Kompleksi Önerisi
Mimari Tasarım Tabanlıoğlu Mimarlık Murat Tabanlıoğlu Melkân Gürsel Tabanlığlu Proje Grubu Erhan Fehmi Kobal, Erguvan Özgür Toplu, Murat Cengiz, Alpay Soydinç, Başak Akkoyunlu, Salih Çağman Tepetaş, Selim Sıdal, Vildan Sirmen Perinçek Statik, Mekanik, Elektrik Danışmanı Arup Türkiye Denizcilik Danışmanı Arup Maritime-İngiltere Alışveriş Merkezleri Danışmanı Avi Alkaş Turizm Yatırımları Danışmanı Ömer İsvan Malsahibi Türkiye Denizcilik İşletmeleri A.Ş. Maket Murat Küçük MİMARİ KONSEPT Dünyanın en büyük metropollerinden biri olan İstanbul, konumu, tarihî dokusu, kültürel birikimi ile büyük önem taşımakta ve özel bir yere sahip olmaktadır. Özellikle Doğu’nun ve Batı’nın en önemli kültür, turizm ve ticaret merkezlerinden biridir. İstanbul’un en kritik noktalarından birinde yer alan ve yüzyıllardır deniz kapısı olarak varlığını sürdüren tarihî Galata Rıhtımı, hazırlanan yeni projeyle farklı işlevler kazanmakta ve kültür, turizm ve ticaret merkezi olarak İstanbul’a yeni bir değer katmaktadır. 100.000 m2 açık alana ve 151.665 m2 inşaat alanına sahip olan 1.2 km lik Galata Rıhtımı projesi kapsamında mevcut tarihî binalar aslına uygun olarak renove edilmekte ve bu binalara yeni işlevler kazandırılmaktadır. Sonuç olarak, proje bittiğinde Galata, Beyoğlu ile bütünleşecek ve İstanbul Boğazı’nın bu çok değerli bölümü yepyeni bir estetik değer alarak İstanbul’a katkıda bulunacaktır. Türkiye Denizcilik İşletmeleri, bu şeritteki mevcut düzeni içinde, yılda 126 adet yolcu gemisine ve 110.902 yolcuya hizmet vermektedir. Mevcut düzen Türkiye’nin uluslararası imajına yakışır biçimde yabancı yolcuya hizmet vermeye uygun değildir. Gümrük işlemleri ilkel bir şekilde gerçekleştirilmektedir. Ayrıca yine bu mevcut düzen içinde söz konusu kıyı şeridi İstanbullular’ın kullanımına tamamen kapalıdır. Bu proje hayata geçirildiğinde, yeni limana gelecek “cruise” gemilerinin sayısı artacak ve aynı zamanda bu gemilerle gelen turist kalite ve sayısında da önemli bir artış gözlenecektir. Bunun doğal sonucu olarak da bölgede yaratılan yeni işlevler sayesinde hem büyük bir rant elde edilecek, hem de İstanbul’un çağdaş gelişimi ilk ayak basıldığı andan itibaren hissettirilebilecektir. 1.2 km lik kıyı şeridinin gümrüklü alan dışında kalan bölümlerine ticari gelir sağlayacak işlevler mimari proje ile yüklenmiştir. Bu işlevlerden hem turistlerin, hem de İstanbullular’ın yıl boyu günde 24 saat yararlanmaları söz konusudur. Otel, lokantalar, barlar, “fast food” noktaları, her tür turistik eşya mağazaları, alışveriş merkezleri, büro katları, sergi ve fuar alanları, müze, otoparklar ve daha birçok satış noktası sayesinde projeden iyi bir gelir beklenmektedir. Galata Rıhtım Projesi hayata geçtiğinde önemli bir katkısını daha göz ardı etmemek gerekmektedir. Bu da projede yer alacak bütün birimlerde çalışacak insanlardan kaynaklanan istihdam olanağıdır. Bu çapta bir proje ancak uluslararası bir konsorsiyumun gerçekleştirebileceği boyutta olduğundan, ihale aşamasındaki proje tanıtımı, ünlü firmaların katılımı, bunun gerek ulusal, gerekse uluslararası basında yer alması, Türkiye’nin yurtdışı imajı ve tanıtımına önemli katkılar sağlayacaktır. Ayrıca proje, ülkemiz ekonomisine de çok önemli boyutta artı değerler getirecektir.
|
