Kütahya Çinisi "UNESCO" Yolunda
TCDD'den "Sirkeci Garı" Açıklaması
Marmaray'da Seferler Durdu
TCDD'den Marmaray'da Sızıntı Açıklaması!
Başbakan'a "Marmaray" Soruları!
‘Marmaray’da Bu Şartlar Altında...
Mücella Yapıcı: 'Marmaray'ın...
Marmaray ile İlgili Yeni İddia!
Marmaray'da Her 'İmdat Kolu'na...
İstanbul, Marmaray Depremine Hazır mı?
Marmaray için İki Dev Otopark
Mühendisler Uyardı: Marmaray’ın...
Marmaray'ın 'Kanlı Belgesi' Ortaya Çıktı
"Her Tarafını Elliyorlar"
Marmaray İlk Gün Kaç Yolcu Taşıdı?
İşte Marmaray'daki Arızanın Sebebi!
TCDD: Marmaray'daki Arızanın...
Guardian'da Marmaray Uyarıları
Marmaray'da Seferler Durduruldu
Bursa’nın Başta Metro İstasyonları...
Kütahya’dan Dünyaya Çini ve...
500 Yıl Önceki Tekniği Seçti...
İznik Çinisinin 400 Yıllık Sırrını Çözdü
Yerden Duvara İznik Çinisi
Marmaray'ın İstasyon Duvarlarına da 'İznik Çinisi'
Marmaray'ın Üsküdar ve Sirkeci istasyonlarının duvarları, İznik ilçesinde klasik Osmanlı çini motiflerinden esinlenilerek üretilen devasa panolarla süslendi. Eni 2,4 metreden başlayan, boyu ise 12 metreye kadar ulaşan 10 çini pano, çeşitli konuları resmediyor.
|
İznik Çini Eğitim ve Öğretim Vakfı'nın dünyanın birçok kentindeki metro istasyonlarını süsleyen çini panoları, İstanbul, Ankara ve Bursa metrolarından sonra Marmaray istasyonlarında da yolcuları karşılayacak. Panolar, doğal ve saf malzemelerden Marmaray Projesi için özel olarak üretildi.
|

Bu panoda resmedilen tüp geçit projesi, Sultan İkinci Abdülhamid Han döneminde Sarayburnu ile Üsküdar arasının tüp geçitle bağlanması için Osmanlı hükümetine sunulmuş ancak gerçekleşme şansını bulamamıştır. 1891 yılında Fransız demiryolu mühendislerinden S. Preault tarafından tasarlanan ve "Deniz Altı Çelik Tüneli" adı verilen projede denizin altından geçecek bir tünel ile raylı ulaşım hedeflenmekteydi. "Deniz Altında Boru (Tüp) Köprünün Ön Projesi" başlığıyla 4 binde bir ölçeğine göre hazırlanan proje, bu iş için çok büyük bir inşaat teknolojisi gerektiğini göstermektedir. Bazı kaynaklarda bu proje hakkında arşivlerde bilgi olmadığı belirtilse de panonun tasarlanmasına kaynaklık eden orijinal çizimde, "1891 yılında Fransız Demiryolu Mühendislerinden S. Preault tarafından yapılan proje (Taksim Belediye Kütüphanesi, nr. HR 3064)" notu yer almaktadır.
Geometrik desenler, geleneksel mimaride hemen her türlü yüzeyde kullanılmıştır. Kainattaki kusursuz ve girift düzeni hatırlatarak sıradan düşüncelerden sıyrılmayı sağlayan bu tür istifler, tasarımdaki ustalığı da ortaya koyar. Bursa'daki Yeşil Cami çinilerinden esinlenilmiş olan bu panoda Osmanlı ve Selçuklu üslubu ile modern unsurlar ustalıkla bir araya getirilmiş, çağdaş kent yaşamına dahil edilmiştir.