Türk Yapı Sektörü Raporu 2015 - page 84

84
|
TÜRK YAPI SEKTÖRÜ RAPORU 2015
Avrupa’da yeni Alışveriş merkezleri yatırımları içinde ise Rus-
ya ve Türkiye 2015-2016 yıllarında da sürükleyici olmayı sürdür-
mektedir.
KÜRESEL PERAKENDE PAZARI; TÜKETIM
HARCAMALARINDA DALGALANMA 2015 YILINDA
PAZARI ETKILEDI
2015 yılında ABD Merkez Bankası FED faiz artışı beklentisi,
petrol ve emtia fiyatlarında gerileme, Çin ekonomisindeki yavaş-
lamayla gelişen ülke ekonomilerinin büyüme performansının za-
yıflaması sonucu ortaya çıkan koşullar perakende harcamalarını
ve perakende pazarını etkilemiştir.
2014 yılından sonra 2015 yılında da ABD, AB ve diğer geliş-
miş ülkelerin çoğunda hane halkı tüketim harcamalarıyla özellik-
le perakende harcamaları önemli ölçüde artmıştır. 2015 yılı ge-
lişmiş ülkelerde küresel kriz sonrası perakende harcamaların en
yüksek gerçekleştiği yıl olmuştur. Gelişen ülkelerdeki yavaşlama
ise tersine etki yaratmıştır.
Bu gelişmeler çerçevesinde perakende gayrimenkul yatırım-
ları 2014 yılında tekrar hareketlenmeye başladıktan sonra 2015
yılında daha çok gelişmiş ülkelerde yoğunlaşmıştır. ABD, Ka-
nada ve İngiltere perakende yatırımlarında sürükleyici ülkeler
olarak öne çıkmıştır. Avrupa Birliği’nde de yatırımlarda büyüme
görülmektedir. Gelişen ülkeler içinden en büyük katkıyı Hindis-
tan sağlamıştır. Buna karşın Çin, Brezilya ve Rusya’da ekonomik
yavaşlamaya bağlı olarak perakende gayrimenkul yatırımların-
da da yavaşlama görülmektedir. Bu eğilimlerin sonucu olarak
2015 yılında perakende gayrimenkul yatırımlarının (satın alma)
% 4 büyüdüğü ve 157 Milyar USD'ye ulaştığı öngörülmektedir.
Yatırımların yaklaşık % 45’i Kuzey Amerika bölgesinde gerçek-
leşmiştir.
2014 yılsonunda küresel ölçekte 47.457 AVM ile 950,3 Mil-
yon m
2
kiralanabilir alan bulunmaktadır. 2015-2016 döneminde
1.220 yeni AVM ile 53,6 Milyon m
2
daha kiralanabilir yeni alan
ilave olacaktır. Asya bölgesinde 2015-2016 döneminde 35,3 Mil-
yon m
2
yeni kiralanabilir alan açılacaktır. Yeni yatırımların sürükle-
yicileri Çin, Hindistan, ABD ve Rusya olacaktır.
OFİS STOĞUNDA BÜYÜME (2014) (BİN M
2
)
800
700
600
500
400
300
200
100
0
Delhi
Paris
Manila
Moskova
Cakarta
Pekin
Meksiko
İstanbul
New York
Tokyo
Şenzen
Londra
Varşova
Prag
Kaynak: Global Office Forecast, Cushman Wakefield, 2015-2016
662
645
600
560
503
501
341
312
253
235
230
448
165
701
KÜRESEL AVM STOĞU (2013) VE YENİ ARZLAR (2014-2016)
2014 STOK
2015-2016 YENİ ARZ
KİRALANABİLİR
ALAN
(MİLYON M
2
)
AVM SAYISI
KİRALANABİLİR
ALAN
(MİLYON (M
2
)
AVM SAYISI
Amerika
ABD
Kanada
Latin Amerika
692,5
622,0
34,6
35,9
38.386
35.840
1.332
1.214
10,8
7,5
1,1
2,2
606
508
30
68
Avrupa
156,0 7.280
7,5
204
Asya
Çin
Diğer
101,8
69,8
32,0
1.791
791
1.000
53,2
49,2
4,0
610
504
106
Toplam
950,3 47.457
53,6 1.220
Kaynak: Global Shopping Center Development Report, Cushman Wakefield, 2014 Update
KÜRESEL OTEL PAZARI; OTEL YATIRIMLARINDA
BÜYÜME HIZLANDI
Küresel otel gayrimenkul yatırımları (satın alma) 2007 yılın-
da 123 Milyar USD ile en geniş hacmine ulaşmıştır. 2008 kriziyle
birlikte yatırımlar 2009 yılında 11 Milyar USD'ye kadar indikten
sonra 2010-2012 döneminde de göreceli sınırlı büyüklüklerde
gerçeklemiştir. 2013 ve 2014 yıllarında ise otel gayrimenkul yatı-
rımlarında (satın almalar) yeniden bir ivmelenme görülmektedir.
2015 yılında ise otel gayrimenkul yatırımlarında önemli bir
artış görülmektedir. Otel yatırımlarının 2015 yılında 68 Milyar
AVRUPA’DA YENİ AVM ARZLARI (2015-2016) (BİN M
2
)
6.000
5.000
4.000
3.000
2.000
1.000
0
RUSYA
TÜRKİYE
FRANSA
İTALYA
POLONYA
İNGİLTERE
ALMANYA
HOLLANDA
ROMANYA
İSVEÇ
FİNLANDİYA
AVUSTURYA
İSPANYA
Kaynak: European Shopping Centre Development Report, 2015 Cushman Wakefield
5.087
2.032
1.091
649
642
317
213
187
135
128
127
106
310
1...,74,75,76,77,78,79,80,81,82,83 85,86,87,88,89,90,91,92,93,94,...220
Powered by FlippingBook