Halil Altındere’nin Tabularla Dans adlı yapıtında, ellerin, para ve kimlik üzerinde dramatik bir şekilde kullanılarak yüzün kapanmasına eşlik etmesi, izleyicinin bu örtünme/saklanma/başka mekâna kayma duygusunu ciddiyetle kurcalaması için yeterli bir nedendir. Fotoğrafıyla paranın varlığına anlam yükleyen Atatürk, örtünme eylemiyle aslında kendisine ait olmayan bir durumdan saklanarak, bizi saklanılan şey üzerine düşünmeye çağırır. Çöken bir ekonomik yapının en yalın işareti olan bol sıfırlı para, hemen bu yapının yanı başında gözlenen çürüme halinin de eğretilemesidir. 1995 yılında, Türkiye, dünya üzerindeki en yüksek rakamlı banknotları dağıtıma soktu: 1 milyon liralık banknotlar, o dönemde aşağı yukarı 2 Amerikan dolarına karşılık gelmekteydi. Ekonominin, 1980’lerdeki hızlı liberalleşmesi refah seviyesinin de yükselmesini sağladı ama enflasyonun da hızla yükselmesine ve Türk lirasının dünyanın en değersiz para birimi olmasına neden oldu. Halil Altındere, mizah aracılığıyla, izleyiciyi, paranın gerçek değerini değerlendirmeye ve ulusların ve ekonomilerinin kullanabilecekleri gurur ya da utanç vesileleri üzerine düşünmeye davet ediyor.
|